reede, 5. august 2011

Kaalu langus, ülekaal, kaalu stabiliseerimine toortoidul

Hakkangi varsti otsi kokku tõmbama - nüüd tulevad kõigutamisele minu enda müüdid. Mingid kindlad laused, millest ma olen lihtsalt kinni hoidnud ja arvanud, et need on õiged - näiteks inimese mao maht on 2 peotäit ja rohkem ei ole vaja süüa, rohkem pole ette nähtud:). Noh vaatame siis, saeme seda oksa millel toortoidulised praegu kindlalt istuvad:) ja mugavalt tunnevad...


Grahamil on üsna hästi mõistetav selgitus ka kehakaalu langemise-tõusu ja stabiliseerimise kohta. Toon selle siia ära. Ma ütlen ka seda, et nii see kui ka allpool olevad sissekanded ei ole ainult Grahami jutt, siin-seal on ka Cornelli meeskonna, jt allikate infot.

Arvestades meie meeletut rasva ülesöömist, mis küll tänapäeval hakkab transrasvade poolest küll langema – samas tõuseb nö „heade rasvade” tarbimine meeletult. Kõik otsivad ja söövad omale sisse head rasva. Tulemus ei muutu kuigivõrd. Hoolimata asajolust, et inimese kehast on 70% vesi, püütakse head rasva tarbida peaaegu 70% oma toidust. Ja see õnnestub ka:)

Keharasva soovituslikud %

Graham toob meeste sportliku/terve keharasva % 3-9% ja naistel 13-19% (lääne ühiskond peab tavapäraseks tervet meest 8-25% keharasvaga ja naist 21-36% keharasvaga). Grahami jaoks on mehed alates 15% ja naised alates 25% ebaterved. Naiste puhul hoiatab Graham, et kui naiste rasva% kehas langeb alla 10%, siis võib tekkida raskusi rasestumisega, lapse kandmisega, imetamisega, hormoonsüsteemiga – liiga palju lihast ei ole naistele naiseksolemisele hea.

Meie tahked koed luustik, lihased sisaldavad vett rohkem kui rasv.Kudede kõrge veesisaldus teeb neist hea elektrijuhi ja seega on võimalik hästi mõõta keha rasva%.

Kaal võib keha rasva kaotades tõusta vee arvelt. Keha rasva kaotamine tähendab sageli ka kaalukaotust aga mitte alati. Keha kaal võib tõusta lihasmassi kaalu suurenemisel või kehas oleva veekoguse suurenemisel. Ja vee kogusega võime kaalust hoopis enam juurde võtta, kuna vesi kaalub koguseliselt rohkem kui rasv. Kui te hakkate kaotam oma keha rasva ja lisate oma toidule kasvõi veidi soola on vee kinnijäämine kehas kindlustatud. Ja kaalu kaotus ei ole üldse suur. Kuna keha vajab vett, et lahjendada kehas soola toksilisust.

On võimalik, et lihasmass kasvab rohkem kui kaotatakse rasva, kuid see ei ole tavaline. Tavapärase treenimisega kasvab lihasmass kindlalt kuid aeglaselt.

Me saame olla „liiga kõhnad”, olles samaaegselt liigselt rasvased.

Väga saledad inimesed sageli arvavad (ja teisedki nende ümber), et nende luudel pole grammigi rasva. See on üsna suur eksitus. Peaaegu iga väga sale klient, kes Grahamil on olnud – igalühel on tulnud rasva kaotada.

JA just seetõtt kaotavad palju saledad inimesed toortoidule üle minnes väga tugevalt kaalu. Ja nad ei soovi seda. Ja paljudel juhtudel tuntakse hirmu, et kaotatakse lihasmassi…Kuid tegelikult näitab see, kui suur on ka saledate inimeste keharasva%.

Graham toob näiteks ühe tippmodelli, kes väga saledana ja kaalu kaotades tuli tema juurde. Modell rääkis, et teeb kõik, mida Graham ütleb, kui see aitab tal säilitada tema nooruslikku kena välimust ja seega modellikarjääri. Nad mõõtsid tema keharasva % ja see oli 29%. 10% rohkem kui Graham naistele soovitab. Modell oli üsna šokeeritud, kuna ta arvas, et tema rasva% on palju väiksem. Nii, et see mida modell tegema pidi – oli lihasmassi suurendamine ja samas ikka veel rasva% vähendamine. Ja siit ta tuleb – lihas kasvab ainult ja ainult võimeldes-liikudes-treenides ja mitte ükski toit Maa peal ei anna teile niisama ilusaid, sitkeid, elastseid lihaseid. Ei ole nii, et söön õhtul mangosid ja järgmisel hommikul tõusen elastsete lihastega mängeldes voodist ja peegli ette. Kui toit vormiks lihaseid, leiaksime atleedid köögist aga mitte spordisaalist. Seetõttu on rasvamassi kaotamisel väga oluline liikumine – muidu võite kaotada koos rasvaga väga palju kaalu. Ja see suur kaalukaotus on märgiks sellele, kui ebatervislik ja rasvarohke on meie toit olnud.

Anoreksia on teine nähtus – kuna seal ei süüa kaloreid täis siis jäädakse peale rasvakaotust haigeks ja siis hakkavad kahjustuma muud koed.

Aga tavajuhul sinu kaalulangus on seotud rasva kaoga. Ja saledus ei ole märk sellest, et sinu kehas rasv puudub. Saledad püüavad kaalu languse korral süüa rohkem kaloririkast toitu ja esmajärjekorras just rasvaseid toite – mis siis võib küll keha rasv% tõsta aga tervis jälle näitab langus%. Jooga, pilates, aeroobika, jõutreening, erinevate lihasgruppidele toonuse andmine – see peatab kaalu languse+ muidugi piisvalt kaloreid.

Graham märkis, et kui saledad inimesed kaotavad liigselt 80/10/10 toitumisega palju kaalu ja nad on enda vastu äärmiselt ausad, siis nad märgivad alati „ Ma arvasin, et minu lihasmass on suurem”.

Toortoiduga, mis on rikas süsivesikute poolest ja ei sisalda soola – hakkab kaduma ka liigne veekaal. Keha ei vaja nii palju vett, kuna ei ole vaja lahjendada toksiine.

Igal pool räägitakse, et meie inimesed on kuivanud (dehüdreerunud) ja vajavad rohkelt vett 8-12 klaasi päevas. Meie, inimesed, kes me oleme pandud ühte klassi anthropoididega (šimpansid, orangutangid jms) ja me ka sarnaneme nendega oma närvisüsteemi jne, jne poolest. Samas on nemad jäänud sööma põhiliselt puuvilju ja lisaks lehti, õisi, võrseid. Ja kui me toome nad siia loomaaeda – anname neile ikka nende toitu s.o puuvilju. Mitte ei haka neile valmistama kartuliputru hakklihaga. Vot ja need inimahvikesed oma kodukeskkonnas vett EI JOO. Nad võivad seda teha kui on vaja aga tavapäraselt nad ei joo. Nad söövad palju puuvilju, mis on väga veerikkad- elusa-struktureeritud vee rikkad. Ja soolaga segatud vett, soola ei söö ka mitte. Ja nad elavad soojas kliimas, ronivad puude otsas, hüppavad, kiiguvad. Kilo-kilole võttes on nad 5x tugevamad kui inimene. Gorilla on kilo-kilole pannes maailma tugevaim loom. Ahvid ei tee midagi, mis neid liigselt jooma ajaks. Ja kuigi nad ronivad ja hüppavad – veedavad nad enamuse päevast varjus ja puhkavad keskkpäeval. Inimene seda ei tee. Ja söövad madala rasvasusega vee-süsivesikurikast dieeti. Boutenko on samuti kirjutanud palju šimpanside dieedist.

Keha kuivusest annab märku tumekollane uriin, sageli sademega-hägune. Urineerid päevas vähem kui 6 korda. 8-12 x on tervislik märk. Ja kuivuse märgiks on ka see, kui uriinikogus, mis väljub on napp.

Keha kuivust tekitab:

Suurenenud toksiinide arv kehas – ja kehas on kahte tüüpi toksiinid. Ühed need mida me siise sööme-hingame jms ehk eksogeensed toksiinid (exogenous)ja toksiinid, mida keha rakud oma elutegevuse ja keemiliste reaktsioonide tulemusena toodavad ehk endogeensed (endogenous) toksiinid. Ärge seega arvake, et keha saab olla toksiinide vaba – Cornelli kursusel me rääkisime ka seda – kehas toodetavate valkude, aminohapete, ensüümide, hormoonide tulemusel tekivad alati jääkained, vabad radikaalid. Kui meie stressi tase tõuseb – tõuseb ka keha rakkude poolt toodetavate toksiinide kogus – sest meie stress on keha stress. Ja kui füüsiline koormus on väga suur – toodab rakk rohkem toksiine – seetõttu on soovitav juua enne treeningut, treeningu ajal ja peale treeningut – et toksiine lahjendada ja väljutada.

Vähenenud vee tarbimine

Keedetud-küpsetatud toit on veevaba. Laske leib, keedukartul, peekon, keedumuna läbi mahlaautomaadi ja vaadake mis välja tuleb. Õli vett ei sisalda. Seetõttu kui sa paned 200c ahju potikese veega - kaob see sealt õige ruttu. Keedu kartul kaalub vähem kui toores – vesi kaob kartulist. Meie looduslik ja inimesele disainitud värske veerohke küpsetamata toit moodustab meie toidulaual väga väikese koguse. Ja seetõttu – kuna me sööme veevaba küpsetatud toitu – soovitavad spetsialistid juua meil klaaside kaupa vett. Ja kui me sellest inimesele mitteloodud toidust haigeks jääme, siis soovitavad puuvilju vältida.

Kiire veekaotus: kuum päike, tuul, treeningud, kõrgus (lennuk on esirinnas mis kuivatab) aitavad veel kiirelt kehast kaduda. Kui oleme toksiinirohked, siis see tekitab tõsiseid probleeme. Ja jälle tuleb meil palju juua, et liiga suur toksiinide tase ei põhjustaks meie kokkukukkumist. Olete jooksnud tugevalt higistades – ja teil hakkab halb – toksiinid kontsentreeruvad ja veesisaldus väheneb.

Minnes üle tavatoidult värskele, väherasvaselt toidule tekib üks probleem: me ei oska süüa piisavalt palju. Kui võtta üks pitsa – suur pannipitsa, mis annab 350cal. Üks viil on keksmiselt 6 suutäit ja see teeb et 1 suutäis on ca 60cal. Sama arvu kaloreid annab üks pea lehtsalatit. Kui 4 lõiku pitsat annab sulle täiskõhutunde ja sama kogus lehtsalatit täidab sind samuti, siis on veel üks probleem. Pitsa annab sulle palju kaloreid oma koguse kohta, sest sisaldab palju kaloreid. Aga lehtsalat on peaaegu kaloriteta. Ja kui võtta kalorite arv, mida saab ampsust pitsast tuleb süüa 6 pead lehtsalatit ja 4 viilu pitsa kohta on vaja sama kalori arvu jaoks süüa 24 saltipead!

Ja siit tuleneb pH toitumise ja mitte ainult selle dieedi paradoks: roheline annab nii vähe kaloreid – aga ei maksa ennast eksitada. Kui me liigume ja elame nii nagu elame vajame me kaloreid. Süüa 24 salatipead on väga raske, kui mitte võimatu – ja sestap on tootja tulnud heale mõttele. Teha roheline pulbriks (korjata, kuivatada, jahvatada, purki panna) ja lisada uuesti vette ja juua see sisse. Ja isegi sel juhul (kuna tegemist on inimkehale ebaloomuliku toitumisega) hakkab kaal tugevalt langema – sest rasva siin ei ole. Siis me sellisele dieedile toome rasva juurde või anname nõu süüa soola, mis hoiab inimese kehas vee kinni. Ja nii säilitame rohelise joogi peal kaalu. Graham märgib, et vesi lahjendab aga ei puhasta ega tee tetoksit – keha teeb seda. Kui me ka võimleme ja hakkame tegema tugevat trenni – jah meie lihasmass hakkab kasvama – kuid tugev trenn vajab rohkem kaloreid ja lihtsuhruid – kui anname ainult rohelist, siis jääb midagi puudu. Toitaineline tasakaalutus on selle nimi. Ja kui inimesele tehakse selgeks, et ta vajab lisavett (ja veel lisatilkadega), soolaga, vitamiinipulbritega siis see dieet ei ole inimese loomulik dieet ja varem või hiljem hakkab see põhjustama probleeme.

Kuidas siis puuviljad-aedviljade söömist alustada

Meie magu on (peaks olema) väga elastne. Ja unustagem jutud, et magu on 2 peotäiejagu suur (minu üks suurimaid müüte, milles ma ise kinni olen olnud) ja rohkem ei olegi vaja. Magu on elastne – ja oma olemuselt venib ja tõmbub kokku. Kui toit läbib teda kiirelt. Me sööme kas liiga vähe liiga rasvast toitu ja meie magu on ja jääbki väike või sööme sellist rasvast, rasket toitu nii palju, mis jääb makku kauaks seisma, et magu venib välja ja elastsus kaob.

Kui jälgida meie kalleid sugulasi ahvide hulgas – nad söövad väga palju toitu. Ka teised loomad: saarmas sööb iga päev koguseliselt toitu 30% oma kehakaalust, lõvi sööb korraga 80 naela liha (ca 40 kilo).

 Capushin ahv (väga pisike, õlal istuv ahvike) sööb korraga 4-5 ja rohkem banaani. Kilo-kilole võib inimene süüa 9 kilo värsket veerohket puuvilja võrreldes šimpanside-gorilladega. Wolfe tõi selle koguse oma raamatus välja aga jättis täpsustamata – et ahvid, kes söövad toortoitu ei söö rasvaseid toite – vaid sellises koguses tarbivad nad puuvilju ja rohelisi lehti. Ükski neist ei söö kakaoube-pähkleid. Jah!:)

Ja kuna me teame, et maorakud vahetuvad ca 30 päevaga – siis me saame oma mao taastada…hea uudis:)

Sestap kui alustada puuviljadega toitumist, tuleb suurendada koguseid. Sest 70-90% vett puuviljadest läbib inimese ruttu. Algul võib jagada puuvilju 4 toidukorra peale, mingi aja jooksul läheb see 3 ja veel hiljem võib minna ka kahe peale. Sa lased mao elastsusel taastuda ja suudad korraga süüa palju puuvilja.

Ja Taanlased, kes on meiega samas kliimavöötmes on pikema praktikaga ja neid oli huvitav kuulata. Sestap Taanlased rääkisid meile kõik, kes toortoidu ja puuviljadega algul ebaõnnestumisi kogesid, et nad ei julgenud süüa palju puuvilja. Siit ka Jacobi koduleht 30 banaani päevas. Vabalt võib süüa 30-40 banaani päevas. Jacob rääkis, et alguses kui inimesed hakkavad seda toitumist enda jaoks proovima – soovitavad nad koguseid ekstra suurendada . st võtta 4000cal ja meeste osas isegi kuni 6000cal puuvilju alguses. Kuna rasvarohke toit_ õlid, jäätised, šokolaadid annab 4000kalorit, pähklid 2500 kalorit ja me oleme seda nii ülesöönud, et puhastumine-üleminek-taastumine võtab aega. Jacob rääkis ka, et vee kaalu tõus on samuti võimalik – üks ülekaaluline naine võttis esimese 6 kuuga juurde puuviljatoidul 10-20 kg. Ja ta oli juba ülekaalus. See tähendab, et tema kehas oli palju toksiine, palju soola, mis hoidis vett kinni. JA alles seejärel hakkas ta kaalust alla võtma ja läks normaalkaalu. Igal inimesel oma lugu.

Ma olin Taanis ühel hommikul söögilauas ühe Hollandist pärit abielupaariga – nemad ei olnud veel puuvilja toitumist varem proovinu. Ja ütlesid, et neil on juba sellest festivali 3 päevast detoksnähud. Mees oli väga pikka kasvu ja tal oli tõsine kilpnäärme haigus. Tema lugu oli selline – kilpnääre ei funktsioneerinud ja arst pani talle 2 ravimit: hommikul aktiveeris kilpnääret, ja õhtul surus maha. Kilpnääre jäi ikka haigemaks ja seejärel ütles arst, et nüüd annavad nad talle radioaktiivset joodi, mis kilnäärme nö tapab ja ülejäänud elu elab ta tugevate ravimite najal. Mees jäi mornilt vait ja naine lisas, et siis kaotasgi mees usu arstidesse. Mehel oli probleem ka ühe silmaga, see oli hoopis teistmoodi ja vaatas teistmoodi (mitte kõõrdsilmsus). Mees märkis, et kuigi tal tundub olevat selle puuviljatoidul detoksinähud on tema silm nende päevadega läinud palju paremaks. Hollandi paar läks Grahamiga koos Costa Rica paastulagrisse. Loodan, et mees saab terveks.

Suure puuviljakoguse söömise eesmärk ei ole mitte teha kõhule haiget vaid leebelt julgustada oma seedesüsteemi taastama oma elastsust. Ja ei ole vaja korraga alustada kilode kaupa kui sa ei suuda. Parim on üks toidukord korraga. Ja kui sedagi ei jõua, siis iga toidukorra eel süüa nii palju puuvilja kui jõuad ja seejärel söö muud toitu. Proovi järgi, mis sulle sobib.


230grammi toitu annab kaloreid alljärgnevalt:
lehtsalat 39 kalorit (keskmine rooma salati pea)
kurk 27 kalorit
tomat 41 kalorit (kaks keskmist)
virsik 89 kalorit (2 keskmist)
õun 109 kalorit (2 väikest)
mango 147 kalorit (1 keskmine)
banaan 202 kalorit (kaks keskmist)
avokaado 362 kalorit (1 suur)
indi pähkel 1254 kalorit (1,7 tassi)
päevalille seemned 1293 kalorit (1,5 tassi)
mandlid 1318 kalorit (1,7 tassi või ca 200 pähklit)
kreeka pähkel 1483 kalorit (2 tassi või ca 57 pähklit)

3 kommentaari:

  1. Mulle tundub esialgu vastuvõetamatu, et peab palju sööma. Lugesin kunagi raamatut "Kooskõlas loodusega" ja seal oli näide inimestest, kes tegid pikki kõrberännakuid ja sõid ülivähe, olles samas hea tervise juures. (oli tõenaliselt mingi toortoit). Mulle väga meeldis see mõte, et tegelikult ei pea palju sööma :)
    Üldse on see päris hea raamat. Räägib tervenemisest läbi paastu, mis seisneb ca poole kilo puuviljade söömisest päevas ja ravimteede joomisest meega.

    VastaKustuta
  2. Jah, see on hea raamat. Mina olen kaks korda selle järgi puuviljapaastu teinud. Aga just siit nähtubki, et kuni kilo puuvilja päevas on paastu tase. Kuid me ei saa elada iga päev paastuga. Või võibolla saab. Kes tahab läbi elu tantsida:), sporti teha, oma füüsilisi võimeid proovile panna ei saa paastus elada. Lapsed elavad rõõmus ja liikumises, nemad ka ei paastu kogu aeg. Kui väikeses koguses puuvilja on paast siis suures koguses puuvilja annab võimaluse elada liikumises ilma paastumata.
    Teine asi, kui sa juba elad ainult päikesest või saad hakkama ühe õunaga, siis loomulikult ei ole vaja hakata sööma palju puuvilja. Kui oled oma aias ja toimid kooskõlas loodusega ja sulle piisab lehest paarist - siis see toimibki. Aga väga paljudele on see võimalus tulla stimulanttoitudelt ära.

    VastaKustuta
  3. Me nüüd pea 2 nädalat toortoidul. Sööme kõike, mitte ainult puuvilju. Kaalu pole kaotand, imeline on olla. Akne on tugevalt tagasi tõmmanud juba esimesest toortoidu päevast. Ainuke asi on see, et me mehega mõlemad ei suuda palju süüa. Ma üle 1 banaani ei suuda, 3 õuna, paar virsikut või ploomi või mangot on max. Juurvilja salatit või suppi teeme igapäev rohelisega, natuke pähkleid seemneid ka ja kuivatatud toorleiba. Nälja tunnet ka ei ole. Aga seda kõike tundub nii vähe, tavaliselt sõime küpsetatud toitu rohkem ja kogu aeg oli nälg. Kas hoopis nii ei või olla, et keha saab vähesest toortoidus juba niipalju kätte, et toitu lähebki vähem. Muidugi kui ainult puuvilju süüa , siis läheb jälle rohkem võibolla.

    VastaKustuta

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.