pühapäev, 6. veebruar 2022

Mõeldamatu vol 3 - orienteerumine ja eksimine

 


Helen Thomsoni raamatust "Unthinkable"

Ühel päeval, kui Sharon oli veel noor tüdruk, avastas ta lahenduse. Ta oli sõbra peol ja kõrval mängis keerukuju. Kui teda keerutati, nihkus sõbra maja taaskord tundmatusse. Kui aga saabus tema kord enda silmad kinni siduda ja teist korda ringi keerutada, muutus Sharoni maailm tagasi normaalseks. "Siis tuli taipamine, et keerutamine võib põhjustada tema desorientatsiooni. Aga see parandas ka selle ära."

"Tänapäeval püüan tavaliselt leida lähima vannitoa," ütleb Sharon. "Ma lähen sinna, panen silmad kinni ja keerutan. Kui ma silmad avan, on mu maailm jälle äratuntav.“  Miks ta seda vannitoas teeb?

„Noh, mida arvataks, kui näeksid, kuidas vanem naine seisab oma auto juures, suletud silmadega ringiratast keerutamas? Tegin seda alati salaja, sest see alandas mind."

Enamikule meist tundub navigeerimine lihtne. Kuid paljud Iaria patsiendid tunnevad, nagu oleksid nad kuskil pidevalt "esimest korda". Ükskõik kui palju aega nad kuskil veedavad, ei saa nende ümbrus kunagi tuttavaks. Nagu Claire, on paljud õppinud navigeerima oma elu kõige olulisematel marsruutidel, pidades meeles kindlat pöördejada.  

Meie kognitiivse kaardi loovad mitmed erinevad rakud. On neid, mis hakkavad tööle ainult siis, kui läbime kindlat kohta. Siis on rakke, mis töötavad ainult siis, kui meie pea on suunatud teatud suunas, ja teised, mis vastutavad selle eest, kus me seinte ja piiride suhtes asume.  



Täidame oma mõttekaardid ka meie jaoks oluliste püsivate orientiiridega, nagu postkast meie tee lõpus või bussipeatus väljaspool meie kontorit. Sellele ülesandele on pühendatud ajuosa – retrospleniaalne ajukoor. Praegune teooria on, et kõigi nende rakkude tegevuse kombinatsioon loob meie peas kaardi, mida pidevalt uuendatakse, et aidata meil orienteeruda. Kuid kui üks või mitu neist piirkondadest ei tööta korralikult, võivad asjad muutuda väga segaseks.

Enamiku inimeste aju on üllatavalt andestav. Niipea kui see segadusse läheb, keerutab aju kõik ümber ja orienteerub millisekundite jooksul ümber. Kuid see sekundi murdosa, mille jooksul teie vaimne kaart ei ühti asjade tegeliku asukohaga, tunneb Sharon, kui tema maailm on ümber pööratud.

Kas tal ei olnud võimalik oma keskkonda piisavalt ära tunda, et välja mõelda, millisele poole pöörduda? "Mõelge, kui seisate peegeluksega vannitoakapi ees," ütleb ta. "Avage see uks ja vaadake ülejäänud tuba läbi selle ja teate, et see on teie vannituba, kuid kõik on vales kohas. Lisaks olete stressis, sest kõik näeb välja teistsugune. See teeb asja raskeks.»


Kui Sharon peab öösel üles tõusma, et tualetti minna, või kui tal on hommikul kiire, ütleb ta, et tunneb end nagu teises korteris. Kui tal olid väikesed lapsed, pidi ta nende hüüdeid järgima, et öösel nende tuba leida.

Sharon oli peaaegu 30-aastane, kui tema saladus avalikuks tuli. Tema vend oli talle helistanud ja palunud end haiglasse viia. Vennal oli Crohni tõbi ja ta tundis end halvasti. Sharon tormas paanikas majast välja, istus autosse ja asus lühikesele teekonnale tema maja juurde. Kuid teel pöördus tema maailm ümber ja ta eksis täielikult. Ta sõitis bensiinijaama, et talle helistada. "Ma ei leia sinu maja," ütles ta ja kirjeldas bensiinijaama. Ta vend oli segaduses. Ta ütles: "Sa oled minust kahe kvartali kaugusel – kuidas sa ei tea, kus sa oled?" Pärast seda, kui nad olid haiglast naasnud, küsis vend temalt, mis toimub.

"See oli minu jaoks nii emotsionaalne, et ma ei suutnud sõnu öelda." See oli esimene kord, kui Sharon rääkis oma seisundist. Sharoni vend rääkis sellest oma arstile ja arst korraldas kohtumise neuroloogiga. Ta ütles talle, et see kõlab nagu healoomuline kasvaja või epilepsia. Ta korraldas hulga teste, kuid Sharoni aju nägi terve välja.

"Nad ütlesid, et pean psühhiaatri poole pöörduma – nad arvasid, et olen hull." Ta kannatas raske depressiooni käes. "Ma tahtsin surra. Mul oli lihtsalt lootus äratatud, mõtlesin, et arstid leiavad midagi, mida saaks parandada.

Sharon käis psühholoogi juures üle aasta ja kuigi ta aitas naisel depressioonist üle saada, ei suutnud ta naise desorientatsiooni parandada. Ta käskis tal iga paari aasta tagant neuroloogi juures käia, et näha, kas teadlaskond on midagi uut avastanud.



Kui Sharon sai 40-aastaseks, otsustas ta pöörduda teise arsti poole. Kuid niipea, kui ta maha istus, tundis ta end ebamugavalt. "Ta vaatas mind, nagu räägiksin talle väljamõeldud lugu. Ta küsis minult, kuidas ma seda parandan, ja ma ütlesin talle, et keeran ringi ja see parandab selle. Ta ütles: "Las ma vaatan, kuidas sa seda teed." Sharon polnud kunagi varem kellegi ees keerutanud. Ta võpatab mälestuse peale. "Ma neelasin oma uhkuse alla, tõusin püsti ja sulgesin silmad. Keerasin ringi, kuni teadsin, et maailm on ümber läinud.

Arst küsis Sharoni käest, mida ta nägi. "Ma ütlesin:" Noh, ma olen nüüd teises toas. Ma tean loogiliselt, et ma ei ole, aga see ei näe välja sama tuba."

Sharon keerles uuesti ringi ja istus tagasi. Arst pani pliiatsi ja padja käest ning küsis: "Kas keegi on kunagi pakkunud välja võimaluse, et teil on isiksusehäire?" Sharon oli nördinud. "Tundsin, et mulle öeldi jälle, et olen hull. Ma lihtsalt ei suutnud seda uuesti läbi elada. Ma lahkusin."


Kulus veel kümmekond aastat, enne kui Sharon tegi täiendava katse mõista, mis tema ajus valesti on. Üks sõber oli lugenud mõnda neuroloog Oliver Sacksi raamatut ja soovitas Sharonil talle kirjutada. Sacks vastas, vabandades, et pole sellisest seisundist kuulnud. Kuid ta ütles, et probleem võib sarnaneda teise haigusseisundiga, mida nimetatakse prosopagnoosiaks, mille puhul inimesed ei suuda tuttavaid nägusid ära tunda.

Sacksi raamatuid on eesti keeles ilmunud kaks: "Hallutsinatsioonid" ja "Mees, kes pidas oma naist kübaraks".



Sharon otsis Google'is "prosopagnosia" ja leidis veebisaidi, mis testis, kui hea olete nägude äratundmisel. Pärast testi oli küsimustik. Üks küsimustest rabas: "Kas olete kunagi viibinud keskkonnas, mille peaksite ära tundma, kuid mis ei tundu tuttav?"

"Ma olin nagu "Püha pask!"," ütleb Sharon, kes kirjutas oma seisundi kohta kõik märkmete sektsiooni. "Nädala jooksul helistas mulle Londoni ülikooli kolledži teadur Brad Duchaine." Duchaine oli loonud selle veebitesti. "Ta oli nii armas," ütleb Sharon. "Ta uskus kõike, mida ma ütlesin, ja kinnitas mulle, et ühel hetkel hakkab keegi minu probleemi uurima."

Giuseppe Iaria

Kaks aastat hiljem, 2008. aastal, saatis Duchaine talle meili, öeldes, et tal on häid uudiseid. Üks Itaalia teadlane kolis Vancouverisse, et alustada tema kirjeldatud seisundi uurimist. See mees oli Giuseppe Iaria.

«Esimest korda, kui Giuseppe helistas, rääkisin talle kõik ära. Ta oli nii leebe mees. Ta oleks peaaegu nutnud, kui ma talle sellest nõiaasjast rääkisin.

Iaria ütles Sharonile, et tema arvates võib probleem olla selles, kuidas tema aju erinevad navigatsioonirakud omavahel suhtlevad. Järgmise viie aasta jooksul hakkas ta seda teooriat katsetama.

Ta alustas tervete inimeste aju skaneerimisega, uurides, kuidas erinevad ajupiirkonnad, mis on teadaolevalt olulised orienteerumiseks ja navigeerimiseks, omavahel suhtlevad. Tema meeskond jõudis järeldusele, et parimad navigaatorid olid kõrgema suhtlustasemega navigaatorid.

Seda kontseptsiooni nimetatakse võrguteooriaks ja see on idee, mis on paljude inimeste käitumise aluseks – et ühendused aju erinevate piirkondade vahel võivad olla olulisemad kui see, kui hästi need piirkonnad ise toimivad. See on nagu kvartett maailma parimatest puhkpillimängijatest, kes teevad individuaalselt imelisi helisid. Aga kui nad ei mängi üksteisega õigel ajal, muutub see muusika segaseks.

Seejärel skaneeris Iaria meeskond Sharoni häirega inimeste rühma ajusid. Nad märkisid erinevust nende parema hipokampuse (mäluga seotud ala) ja eesmise ajukoore osade aktiivsuses – ala, mis võimaldab meil kogu navigatsiooniteavet kokku tõmmata. See on ka valdkond, mis on seotud arutluskäigu ja üldise intelligentsusega.

Kuna Iaria patsientidel ei olnud probleeme oma mälu ega arutluskäiguga, järeldas ta, et haigusseisund peab olema kahe piirkonna vahelise ebatõhusa suhtluse tagajärg.  

Sellest ajast alates on Iaria meeskond avastanud, et nagu Claire'il, näeb Sharoni aju anatoomiliselt normaalne välja; kuid mitmed navigeerimisega seotud piirkonnad ei suhtle omavahel korralikult. Siiski, kuidas suutis Sharon mõnikord suurepäraselt navigeerida ja siis järsku pöördus kõik ümber?

"Mõnel inimesel ei puudu peas kaardi moodustamise oskus," selgitab Iaria, "aga kuskil pusletükkide kogumise käigus tekivad vead, teave läheb kaduma ja järsku läheb terve kaart nihkesse."


Iariale teadaolevalt on Sharoni keerutamistehnika ainulaadne. "Pean tunnistama, et mul pole aimugi, miks see töötab," ütleb ta. "Tema vestibulaarsüsteemil pole midagi viga – tal ei ole iiveldust ega probleeme tasakaaluga -, kuid selle süsteemi raputamine lähtestab kuidagi tema vaimse kaardi." Ta ohkab. "Ma võin tema aju skaneerida, kuid ma ei pääse tema mõtetesse."

Thomson küsis Sharonilt, kas tema tütrel, pojal või lastelastel on haigusnähte. "Ei, jumal tänatud – nad kõik oskavad väga hästi navigeerida," ütleb ta. Huvitav, kas Sharoni seisund tekkis spontaanselt või võis see olla päritud?

"Mu ema?" Sharon oletab. "Jah, ma arvan, et tal pidi see olema. Tagantjärele mõeldes klapib küll. Ta ei rääkinud kunagi isale minu seisundist, ilmselt seetõttu, et ta polnud talle kunagi oma seisundist rääkinud. Ta ei viinud meid kunagi kooli ega võtnud meid kuskilt peale, välja arvatud juhul, kui temaga oli teisi inimesi. Ta ei läinud kunagi kuhugi üksi."

Teadmine, et seal on inimesi, kes üritavad tema seisundit mõista, on aidanud. Kõik ütlesid: "Sa oled alati nii heas tujus." Nad ei teadnud, et lähen öösel koju ja nutan. Enne Giuseppega kohtumist olin ma ikka veel hirmunud väike tüdruk. Ma arvan, et kasvasin üles ja naiseks sain alles viimase 10 aasta jooksul. Ma olen nüüd õnnelik. Sain aru, et eneseteostuseks pean õppima endale meeldima ja aktsepteerima seda, kes ma olen.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar