esmaspäev, 5. juuli 2010

Soja

Soja kohta on palju vastuolulist materjali, kuid A. Phyo raamatus oli kena kokkuvõte.

Ani Phyole, kes ise on Korea päritolu, oli üllatuseks nii enda kui ema sojaallergia. Lähemalt uurides selgubki, et soja on toksiline.

Aasias, soja fermenteeritakse, et eemaldada toores sojaoas olevad toksiinid ja inhibiitorid. Soja süüakse ainult väikestes kogustes tempeh, miso ja sojakastme näol. Nama Shoyu, Tamari on toored, pastöriseerimata ja fermenteeritud sojakastmed, mis annavad toidule omapärase soolaka maitse.

Soja Ameerikas, teisest küljest, on töödeldud, kuid mitte fermenteeritud. Dr Kaayla Daniel (raamatu The whole soy story autor) märgib: Tänapäevased kõrgtehnoloogilised meetodid mitte ainult ei ole võimelised eemaldama sojaoas naturaalselt olevaid inhibiitoreid ja toksiine, vaid kõrgel temperatuuri ja rõhu all töötlemine jätab sojasse kanserogeenid, toksiniid, mitmesugused happed ja leelised ning nafta lahuse jäägid.

Soovitusega tarbida rohkem valku, tarbib Lääne inimene 10-20x rohkem fermenteerimata ja kõrgtöödeldud soja kui Aasia inimene. On gi irooniline, et fermenteerimata soja sisaldab endas ensüümide inhibiitoreid, mis blokeerivad valgu omastatavuse.

See, et 90% sojast on GMO, see veel lisaks (olen sellest varem kirjutanud, et GMO soja sisaldab näiteks tunduvalt rohkem naissuguhormooni östrogeeni kui looduslik soja – seetõttu mõjub halvasti nii meestele, lastele kui naistele).

Soja on topp allergeen ja võib ka aru saada miks see nii on. Võtke omale toores põlduba ja proovige seda süüa – toorelt niisama – ega ei söö, vähemalt mitte suurtes kogustes. Soja on samuti uba. Tehnoloogilise imena hakklihaks ja šnitsliteks tambitud oamass. Tasub veidi mõelda, miks seda süüakse?

Piima ja liha mittetarbijatele suunatud jõuline reklaam – tarbida sojapiima ja – liha, mis ei ole dr. Mercola arvates ei parem tervisele ega parem Maale.

Soja on parim tema toores, fermenteeritud vormis.

Siin veel materjale sojast:
Värske sojauba, millest on tehtus siis sojapiimad, tofu, taimetoitlaste kotletid-burgerid sisaldab fütiin (phytic) hapet. Fütiinhape blokeerib kaltsiumi, magneesiumi, vase, raua ja tsingi imendumise. Seda loetakse üheks mineraalide defitsiidi põhjustajaks maades, kus on kõrge teravilja ja soja tarbimine.


Märgitakse ka, et keetmine ei eemalda inhibiitoreid täielikult. Uuringud näitavad, et trüpsiin inhibiitor põhjustab pankrease patoloogiaid.Sojaoad sisaldavad haemagglutinin (ei oska eesti keelset vastet leida), substants, mis aitab vererakkudel klompideks muutuda ehk üksteise külge kleepuda.

Fütiinhapet sisaldavad kõik teraviljade ja seemnete kestad ja seetõttu on seda põhajlikult uuritud. Soja puhul on jälgitud pikaajalist kuumutamist, fütiin hape ei kao kuhugi. Ainult pikaajalisel fermenteerimisprotsessi tulemusena fütiinhape laguneb. Nii, et vegetaarlased, kes tarbivad soja liha asendajana, ei tee endale tervislikumat valikut.
On pikk hull jutt, kuidas sojaoast see mõnus hakklihamass - aga ma ei hakka seda tõlkima. See on küllaltki ebameeldiv. Tuleb siiski taha järeldus, et mingi ühe taime eriline esiletõstmine, eriline töötlemine, hiigelsuurtes kogustes kasvatamine ja siis iga hinna eest selle inimtoiduks vägisi toppimine viib lihtsalt kiirema komposteerumiseni ehk siis lühema eluringini. Tundub, et ka vaevarikkama lõpuni. Üks asi on soja fermenteerimine kastmeks ja sellega toidu maitsestamine. Teine asi on seda juua piimana, süüa lihana, süüa juustuna.
Kõige hullem on, et see on sattunud ka imikutoiduks.
http://www.mercola.com/article/soy/avoid_soy.htm
Aga kuna iga asi on ka millekski kasulik siis on fütiinhape takistiks ka raskemetallide kehasse jäämisel.- Tähendab läheb hea ja läheb halb.
http://www.nourishingdays.com/?p=2722

Amanda Rose PhD, seletab, et 18 tunnine leotamine 140F soojuses vees aitab ubadest paremini mineraale omandada. 18 tundi on pikk aeg, ei ole kuulnud, et seda tootjad teeksid.

Fütiinhapet leidub ka teistes taimedes näiteks:
avokaados 1mg /100g kohta
brokolis 18mg/100g kohta
kaerapudrus 943 mg/100g kohta
nisukestas 3011mg/100g kohta

Tegelikult on materjal liiga mahukas ja ma ei jõua seda nüüd läbi töödelda. Kahetsen üldse, et selle negatiivse jutu siia tõstsin. Aga võibolla läheb vaja. Igas asjas on negatiivne ja igas toidus halba. Oleneb tarbitavast hulgast. Fakt on muidugi, et soja on top allergeen ja sojaliha läbib selliseks lihamassiks muutumisel parajal hulgal tööstuslikku töötlemist.

1 kommentaar:

  1. "haemagglutinin" on eesti keeles hemaglutiniin, toruline valgustruktuur raku pinnal mis näiteks viiruse puhul on vastutav viiruse seostumise eest raku retseptoritega ja viiruse rakku sisenemise eest.
    Aitäh põhjaliku töö eest soja teema lahkamisel, seda on väga huvitav lugeda ja eesti keeles ei ole sellist materjali palju.

    VastaKustuta

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.