kolmapäev, 30. september 2020

Usaldusväärsed ja ebausaldusväärsed allikad




Üsna tükk aega tagasi ärkasin ühel hommikul üles ja ei tundnud mingit vajadust kellelegi öelda, kuidas süüa :). Ei mingit tahtmist ühtegi dieeti kaitsta. Ja mind ei häirinud karvavõrdki kriitika, mida tehti nende eestkõnelejate suunas, kes on mulle kunagi meeldinud või kelle väiteid ma olen uskunud. Paratamtult hakkavad kõik, kes esindavad ühte kitsas suunda, mingil hetkel fakte kahe silma vahele jätma ja nopivad välja vaid endale sobiva. Inimene oma heas ja halvas. Täisväärtuslik elu on elu oma hea ja halvaga.

Ma olin selleks ajaks õppinud üht väga ilusat asja, mis mind nö teadusega lepitas. Varasemalt oli üldine suhtumine selline, et teadlased ja arstid sh kardioloogid ei tea toitumisest midagi. Kui nad teaksid, siis raviksid haigusi toiduga ja ütleksid, et vaat just see dieet oleks kõikse parem. Avastasin, et seda nad tegelikult ütlevadki. Kui ma ütlen, et ma tunnen ennast sellel dieedil hästi ja olen terve - siis öeldakse, et suurepärane, jätka sellega. Ja seda ütlevad allpool olevas tabelis valgel alal nö usaldusväärsed teadlased, arstid, dietoloogid. Hallil alal olevad ebausaldusväärsed arstid ja dietoloogid ütlevad juhul, kui nad propageerivad mõnd muud dieeti, ei - sa ei tunne ennast tegelikult hästi, sa peaksid sööma vaat nii. Juhul, kui nad on minuga samas paadis - siis öeldakse, et õige, see  on ainus õige viis toituda, olla terve, see on ainus, mis tervendab ja ainus mis töötab.

Kui ma aga ütlen, et ma tunnen ennast sellel dieedil hästi ja kõik peaksid nii sööma - siis öeldakse, et esita usaldusväärsed tõendid. Ka seda ütlevad valgel alal olevad usaldusväärsed allikad. Kui sa käid välja väite, et see sobib kõigile, siis on vaja päris palju tõsiseltvõetavaid tõendeid. 

Halli ala inimesed ütlevad, siin on uuring hiirtega, siin on minu enda uuring 20 inimesega, siis on minu enda andmed, minu tervenenud  patsientide andmed ja minu sugulaste-tuttavate andmed. Ja kõik teised uuringud ei oma tähtsust, teiste patsiendid ei oma tähtsust ja teiste sugulased ei oma tähtsust ja sina ei oma tähtsust, kui meiega ühel meelel ei ole. Meil on õigus.

On olemas @doctorTro, kes oli tohutus ülekaalus ja haige ja kes tänu keto dieedile (75% rasva, 20% valku, 5% süsivesikuid) on heas vormis ja kirjutab, et tema kodulehelt võib leida allikad ja uuringud, mis aiatavad sul ennast tervendada ja hästi elada



On my website, I will be keeping a running list of studies/resources that I believe make the strongest case for the ketogenic lifestyle, lifestyle interventions, sugar restriction, appetite & metabolism... as time goes on I will add lectures/podcastshttps://t.co/f8yCmAiKUD

— Tro (@DoctorTro) September 24, 2020


On MD Paul Saladino, karnivoor, kes ei jäta ühtki  taimetoitlast osatamata. 


Ja kuidas on Nina Teicholz raamatuga "The Big Fat Surprise", mis kubiseb viidetest uuringutele ja inimestele, kes on tervenenud.



Mulle eriti ei meeldi 😠😠😠. Ja sestap ma olen suurima heameelega leidnud nö usaldusväärsete nimekirjast teadlasi (näiteks Kevin Bass), kes on ülalnimetatud dieediväited kild killu haaval ümber lükanud. Mitte iga uuring ei ole tõendina vettpidav...
☝☝☝ See kõik on tore aga need samad inimesed, kes lükkavad ümber karnivooride väiteid, lükkavad ümber ka teatud taimetoidu väited. Kui ma usun nende tööd karnivooride ja keto osas, tuleb tähelepanelikult suhtuda ka taimsete dieetide ülepaisutatud lubadustesse.



Nii et söö oma igapäevast puu- ja aedvilja  😜😜😃😃😃 ja ära virise: on see orgaaniline või mitte, on see natuke toores või mitte, on see päris värske või kuivatatud/külmutatud/teatud määral kuumtöödeldud - ei ole vahet. Oluline on, et sa tunned ennast hästi ja oled terve.


Tahaksin kirjutada Kevin Bassist ja tema kuulsast nimekirjast. Kevin ise on doktorant. Tal on Austini Texase  ülikoolist   bakalaureusekraadid  meditsiiniantropoloogias ja bioloogias. Ja praeguses õppeasutusest magistrikraad immunoloogias. Ta on lõpetanud kaks aastat MD (medical doctor) õpet-on hetkel omandmas PhD (doktori) kraadi. Pärast doktorikraadi on tal jäänud kaks aastat arstiõpet enne spetsialiseerumist.

Kevin Bass kirjutab endast: „Minu motivatsioon on ebatavaline. Mul oli lapsena kana kitkuda kaasaegse meditsiiniga. Olin kibestunud ja vihane. Ma vihkasin meditsiini ja vihkasin teadust. Seega on tõesti imelik leida täna end sealt, kus ma praegu olen - täpselt risti vastu sellele, mida ma eeldaksin: MD / PhD programmis, õppides nii meditsiini kui ka teadust.

Olen väga kangekaelne. Seega otsustasin, et kuna meditsiin on vale, peaksin seda muutma ise arstiks saades. See oli nii parim kui ka halvim otsus minu elus: selle lõhenenud identiteedi integreerimine on teinud mind minu arvates tugevaks ja sisukaks. Loodan, et minust saab ka hea teadlane ja arst.

Juba varakult mõtlesin, et toitumine lahendab kõik maailma probleemid. Kui suudaksime ainult kasutusele võtta õige elustiili, toitumise ja toidusüsteemi, saaksime ennetada paljusid haigusi ja lahendada paljusid tänapäeva ühiskonna probleeme. Mul oli põlgus tänapäevase meditsiini - tegelikult tänapäeva ühiskonna  vastu.

Hiljem sain aru, et asjad polnud nii lihtsad. Algpõhjustega tegelemine võib avaldada suurt mõju, kuid seda teevad ka nutikad lahendused. Teadus ja meditsiin suudavad mõlemat.

PhD ajal olen õppinud teaduslikult mõtlema. Teadus on raske ja autentsed teadusmõtlejad on haruldased. Need on haruldased doktorikraadiga inimeste seas, isegi professorite seas, kuid veelgi haruldasemad teaduskriitikute seas.

See oli üks minu suurest pettumusest: tõdeda, et eelarvamused - mõtlemis- ja käitumisvead on inimeste seas tavapärased ning et pole ühtegi inimest ega inimrühma, kellele saaksime toetuda ja keda lõppotsuse tegemisel usaldada. Ei teadlaste ega teaduskriitikute oma.

Endise Paleo dieedi järgijana (ca 10 aastat!) olid ideed, et teraviljad on toitainete puudulikud, liha toitaineterikas ja süsivesikud olemuslikult kahjulikud, minusse sügavalt juurdunud. Nii palju, et minu esimesed täisteraleiva söömise proovid pärast taimse toitumise tundmaõppimist tekitasid mitu aastat ärevust. Ma söön süsivesikuid? Kindlasti ei saa neil taimetoidu põhistel kirjuajatel õigus olla? "

Noh, kindlasti polegi taimetoidu põhistel inimestel õigus, nagu ma nüüd aru saan, kuna nad ei ole oma töid suutnud erapooletult tõlgendada. Sellegipoolest on need süsivesikute ärevuse päevad juba ammu möödas, sest ma saan nüüd aru süsivesikute ja rasvhapete ainevahetusest piisaval määral, et minu toitu ei mõjuta Paleo/keto/madala süsivesikusisaldusega/madala rasvasisaldusega/makrotoitainete liikumiste poolne hirmutamine. (Kui ütlen „mõistan”, pean silmas, et saan aru, kui vähe me teame - ja et kui populaarsed toitumise eestkõnelejad räägivad dieedis sisalduvate süsivesikute või rasvade vastu, siis tõlgendavad nad teaduskirjandust üsnagi vaba käega.)"


Ta on oma blogis TheDietWars teinud maatasa nii vegan, karnivoori, kui ka keto dieetide väiteid. Kõige teravam on ta keto suhtes, kuna ta on ise olnud just selle järgija. Kevadel hakkas ta kõigi nende Covid-19 ja toitumisalaste pseudoväidete osas kokku panema teatud skeemi:



See ajas naerma - kuid nii ju mõeldakse: toidulisandi tulihingelised müüjad annavad sulle mõista, et peatselt terendab surm, kui sa nende toodangut ei tarbi ja igavene õitseng, kui neid tarbid. Täpselt sama käivad välja erinevate dieetide esindajad.

Edasi aga läks asi spetsiifilisemaks. Bass tegi esimese nimekirja neist, kes toidu ja teadusmaailmas on nö šarlatanid ja kes õiged inimesed. :)
Peale seda hakati tegema palju ettepanekuid, osad tahtsid nimekirjast välja, osad sisse. Ja tänaseks on sellest tabelist 17es versioon. Kadus ka sõna quack, mis asendus lihtsa "ebausaldusväärsega".


Halliga lahtrid on ebausaldusväärsed ja valged lahtrid usaldusväärse info edastajad. Eriti palju halli on keto eestkõnelejate hulgas. :) Siin on enamik tuntud karnivoore ja keto dieedi propageerijaid. 
Taimsete nimekirjas on hallid kõik minu vanad sõbrad :) - nii Esselstyn, kui ka Graham. 

Sealjuures on usaldusväärsete taimsete inimeste hulgas päris mitu nime: 

Belardo, Danielle
Messina, Ginny
Ostfeld, Robert
Guest, Nanci
Norris, Jack
Joshi, Shivam
Bitterman, Avi

Ja kõik nad on suurepärased. Belardost ja Bittermanist ma olen kirjutanud. Siin on veel meditsiiniprofessor, preventatiivse kardioloogiakliiniku direktor Robert Ostfeld (Dr Kale), hästi tolerantne dietoloog Ginny Messina, spordidietoloog ja PhD Nanci Guest, dietoloog Jack Norris, ja teaduspõhine neeruhaiguste (ennetus) arst Shivam Joshi.

Usaldusväärsete - konkreetset dieeti mittesindavate ("see mis sobib sulle on suurepärane, kas see ka teistele sobib, see oleneb") hulk teistes tulpades on piisavalt suur. Siin on mul palju lemmikuid :).
Milliste väidete eest konkreetselt usaldusväärsus on kahanenud ja lingid nende väidete kohta, on siin: 


https://docs.google.com/spreadsheets/d/1A7MCWRiLFuJ9O7h5-srdDQ7FThp9leNTxoouGc9iBpU/edit#gid=0
 

Esselstyn väite pärast, et oliiviõli põhjustab südameatakke  ja Graham väite eest, et toorvegan dieedil ei ole vaja lisandeid. Kahn kolloidhõbeda sissevõtmise  ja toidulisandite propageerimise eest, Greger Ornishi väite "taimetoit viib südamehaiguse regressiooni" lisamisega oma kodulehele jne.  
Grahami puhul ma ei tea, ma olen tema loengus ja ka tema juures käinutelt kuulnud, et ta on soovitanud toidulisandeid puudujäägis olijatele ja teravalt on mulle meelde jäänud, kuidas ta ühes loengus ütles mineraale puudutavas küsimuses, et ta ei tea, kuna pole toitumisspetsialist. 
See ei tähenda, et nad on üdini lootusetud :), vaid et nende väidetesse tuleb suhtuda tähelepanelikkusega ja otsida täiendavat  kinnitust teistest allikatest. 




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar