kolmapäev, 30. september 2015

Kirurg MD Garth Davis - ma olen arst ja muretsen inimeste pärast, kes söövad loomset valku!

Köitis tähelepanu üks peatselt ilmuv ja taimedel põhinevat toitumist propageeriv raamat ja selle autorit ma siin blogis nüüd tutvustaksingi. Tegemist on tunnustatud med. doktoriga, kes otsesõnu lõikab paksude inimeste küljest tükke vähemaks ja on päris pikalt olnud ühes paadis prof. Colin Campbelli, MD McDougalli, MD Neal Barnardi jt elustiili arstidega ning kõneleb taimse terviktoidu plussidest..
MD Davis kirjutab:
Ma olen arst, kes on spetsialiseerunud dieedile + toitumisele ja miks ma EI MURETSE vegan dieedi pärast.
12 aastase kaalulangetamise operatsioonide käigus ei ole minu laual kunagi olnud taimetoitlast
Arsti ja kaalu kaotamise eksperdina, saan ma sageli palveid kirjutada vastuargumente väidetele, et „vegan dieet ei ole sulle hea“. Enamikku neist ma ignoreerin. Kui palju mulle ka ei meeldiks vastata anti-vegan propagandale, tähendab see siiski seda, et ma hakkan vaidlema inimestega, kellel ei ole aimugi teadusest või patsientide kohtlemisest. 
Kuid hiljuti puges üks artikkel mulle täiesti naha alla. Siin veebilehel on palju artikleid, mis mulle meeldivad ja on ka paljusid, millega ma nõus ei ole. Kuid just see üks artikkel tundub olevat üsna häiriv. Vaatame siis miks!
Autor (Michelle Strong) pani oma artikli pealkirjaks „ Mina olen toitumisspetsialist (nutritionist). Ja miks ma muretsen vegan toitumise pärast.“ ("I'm A Nutritionist. Here's Why I Have Concerns About Vegan Diets.")
No, mina olen meditsiinidoktor ja õppinud toitumist väga süvitsi – ja ma ei ole vähemalgi määral mures vegan dieedi pärast. 
Alustame  selle autori esimesest „murest“ – veganid ei saa piisavalt valku. Te vist teete minuga nalja! Ma kirjutasin hiljuti sellel teemal raamatu  „Proteinaholic: How Our Obsession with Meat Is Killing Us and What We Can Do About It.“ 

Joonealune märksõna siia: on null ja ma mõtlen siinkohal tõesti, on absoluutselt null tõendit selle kohta, et veganid saavad vähe valku. 
On fakt, et ma ei ole näinud mitte ühtegi juhtumit valgu puudujäägist. Seda juhul, kui kaloreid on tarbitud piisavalt. Soovitatud RDA valgutarbimise kohta on 0,8 g/kehamassi kg kohta. Seega teeb see naistele 44 g (umbes 3 tassi keedetud ube) ja meestele 54g. 99% rahvastikust on küllaldaselt valku – ja oad, pähklid, teraviljad ning aedviljad, sisaldades endas tonnide kaupa valku, täidavad kergelt selle vajaduse.
Ma olen arst ja ma muretsen inimeste pärast, kes söövad loomset valku. 

Samuti, kui veganid ei saa piisavalt valku, siis miks uuring AdventistHealth Study  näitab veganite pikemat eluiga? Miks uuringud: NIH-AARP Diet and Health Study, the Nurses'Health Study  ja  EPIC-PANACEAstudy kui nimetada ainult mõningaid neist uuringutest, näitavad, et kõrgem valgutarbimine on seotud diabeedi, südamehaiguste ja vähiga? 
Järgmiseks kirjutab autor, et veganid söövad liiga palju teravilja, mis viib keskkoha piirkonna rasvumiseni. Tundub, et lugemata on selle väite juures jäänud Professor Mark Hegsted´i intensiivse metabolismi uuringud ( intensive metabolic studies), mis näitavad, et süsivesikud ei muundu just kergelt rasvaks. Puhtad süsivesikud igal juhul põletatakse kütusena või säilitatakse glükogeenina.  
Keha jaoks on süsivesikute rasvaks muundamine väga raske – protsessi nimetatakse de novo lipogenees – ja seda tehakse vaid siis, kui glükogeeni hoidlad on täis ning inimene sööb kaloreid kaugelt üle vajaduse. Lisaks sellele, maailma tervislikumad dieedid on teraviljakesksed. Ka niinimetatud tervislik Vahemere dieet on teraviljakeskne. 
Ma olen teatud määral nõus auori järgmise punktiga: Veganid kalduvad valima kunstlihatooteid, mis ei ole ligilähedaseltki sama head kui terviktoidud.   
Kuid, see on siiski parem, kui süüa päris liha. Kui sa sööd liha, saad heemse raua, mis on ennast nüüdseks näidanud väga oksüdeerivana ja seotud diabeedi ja südamehaigustega. Samuti lihas olevad nitraadid muudetakse N-Nitroso koostisosadeks, mis on tugevalt seotud jämesoole vähiga
Kui veganid on nii pahad, miks nad elavad kauem?

Ja kui liha on küpsetatud, vabanevad kemikaalid nimega heterotsüklilised amiinid, mis on kantserogeensed. Ei saa märkimata jätta ka seda, et liha tõstab hormooni IGF1 taset, mida samuti seostatakse vähi tekkega. Liha toob kaasa glükeerimise lõpp-produkte (AGE) ja hormoone ning mõlemad on seotud haiguse tekkega.  

Seega jah, on parem, kui veganid sööksid kartulit ja ube Gardein lihata kanatiiva (soja baasil) asemel.  Kuid ma lubaksin neil pigem süüa seda Gardeini, kui regulaarselt päris kanatiiba.
Autor sulgeb oma artikli märkusega, et inimesed peaksid sööma lahjat liha nagu kana ja kala. Ma ütleksin, et kana ja kala on samuti rasvased. 6 untsi kanarinda sisaldab 6g rasva. Ja kala on täis raskemetalle tänu meie saastunud vetele. Isegi veel hullem, uuring EPIC study  näitab, et kogu liha tarbimine on seotud kaalu tõusuga – kana kusjuures oli see kõige hullem süüdlane.
Ja kui me juba selle teema juures oleme, siis ma märgiksin, et uuringudnäitavad: veganitel ei ole kõrgemat aneemia taset, ei ole suuremat riski hüpotüreoosile (kilpnäärme alatalitus) ja ei ole kalduvust nõrgematele luudele. 
Vaadake maailma The Blue Zones, kus inimesed elavad tervemalt ja kauem.  Kas nad söövad kõrge loomse toiduga dieete? Kindlasti mitte. Vaadake õiget Vahemere dieeti. See ei ole üles ehitatud kanal ja lihal. Siin on palju liitsüsivesikut, puu- ja aedvilju. Nad söövad kala, kuid mitte suurtes kogustes.  Okinawad toimivad jamssil, riisil ja sojal. Inimesed Nicoyan Peninsula (Costa Rica rannik) söövad ube ja riisi.
Olles seda teemat põhjalikult uurinud, lubage mul öelda: MA OLEN ARST JA MURETSEN INIMESTE PÄRAST, KES SÖÖVAD LOOMSET VALKU. 

Dr. Garth Davis on arst ja  Texases, Houstonis asuva Methodist Hospital  Davis Clinik meditsiinidirektor. Dr Davis on kirjutanud raamatu  Proteinaholic: How Our Obsession With Meat Is Killing Us and What We Can Do About It HarperOne; Oct. 6, 2015. (eesti k. siis oleks raamatupealkiri „Valguhoolik: Kuidas meie kinnisidee liha suhtes meid tapab ja mida me saaksime ette võtta“. Raamat ilmub selle aasta novembris.
Dr. Davis on saanud doktorikraadi Texase Ülikoolist Austinis, kus ta oli ka üliõpilasomavalitsuse president. Oma kirurgipraktika teostas ta prestiižikas Michigani Ülikoolis. Siin läbis ta intensiivse õppe peamiste kirurgia alade osas ja spetsialiseerus laparoskoopilistele protseduuridele.

Dr. Garth Davis on American Board of Surgery sertifitseeritud kirurg ja ühenduse American Society for Metabolic and Bariatric Surgery liige. Dr. Davis on bariaatriliste protseduuride ja operatsioonide tunnustatud ekspert. Peab loenguid taimedel põhinevast toitumisest. 
Mis puutub puuviljatoidulistesse:), siis ei maksa Dr Davis karta:). Allpool olev video on Fully Raw Christina ja dr Davise koostööst:

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.