kolmapäev, 5. september 2012

Intervjuu 68 aastase Dr Robert Lockhart ´iga




Dr. Robert Lockhart



KUS SA OLED SÜNDINUD
Sündisin 1944 aastal Šotimaal. Vanemad kolisid mõne aja pärast edasi Uus Meremaale. Kasvasin ja omandasin hariduse Uus Meremaal. Omandasin kraadi geoloogias, liikusin edasi Californiasse et õppida kiropraktikat, naturopaatiat ja Natural Hygiene. Olin üliõpilane 9 aastat.
Kuna sa hakkasid järgima puuviljarikast toitumist?
1970 sai minust vegetaarlane, mind mõjutas Paul Braggi loeng. Puuviljatoiduline sai minust 1974, kui olin tutvunud Arnold Ehreti kirjutistega - Mucusless Diet and Rational Fasting. Peale 4 kuud üsna üksluist dieeti, mis koosnes peamiselt pooltoorest ananassist (see oli ainus, mida ma sain omale oma viletsa eelarvega lubada), hakkasin järgima ca 95% toortoidu vegani stiili. Ja seda kuni 1994 aastani, kus ma loobusin täielikult küpsetatud toidust. 2002 hakkasin järgima kõrge puuviljasisaldusega toitumist. 
Mida sa sõid varem ja kuidas sa ennast tundsid?
Minu aastad Šotimaal olid üsna tavaliselt keskmised - puder suure hulga koorega, meie oma meiereist, rasvane peekon meie oma sigadelt, külluslikult keedetud ja praetud mune, võileivad lõunaks, küpsetatud aedvili ja liha õhtuks. Lemmikuks oli kondenspiim otse purgist. Ühesõnaga suur hulk valku ja rasva. Ei olnud väga halba tervist, kuna kasvasin farmis, kus tuli teha palju rasket füüsilist tööd.  Tänased noored selle sama toiduga istuvad videode ja arvutite juures. Tulemuseks degeneratsioon, ülekaalulisus. 
Uus Meremaale jõudsin 9 aastaselt. Ikka oli söögiks palju valku ja rasva. Hoolimata sellest, et kogu see liha, muna, piim ja aedvili oli kasvatatud orgaaniliselt oli see ikkagi valgu ja rasva liig. Ei puutunud kokku töödeldud toitude ja gaseeritud limonaadidega. Niisiis olin ma üsna terve, ei põdenud  leetreid, tuulerõugeid jms. Nahaprobleemid olid küll olemas, eriti tuntavad esimestel kohtamistel! Sport oli oluline osa minu teismelise eas ja 20ndatel eluaastatel.  Kaalusin 80kg mängides ragbit ja surfates vetelpäästjana. Momendil kaalun ma 62 kg. Kogu see ekstra lihasmass oli halva kvaliteediga moodustunud lihast, piimast ja valgulisanditest. Siis hakkas minu ülihappeline keha näitama märke haigustest. See oli siis, kui ma olin 24-25 aastat vana. Valutavad liigesed, eriti põlved  viisid reumatoidartriidi diagnoosimisele. Ortopeed, kellega ma konsulteerisin leidis, et operatsioon on õige pea vajalik. Olin segaduses ja ei teadnud, kuhu suunda pöörata. Õnneks kuulsin just siis Paul Bragg´ist, kes andis loenguid tervislikust elustiilist. Üleöö hakkasin taimetoitlaseks ja see viis mu liigesevalud minema kõigest 3 kuuga. Liikusin üha enam aluselisema, toorema toidu poole. Ma ei maininud paranemist, sest ei ole antud juhul paranemist – on ainult sümptomid. Sümptomid järgnevad ebatervislikule elustiilile nagu öö järgneb päevale. Järgides ratsionaalset toitumisstiili, mis sobib meie puuviljatoidulisele olemusele ja keha struktuurile ning ka teisi tervisliku elustiili faktoreid, saame olla vabad haigustest. Olla terves kehas terve vaimu ja hingega. Ning ma julgen öelda, et see kõik toetab meie hinge valimisolekut võtta vastu väljakutsed igas uues päevas. 
Milliseid paranemisi märkasid, kuidas mõjus tervisele toortoit? 
Esiteks, rohkem energiat sama uneajaga. Varasemalt olin ka peale 8 tunnist und väsinud. Nüüd magades 5-6 tundi, olin juba välja puhanud. 
Teiseks, kiirem haavade paranemine. 3-4 päeva väikese põletikuga, väike turse, enne kestis see vähemalt nädala ja seda koos infektsiooni ja mädaga.
Kolmandaks, rahulikum reaktsioon väljapoolt tulevatele stressidele ja uudistele.  Rohkem meelerahu ja tasakaalukust võtmaks vastu elu väljakutseid.
Neljandaks, kasvanud jõud ja vatsupidavus kui sõitsin süstaga, jooksin, kätelseisul ja kookospalmide otsa ronimisel. 
Viiendaks tihedam juuksekasv, vähem hallinemist 
Kuuendaks, vähem kehalõhnu, magusam hingeõhk. Selgemad silmad, paranenud teravus kaugemate objektide vaatamisel. 
Seitsmendaks, liigeste painduvuse paranemine, eriti selgroo osas. Näriv seljavalu ja istmiku probleemid lahenesid, kui hakkasin tarbima vähese rasvasusega toortoitu.
Oled sa eales proovinud kõrge rasvasisaldusega gurmee toortoitu? 
Ei ole. Ma olen küll söönud ainult duriani järjest 3 kuud. Ja kasutasin otse puu otsas küpsenuid vilju. Tundsin ennast väga hästi. 
Palju sa sööd päevas koguseliselt ja kaloraažilt? 
Ma ei loe kaloreid, kuid söön vähemalt 2000 kalorit päevas. Koguseliselt on mul, 2 toidukorda päevas ja ma püüan mitte süüa peale kella 16.00. Paremini tunnen mono toitumist järgides st söön korraga ainult ühte puuvilja. Näiteks 10-15 mangot. Kogus oleneb ka selle päeva aktiivsusest. Või on näitkes jackfruiti toidukord. Iga paari päeva tagant teen rohelist smuutit, mis on koos idandatud kookospähkliga. 
Palju tarbid rohelist?
Palju aastaid sõin suure salati iga päev ja seda koos piisva koguse idanditega – lutserni, mungoa, läätseidudega (mida prof.  Edmond Szekely nimetab Biogenic Foods). Olles sel ajal abielus, oli koos salati valmistamine sarnane sidemete tugevdamisele ja samas ka loovusele. Nüüd, kus ma olen üksi ja reisin palju ringi ei ole võimalik idandada ja segada kokku salateid. Minu menüü on muutunud väga lihtsaks ja seda on teinud ka minu elustiil. On palju monotoidukordi + rohelised smuutid vähemalt päevase vahega.  Söön momendil harva salateid…seda rohkem sotsiaalses plaanis, seltskonnaga koos olles. Rohelised smuutid teen ca 55% puuvilja, 45% rohelist, veidi chia seemneid ja vahel ka merevetikat nagu wakame vms. Rohelist smuutit söön valatuna üle idandatud kookose või  "puhat", mis on tõeliselt elus ja väherasvane toit. Ja seda olen ma kasutanud mitmeid aastaid. 
Ma ei kasuta rohelist, mis mulle ei maitse sh kibedat, mõru, tugevamaitselisi nagu roheline sibul, porru. Ei kasuta ärritavaid ja seedetrakti limaskesta stimuleerivaid taimi nagu vürtsid, küüslauk. On piisavalt Aasiast pärit rohelist ja ka mahedamaid meretaimi, mida võib edukalt kasutada. Smuutile ma vett ei lisa, panen sinna 3-6 banaani, mango, papaia. Kui on vaja vähem tihket smuutit, lisan veidi noore kookose vett. 
Kui palju rasva sööb Robert Lockhart?
3 - 4 avokaadot aastas
3 - 4 noort pehme kreemja sisuga kookost nädalas.
Väga harva pähkleid
Hoian eemale külmutatud durianist. Tarbin värsket täiesti valminud duriani. 
Kui palju vett jood?
Olen väga harva janus, seega ma joon vett harva. Noore kookose vesi on minu valik, kui olen janune. Kui janu tekib…peale tugevat füüsilist tööd troopikapäikese all ja suurt higistamist. Küpsetatud toidu sööjad ja need, kes veel söövad soola ja keemilisi lisandeid peavad plastikust veepudelit kogu aeg kaasas kandma ja iga natukese aja tagant rüüpama!
Võimalik, et nende kehad janunevad lisakoguse vee järgi, et lahustada toksiine, mida nad sisse söövad. Muutes oma toitumise rohkem looduslikumaks, dikteerib lisavee vajaduse ainult liikumise intensiivsus. 
Kas sa järgid toitude kokkusobivust?
Jah. Ma söön palju monotoiduna, mis ongi parim puuvilja tarbimise juues.
Ei, kui ma teen rohelise smuuti, siis blenderdan kokku ka sobimatuid toiduaineid. 
Kui palju sa päevas treenid? 
Ma usun, et on  3 tüüpi harjutusi, mis on inimesel hea tervise jaoks vajalikud ning mängivad suurt rolli:
1. Töökeskkonna – varieerub palju alates nullist (istuv kontoritöö) kuni  kõikehõlmava käsitööni
2. Puhkuse - tennis, golf, sörkimine, gümnastika, süstasõit, ujumine jne..
3. Korrigeerivad - ehk terapeutilised harjutused. Siia kuuluvad vähem tuntud harjutused, venitused, pöörded jms. 
Milline on parim harjutus?
See, mis on looduse poolt ette kirjutatud. Meie kehad ja selgrood alluvad päevas 16-18 tundi gravitatsioonile istudes ja seistes. Oma päevase liikumisega talletame kehas teatud võla „liikumis võla“, mis koguneb, koguneb ja mingil ajal avaldub probleemidena piirkonnas, mida liigutatakse vähe või üldse mitte. 
See avaldub aastate jooksul valutavate õlgade, pea või kaelana. Liigeste või seljana. Nihkunud selgroodiskidena, veenilaienditena ja paljude teiste väljunditena, millega keha meile näitab kui valesti oleme oma keha kasutanud.
Kui me oleme intelligentsed ja oskame gravitatsiooni juhtida ning püüame iga päev liikuda ja liigutada oma keha neid kohti, mis on jäänud kasutamata: painutada, pöörata, venitada siis me suudame selle nö võla maksta antud päevas ja see ei hakka koguma mingit ekstra kaalu. Sel juhul ei põhjusta see võlg meile hilisemalt probleeme.  
Parim üksikharjutus? Kätelseis, õpitakse selgeks lapsepõlves. Kuid seda harjutust tuleks harrastada terve elu. On hea kui keha saab olla teisipidi iga päev. Aga mida meie teema? Istume…14-16 tundi päevas!!! Vaatame telekat, arvuti taga, autoroolis, Ja siis me läheme ja treenime samades asendites – rattasõit, tennis, golf) ja imestame, miks meil on selja- ja kaelavalu jms probleemid!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar