esmaspäev, 22. august 2011

Veel üks puuviljad-aedviljadega katsetus

No nii ikka enne puuvilja teema täpsemaks lahkamiseks leidin veel midagi vahvat. Ma tõlkisin kiirelt veidi lühemana ära Steve Pavlina 30 päevse 80-10-10 toortoidu katsetuse. Kuna kogu uurimus, ille ta endaga läbi viis on ülipõhjalik- uriinianalüüs, vererõhu mõõtmised, veresuhkru mõõtmised, kaalugraafik, järeldused - siis on teil seda kindalst põnev lugeda. Panene allapoole lingi ka, kes inglise keeli täpsemalt tahab lugeda. Steve Pavlina ise 40 aastane mees - ja ei ole toitumisnõustaja:) ega sportlane vaid matemaatik-majandustegelane ja kirjutanud raamatuid  teemal: Targa inimese isiklik areng -Personal Development for Smart People

Tõlkisin siis kokkuvõtte 30 päevasest uuringust - jätsin mina vormi (nii et see kes allpool minana kirjutab on Pavlina ja ei teisendanud ka naelu ja faraday kraade). Nii läks kiiremini.

Kohandumine

Detox ehk puhastumine tundub kestvat umbes kaks nädalat. Sümptomid on halb hingeõhk, külmavärinad, peavalud, päevane unisus, vaimne udusus, keskendumishäired, madal libiido ning ebastabiilne yo-yo efekt minu erksuses ja emotsionaalses seisundis. Alles 14. päeval tunnen, et mul hakkas püsivalt hea sellel dieedil.


Vaimne kohanemine oli raskem kui füüsiline omaksvõtt. Isegi viimasel uuringu nädalal, oli mul ikka raske leppida, kui palju toitu ma pean iga päev sööma. Näiteks esimesel päeval uuringu sõin 8,5 naela (üks nael – ca 450g) toidu ja ma oli 2,8 naela kergem kui kaalusin ennast järgmisel hommikul. Selline asi võtab harjumiseks ikka tõesti aega.
Väljakutse
Ma leidsin, et selline katse või eneseuuringu on äärmiselt keeruline. See oli kõige raskem 30-päevane katse, mille ma olen kunagi teinud. Mõnes mõttes läks lihtsamaks pärast esimest nädalat, kui ma hakkasin harjuma toortoidu einetega ja sööma suuremates kogustes toitu, kuid siiski tundus, et vajan väga palju enesedistsipliini. Võimalik, et raskused tekkisid seetõttu, kuna üleminek oli nii järsk, selle asemel, et teha näiteks aastaid kestvaid järkjärgulisi muutusi.
Raw Food- Toortoit
Üldiselt mulle meeldis toortoidu dieet ja ei olnud liiga palju probleeme värske kvaliteetse toidu kättesaamsiega, hoolimata sellest, et see katsetoimus talvel. Ma märkasin, mu isu kommide-magustoitude järele langes tohutult, ja ma olin täiesti küllastunud ka magusatest puuviljadest. Isegi naastes keedetud toidu juurde pärast 30 päevast katsetust, polnud mul mingit soovi süüa midagi magusat peale puuviljade. Vahel ma tundsin ennast sel dieedil natuke ülekoormatud magusa poolest, kuid üldiselt ei olnud see halb. Märkasin ka, et kui ma sõin rohkem köögivilju, eriti sellerit, aitas see suurendada isu magusate puuviljade järele. Aedviljad tundusid puhastavat mu suu magusast.
Üks asi, mida ma tõesti nautisin selle dieediga on see, et ma avastasin uusi toiduaineid (millest ma kunagi varem ei olnud huvitatud , sh okra ja Aasia pirnid). Mulle hakkas meeldima lihtne roheline smuuti valmistatud banaanidest, spinatist ja veest. Ma kavatsen nautida neid toite pikemat aega.
Himud-isud
Isu keedetud toidu järele oli väga tugev mõnedel päevadel ja praktiliselt olematu teistel päevadel. Üldiselt ei olnud liiga raske toime tulla. Tavaliselt, kui ma sõin piisavas koguses toorest toitu ja sain piisavalt kaloreid, isud vähenesid. Isu oli tugevam, kui tundsin ennast liiga näljasena.
Ei soolale
Katse varasemas staadiumis olid mul mõned tugevad isud soolasemate toitude järele, kuid nad hajusid aja jooksul. Ma olin üllatunud, kui lihtne oli toituda ilma soola.
Ei toidulisanditele
Ma ei tarbinud toidulisandeid selle katse ajal absoluutselt. Ei pillidena, ei pulbritena vms. Ei superfoode.


Madala rasvasisaldusega
Madal rasvasisaldus, vähem kui 10% rasvast pärinevaid kaloreid, oli kõige raskem osa minu katsetuses. Mitu päeva ma tundsin, et ma ei ole küllastunud, kui ma ei lisa rohkem rasva toidukordadesse, nagu avokaadod, pähklid ja seemned. Kuid ma ei tundnud ennast hästi, kui ma sõin liiga palju rasva ühe söögikorra ajal.
Kui hakkasin uuringut läbi viima oli minu eesmärk hoida rasvast pärinevaid kaloreid 15% juures, kuid aja möödudes sain edukalt selle langetada alla 10%. Minu energia taset oli kohe stabiilsem kui ma rasva% allapoole sain.
Uuringu esimesel poolel sain ma keskmiselt 12,2% rasvast pärinevaid kaloreid. Uuringu teisel poolel, ma tarbisin keskmiselt 8,7% rasvast pärinevaid kaloreid. Rasva kalorite tarbimise alandamine muutus kergemaks kui uuring edenes.
Harjutused-liikumine
Uuringu ajal kogesin nii jõudu ja vastupidavuse suurenemist. Ma jätkasin kerge aeroobikalise ja jõutreeninguga ja kogesin tugevuse kasvu kõigis lihasrühmades. Märkasin mitmel korral, et aeroobika treening tundus lihtsam kui tavaliselt, sest mu süda lõi rahulikumalt-aeglasemalt.
Suurim edasiminek oli minu lihasvastupidavusega. 3. päeval olin võimeline tegema 27 kätekõverdust. 7. päevaks tegin kuni 31 ja 24päeval ma tegin 36 kätekõverdust, millega saavutasin parima tulemuse. Need olid 3 ainukest korda uuringu ajal, kui ma tegin kätekõverdusi, kusjuures ma ei teinud uurigu ajal üldse palju rinnalihaste treeningut. Minu jaoks kindlasti väga ebatavaline edenemine.
Lihaste vastupidavuse paranemine aitas mul kiiremini suurendada oma treeningu raskust. Suutsin tõsta raskusi ja suurendada üsna kiiresti juurdepandavaid raskusi. Alustades 2-3 raskusega, suutsin juba nädala jooksul lisada 7-10 raskust. Mis tõesti üllatas mind.
Ma ei mäleta et oleksin kogenud tõsisemat lihaste valulikkus selle uuringu ajal. Sageli on lihased olnud valulikud, kui ma hakkan tõstma suuremaid raskusi, kuid seekord polnud midagi. Samuti ei tundnud ma palju valu, kui jõudsin punkti, kus mu lihaste jõud oli maksimumini proovile pandud. See oli uus. Ma arvan, et see dieeti võib vähendada jääkainete kogunemist lihastesse, sest lihtsuhkruid pakkuv puhtaim keha kütus teeb võimalikuks maksimaalse treeningu.
Ma sain aru, miks see dieet on nii atraktiivne paljudele sportlastele. Minu puhul andis see selge arusaamise füüsilise tugevuse-jõudluse valdkonnas. Kindlasti tasub järgida seda dieeti võistlusspordi korral.


Kaalulangus
30 päeva jooksul kaotasin 8,0 naela, umbes 1,9 naela nädalas. Alustasin 186,0 naelasena ja lõpetasin 178,0 naelasena. Mu keha rasva% langes 1,8 protsendipunkti. 3. veebruari hommikul, ma kaalusin 174,0 naela. See täiendav kaalulangus järgset kaalulangus oli suuresti tingitud haigusest, mida kogesin pärast keedetud toidud söömist uuringu lõppedes ehk 31 päeval.


Siin on skeem, mis näitab minu kaalulangust päevade kaupa. Ma kaardistasin oma kaalu juba paar nädalat enne uuringut ja paar päeva hiljem samuti. Te näete, et enne kui ma hakkasin seda katset läbi viima, oli mu kaal suhteliselt stabiilne. Tegelikult on mu kaal püsinud väga lähedal 185 naelale kogu 2007 aastal. Ma ka ei teinud olulisi muudatusi oma rutiinses või korralise kehalises aktiivsuses uuringu ajal.



 Day 1- nooleke näitab minu kaalu uuringu esimesel päeval. 30. Päeva hiljem näitab nooleke minu lõpp kaalu katse lõppedes. Kahe päeva jooksul näitavad langust kaalus kogesin siis haigusest pärast tagasimekut keedetud toidule 31. päeval.


Päeva keskväärtused
Siin on minu igapäevase toitainete keskmine 30-päevase uuringu ajal:
2298 kalorit
29g rasva
532g süsivesikuid
40g valku
352mg naatriumi
86g kiudaineid
305g suhkrut
10% rasvast pärinevaid kaloreid
6% kaloreid valgust
84% kaloreid süsivesikutest


Enne seda uuringut sõin ma keskmiselt umbes 2000 kalorit päevas keedetud-küpsetatud vegan toitu, nii et ma tegelikult võtsin kaalust alla isegi kui mu kaloraaž kasvas 15% võrra.


Valk
See dieet on valgurikas. Ma sain keskmiselt 40g valku päevas, mis on enam kui piisav, et täita oma vajadusi. Ma arvestasin, et keskmiselt läheb vaja vähemalt 25g proteiini päevas, mis on selle dieediga küll väga lihtne saavutada - seda nii kaua kui ma tarbin piisavalt kaloreid. Kuna kõik valk tuli toorena siis denatureerunud küpsetatud valgu asemel selle biosaadavus peaks olema palju kõrgem kui keedetud toidust. Muide, kui sa tahad näha, mis juhtub valguga kuumutamisel, lõika veidi juukseid ja pane need leegi kohale. Keedetud valk muutub kleepuvaks massiks, mis ei seedu üldse. Elusatel taimsetel toitudel on pakkuda täisväärtuslikud valgud, mida vajame.


Kehatemperatuur
Mu keha temperatuur langes vaid veidi uuringu käigus. Minu keskmine kehatemperatuur esimesel uuringu nädalal oli 98,5 ° F. Teise nädala jooksul uuringu, see oli 98,2 ° F. Põhjus, miks ma otsustasin jälgida oma kehatemperatuuri oli, et ma lugesin, et pikaajalisel toortoitlasel võib olla oluliselt madalam keha temperatuur, nii et ma tahtsin näha, kas on muutusi esimese 30 päeva jooksul. Kuigi ma kogesin kerge langust kehatemperatuuris, ei olnud see eriti raske.


Vererõhk
Minu keskmine vererõhk esimese 5 päeva uuringus oli 131/76. Viimasel 5 päeva jooksul oli see 117/73. Nii et vererõhu langus oli 14 / 3. Minu madalaim rõhumõõt uuringus oli 110/65, mis oli 30. päeval.


Veresuhkur
Ma jälgisin oma veresuhkrut kasutades veresuhkru testimise seadet, sama liiki, mida diabeetikud võivad kasutada. Ei olnud mingit märgatavat muutust veresuhkru osas kogu uuringu kestel. Tegelikult, mu veresuhkru jäi uskumatult stabiilseks kogu uuringu ajal. Minu suurim veresuhkru näit oli 94, mis on endiselt keskmine- madal. Kõik, mis magusate puuviljade söömisega ka kaasnes – igal juhul ei olnud sellel mingit kahjulikku mõju veresuhkru tasemele.Isegi kui ma väga pingutasin ja sõin päevas 19 banaani – veresuhkru tase ei teinud mingeid hüppeid.


Aluselisus
Ma mõõtsin oma uriini pH mitu korda viimasel uuringu päeval ja kõik näidud olid vahemikus 7.4 ja 8.0 ehk väga aluselised. Uriini testimine ei ole võib-olla nii täpne kui vere testimine, kuid ma ei näe põhjust muretsemiseks, et see dieet on hapestumist põhjustav.


Energia
Pärast esimest kahte nädalat, minu füüsilise ja vaimse energia tase oli pidevalt stabiilne. Mulle ainult tundus, et tekkis probleeme, kui ma sõin liiga palju rasva või kui ma kombineerisin valesti toidud, kuid praktikas on neid probleeme võimalik vältida.


Mul olid mõned lühikesed purunenud eufooriad kogu uuringu kestel kuid mitte midagi mis oleks häirinud. Mul oli ka aeg-ajalt äärmuslike vaimse selguse lahvausi. Ma olen samas uudishimulik, mis võiks juhtuda, kui ma jätkaks söömist sel viisil veel paar kuud.


Kuiv nahk
Võibolla kõige hullem probleem, mida kogesin uuringu ajal oli kuiv nahk. Probleem jätkus kogu uuringu vältel. See jättis mulle tunne sügelev üle kogu mu keha aegadel, eriti kui hakkasin higistama. Kõige kuivem nahk oli minu kätel.
Sille komenteerib siia juurde: kuna juba küsitakse:). Tavajuhul läheb nahk just hästi ilusaks, kuivus kaob ära, nahk taastab oma loomuliku niiskuse. Taanis ma nägin samuti ühte naist ülikuiva nahaga - Graham märkis, et kui nahk läheb kuivaks puuviljade aedviljade juures, võib see olla soola ainevahetushäirete tulemus. Ja kui tegemist sellise häirega, ei pruugi naha seisund nii kiiresti taastuda.


Tagasi keedetud todu juurde
Kuigi naasmine keedetud toidu juurde ei ole tehniliselt uuringu osaks, siis kindlasti oli siin mind mõjutavaid momente. Hakkasin tundma ennast halvasti kohe varsti pärast minu esimest keedetud sööki ja asjad läksid ainult hullemaks. Järgmisel päeval olin palavikus 103 F ja tundsin ennast kohutavalt. Hakkasin sööma seejärel enamasti tooreid puu-ja aevilju, sest siis tunnen ennast palju paremini.




Loodan, et selline üksikasjalik kirjapandud uuring on teile kasulik ja hariv. Olen kindel, et mõnedel inimesetel on nüüd isegi rohkem küsimusi selle dieedi kohta, kuid parim võimalus saada oma vastused on proovida seda ise. Reaalse elu kasvu eksperimendid ei tooda sageli ainult must -valgeid tulemeid, kuid see pole põhjus miks neid mitte läbi viia. Isiklik areng on elukestev teekond, mitte sihtmärk


Update - 8. aprill 2008
Pärast naasmist keedetud vegan dieedile ja olles sellel kaks kuud, otsustasin ma minna 100% töötlemata toidule - jäädavalt. Siin on kaks blogi postitust selgitades minu põhjustest:
http://www.stevepavlina.com/blog/2008/02/raw-food-diet/

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.