Neljapäev, 9. detsember 2021

Soolestiku tervis vol 2 - soole tevis vs soole mikrobioom


Fundaro märgib, et alates 2016. aastast on Google'i trendide edetabel termini „soolestiku tervis” osas tõusnud lineaarselt ja hõljub nüüd populaarsuse tipptasemel.

Valdav osa soolestiku mikrobioomi uuringutest on toimunud vaid viimase 50 aasta jooksul ja alles viimase paarikümne aasta jooksul oleme näinud olulisi edusamme mikrobioomi analüüsimiseks kasutatava tehnoloogia keerukuse ja juurdepääsetavuse osas.

2013-2017 avaldati soolestiku mikrobioomi kohta peaaegu 13000 uurimusartiklit (ainuüksi 2017 aastal avaldati neid 4000).

Populaarne meedia kipub uurimistulemusi liialt lihtsustama ja üle müüma ning tänapäeval on raske teadust ulmest eraldada. Kui analüüsiti tavameedias avaldatud artikleid, siis ainult 19%  juhtudel anti infot kriitiliselt ja täpselt edasi.

Raamatut hakkas Fundaro koos Hoffmaniga kirjutama olles pettunud psuedoteaduse, moehulluste, desinformatsiooni ja salakavala turunduse üle, mis oli suunatud inimestele, kellest nad hoolisid: klientidele, kolleegidele ja sõpradele.

Soolestiku mikrobioomi kohta on saadaval artikleid uskumatult paljudes väljaannetes, kuid see, et midagi on avaldatud, ei muuda seda automaatselt kvaliteetseks tõendiks ja isegi head randomiseeritud kontrolluuringut tuleb kirjanduse praeguse konsensuse suhtes kontrollida.



Kümmekond aastat tagasi avaldas Pennington Biomedical Research toitumissarja osana moeröögatusdieetide "punaste lippude" nimekirja ja need samad „punased lipud“ näitavad ka  hiljutisi soolestiku tervise suundumusi.

 


Isegi heade kavatsuste korral võib halb teave kahjustada. Kui praktikud müüvad probleeme, mida pole olemas, kalleid ja ebatõhusaid toidulisandeid või tarbetuid (ja täiesti väljamõeldud) "protokolle", võivad need põhjustada ärevust ja hirmu konkreetsete toitude, toitainete puuduste, segaduse ja frustratsiooni pärast.



On mõned konkreetsed soolestiku tervise „punased lipud“, millele Fundaro soovitab tähelepanu pöörata:

- 🚩Väide, et düsbioos on mis tahes haiguse põhjus

🚩Väide, et lekkiva soole sündroom  on mis tahes haiguse põhjus

-🚩Väide, et diagnoositakse, ravitakse või ennetatakse düsbioosi või lekkiva soolestiku sündroomi

🚩Pakutakse toidulisandeid, detoksikatsiooni või mis tahes "lähtestamist" (soole terviseks)

🚩Väide, et on olemas "terve" soolestiku või "düsbioosi" spetsiifiline definitsioon

🚩Väide, et müüjal on võimalus teie soolestiku mikrobioomi konkreetsel viisil/otseselt muuta

-🚩Näriliste või rakukultuuri uuringute andmete otseselt inimese soolestiku mikrobioomile ülekandmine

Me ei tea piisavalt soolestiku mikrobioomist, et defineerida läbi selle terve soolestiku olemust, ja puudub võimalus kindlaks teha, kas teie soolestiku tervis on halb, kuna ka sellel pole definitsiooni.

Te ei pea endale ostma kellegi probleemi, et ta saaks teile lahenduse müüa.



Meie mikrobioomile panevad aluse 12% ulatuses geenid, 20-60% dieet ja füüsiline aktiivsus ning 30+% liik (inimene), sugu, vanus, elamispaik.

"Tervislikul" mikrobioomil pole ühtset määratlust ega konkreetset profiili ning "soolestiku tervis" on udune termin ilma ametliku määratluseta.

Mingis ideaalses kujutluses hõlmab see tõenäoliselt õigete toitainete seedimise, imendumise ja sünteesi seedetraktis, mis on asustatud mitmekesise mikrobioomiga, mis on võimeline kohanema stressiteguritega, kaitsma patogeenide eest ja täitma peremeesorganismile kasulikke funktsioone. Ideaalis soodustavad koostoimed peremeesorganismi toitumise ja kehalise aktiivsuse harjumuste vahel kasulike bakterite kasvu ning tervete soolerakkude ja valkude paljunemist, mis säilitavad soole limaskesta terviklikkuse kui immuunkaitse esimese rea patogeenide vastu. Bakterid omakorda sünteesivad toitaineid, mis muudavad peremeesorganismi ainevahetust ja immuunfunktsiooni kasulikul viisil.

Düsbioos on tõepoolest üks väga hägune termin, kuigi seda kasutatakse sageli soolestiku mikrobioomi artiklites. Selle kõige elementaarsem määratlus on lihtsalt mikroobide profiil, mida muudetakse võrreldes kontrollrühma või tervete rühmaga.

Teadlased on tuvastanud mõned potentsiaalselt kasulikud bakterid, mis toodavad kasulikke ühendeid ja moduleerivad soolestiku immuunsüsteemi ning oportunistlikult patogeenseid bakterid, mis võivad mängida rolli haiguse progresseerumisel ja haigestumisel.

Oportunistlike patogeenide esinemine ei viita aga infektsioonile ja tegelikult on neil oluline roll meie immuunsüsteemi harimisel. Pigem võib nende bakterite liigne arvukus põhjustada teatud patoloogiaid või olla nendega seotud.

Arvatakse, et teatud mikroobid võivad kaasasündinud immuunsüsteemi T-rakkude ja retseptoritega suheldes reguleerida immuun- ja põletikulisi protsesse, mille tulemuseks on nii pro- kui ka põletikuvastased kaskaadid.

Düsbioosi ja haiguste teooria keskne põhimõte eeldab, et düsbioos põhjustab soolestiku suurenenud läbilaskvust, võimaldades põletikulisel või toksilisel sisul valendikust väljuda ning siseneda vereringesse ja soolerakkude all olevasse immuunkudedesse. Mitmete haigusseisundite puhul on täheldatud erinevaid düsbioosi vorme, kuid praegu pole põhjuslikku seost kindlaks tehtud. Hiljutised tehnoloogilised edusammud on heitnud valgust haigustega seotud mikroobimustritele, mis hõlmavad kasulike mikroobide kadumist, patogeensete mikroobide rikastumist, taksonoomilise mitmekesisuse puudumist (madal liigirikkus ja/või ebaühtlane levik) ja geneetilise (funktsionaalse) puudumist. ) mitmekesisus. Kõiki neid muutusi on nimetatud "düsbioosiks".

 Soolte tervis vs soole mikrobioom

Mis üldse ON "soolte tervis"? See hõlmab kindlasti mikrobioomi, kuid mikrobioom on vaid üks soolestiku tervise aspekt. Tervisliku soolestiku mikrobioomi ühtset profiili pole olemas ega tegelikku viisi soolestiku tervise määratlemiseks.

Ebamugavustunne seedimises – nagu gaasid, puhitus ja ebaregulaarne roojamine – ei tähenda tingimata, et mikrobioomis on midagi valesti. Tegelikult võivad paljud toidud, mida seostatakse suurenenud mikroobide mitmekesisusega (mida peetakse üldiselt heaks asjaks), põhjustada just  selliseid ebameeldivaid kõrvalmõjusid mikroobide ainevahetuse tulemusena.

Trendikas on rääkida soolestiku tervise optimeerimisest, kuid mida see tegelikult tähendab? Kasvav mikroobide mitmekesisus? Seedevaevuste vähendamine? Seedetrakti anatoomiat ja/või füsioloogiat kuidagi muutev? Võib-olla kõik need asjad?

Milliseid väiteid me praktikutena tegelikult esitada saame?


Me saame kaudselt mõõta vaid väikest osa mikrobioomist ja me ei saa aja jooksul tekkida võivate muutuste eest täit tunnustust võtta. Kuigi saame julgustada kliente muutma elustiili, mis on seotud suurenenud mikroobide mitmekesisusega, ei saa me kindlalt väita, et nende mikrobioom märgatavalt muutub. Kindlasti võime täheldada seedetrakti sümptomite paranemist, kuid see ei tähenda, et mikrobioom oleks kuidagi muutunud. Parim, mida saame teha, on kinni pidada põhitõdedest, mis näivad toetavat üldist tervist ja vähendavat paljude haiguste riski, nagu taimekeskne toitumine, füüsiline aktiivsus, tervisliku kehakaalu säilitamine, stressi maandamine ja uni. Seejärel saame uurida, milliseid taimi me kaasame ja millistes kogustes, et leevendada mõnda tõenäolist maohäda. Kas mikrobioom võib muutuda? Muidugi. Kuid olgem ausamad selles osas, mida me siin TEGELIKULT ja MÕÕDEVALT muudame – sümptomeid.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar