esmaspäev, 7. veebruar 2022

Mõeldamatu vol 4 - elusalt surnud

 


Helen Thomsoni raamatust „Unthinkablekirjutaks veel kahest omapärasest juhtumist: mehest, kes arvas, et on surnud ja mehest, kes arvas, et muutub tiigriks. Üks neist lõppes hästi, teine mitte.

Üheksa aastat tagasi ärkas Graham üles ja avastas, et on surnud. Ta oli Cotardi sündroomi haardes. Selle haruldase haigusseisundiga inimesed usuvad, et neid või nende kehaosi pole enam olemas: "Kui olin haiglas, rääkisin neile pidevalt, et tabletid ei too mulle kasu, sest mu aju oli surnud. Kaotasin haistmis- ja maitsemeele. Ma ei pidanud sööma, rääkima ega midagi tegema. Lõpuks veetsin palju aega surnuaial, sest see koht oli minu jaoks surmale kõige lähemal.

Grahami jaoks oli tema aju surnud ja ta uskus, et ta ise tappis selle. Raske depressiooni all kannatades oli ta püüdnud sooritada enesetappu, võttes vanni kaasa elektriseadme. Kaheksa kuud hiljem ütles ta oma arstile, et tema aju on surnud või parimal juhul kadunud. "Seda on tõesti raske seletada," ütleb ta. "Ma lihtsalt tundsin, et mu aju pole enam olemas. Ma praadisin seda vannis."

Arstid leidsid, et Grahamile vastupidise väitmine oli võimatu. Isegi kui ta seal istus ja rääkis, hingas – elas – ei suutnud ta leppida sellega, et tema aju oli elus. Juhtumit hakkasid uurima neuroloogid Adam Zeman Exeteri ülikoolist ja Steven Laureys Liège'i ülikoolist.  

Keegi ei tea, kui levinud võib Cotardi sündroom olla. 1995. aastal avaldatud uuring, milles osales 349 Hongkongi eakat psühhiaatrilist patsienti, leiti kahel Cotardi tõvega sarnaseid sümptomeid. Kuid kuna psüühiliste seisundite, näiteks depressiooni (seisund, millest Cotardi tõbi näib kõige sagedamini tekkivat) edukad ja kiired ravimeetodid on hõlpsasti kättesaadavad, kahtlustavad teadlased, et sündroom on tänapäeval erakordselt haruldane. 

Grahami vend ja hooldajad jälgisid, et ta sööks, ja hoolitsesid tema eest. Kuid see oli rõõmutu olemine. "Ma ei tahtnud inimestega silmitsi seista. Polnud mõtet," ütleb Graham, "ma ei tundnud millestki rõõmu. Kõik asjad, mis mind kunagi huvitasid, olid kadunud. Isegi sigaretid, millest ta varem mõnu tundis, tundusid mõttetud. «Kaotasin haistmis- ja maitsemeele. Süüa polnud mõtet, sest olin surnud. Rääkimine oli aja raiskamine, kuna mul polnud kunagi midagi öelda. Mul polnud isegi mitte mingeid mõtteid. Kõik oli mõttetu."

Neuroloogid leidsid Grahami aju uurides, et metaboolne aktiivsus aju eesmise ja parietaalse piirkonna suurtes piirkondades oli nii madal, et see sarnanes vegetatiivses seisundis (koomas) oleva inimese omaga. "Olen PET-skaneeringuid analüüsinud 15 aastat ja ma pole kunagi näinud kedagi, kes oleks jalul ja inimestega suhtleks, nii ebatavalise tulemusega," ütleb Laureys. "Grahami ajufunktsioon sarnaneb kellegi omaga anesteesia või une ajal. Sellises olekus ärkvel olla, on ülimalt ainulaadne.

Grahami jaoks ei tähendanud ajuskaneeringud palju. "Ma lihtsalt tundsin end väga halvasti," ütleb ta. Selleks ajaks olid ta hambad muutunud mustaks, sest ta ei viitsinud enam neid harjata, mis suurendas tema uskumust, et ta on surnud. Häiretel olid veel mõned seletamatud tagajärjed. Graham ütleb, et tal olid varem "kenad karvased jalad". Kuid pärast Cotardi haigestumist langesid kõik karvad välja. “Ma nägin välja nagu kitkutud kana!“

Aja jooksul ning rohke psühhoteraapia ja ravimitega on Graham järk-järgult paranenud ja suudab nüüd iseseisvalt elada. "Tema Cotard on kadunud ja tema võime elust rõõmu tunda on taastunud," ütleb Zeman.

"Ma ei saa öelda, et olen päriselt tagasi normaalseks muutunud, kuid tunnen end nüüd palju paremini ja lähen välja ja teen kodus asju," ütleb Graham. "Ma ei tunne, et see oleks enam ajusurm. Asjad tunduvad mõnikord veidi veidrad."  

Tiiger

Läbi ajaloo on olnud legende inimestest, kes võisid muutuda loomadeks ja seejärel uuesti inimeseks. Kõigist kardetuim neist muidugi libahunt, verejanuline olend, keda ajendab mõrtsukalik tung ja kes õgib nii elavaid kui ka surnuid. Kuid libahundid ei piirdu ainult populaarse ilukirjanduse ja folklooriga – mõnedes meie varasemates meditsiinilistes tekstides on viiteid inimestele, kes „muutuvad“  loomadeks.

Kuid juba  19. sajandi keskpaigast valitses sellele täiesti ratsionaalne seletus, arstid jõudsid järeldusele, et haigusseisund ei ole olemuselt müstiline, vaid vaimuhaiguse vorm. Möödunud sajandil on nüüdseks "kliinilise lükantroopiana" tuntud laiem määratlus, mis hõlmab pettekujutlust, et olete muutunud ükskõik milliseks loomaks. On teateid inimestest, kes arvavad, et nad on muutunud koeraks, maoks, hüääniks ja isegi mesilaseks. See on uskumatult haruldane: kui Hollandi Parnassia psühhiaatriainstituudi psühhiaater Jan Dirk Blom rahvusvahelisi juhtumeid uuris, leidis ta viimase 162 aasta jooksul vaid 13 kontrollitud teadet inimestest, kellel oli hundiks muutumise pettekujutelm.

Kuidas saab meie aju olla meie inimkuju suhtes tõrjuv? Kuidas saab aju inimest veenda, et tal ei ole mitte käed ja jalad, vaid küünised või tiivad? Mis tunne on vaadata peeglisse ja näha seal looma? 



Kiiresti sai selgeks, et kliiniline lükantroopia ei ole iseseisev seisund, vaid see ilmneb koos teiste levinumate vaimuhaigustega, nagu skisofreenia. Enamik arste, kellega Thomson rääkis, ütlesid, et nad pole sellega kunagi kokku puutunud. Hamdy Moselhy, Araabia Ühendemiraatide ülikooli meditsiini- ja terviseteaduste kolledži juhataja teatas 2014. Aastal, et tal on Matari-nimeline patsient, kes oli aastaid põdenud lükantroopiat – tundide kaupa oli ta veendunud, et on muutunud tiigriks. 

Matar istub toolil laia, elava liiklusega koridori servas. Tal on seljas traditsiooniline kandura (pikk valge särgitaoline rõivas) ja valge peakate. Ta on neljakümnendates eluaastates, kuid tumedad ringid silmade all vananevad teda. Tal on paks must habe, milles on halli ja põsed, mis on tugevalt vooderdatud kortsudega. Matar oli 16-aastane, kui tal diagnoositi skisofreenia. Sel ajal viibis ta sageli kohalikus psühhiaatria statsionaarses osakonnas. Kord, pärast seda, kui ta koges kuulmis- ja visuaalseid hallutsinatsioone pommide plahvatusest, helistas ta politseisse, kuna uskus, et AÜE on rünnaku all. Tema kutse alusel mobiliseeriti sõjavägi. Hiljem arreteeriti ta valesüüdistuse esitamise eest.

Täiskasvanuna rääkis Matar oma arstidele, et tavapäraste hallutsinatsioonide kõrval hakkas ta öösel tiigriks muutuma. Ta ütles, et tundis, et tema kätest ja jalgadest hakkavad küünised paistma ning et ta möirgab. Alguses lukustas ta end oma tuppa, sest kartis, et kui ta õue läheb, võib ta kellegi ära süüa. Ta oli arstile rääkinud, kuidas ta oli ühel päeval juukseid lõigates tundnud end tiigriks muutumas; ta hüppas toolilt püsti ja püüdis juuksurit hammustada.

Sageli öeldakse, et skisofreenia on üks keerulisemaid inimese haigusi. See mõjutab umbes 1 inimest 100-st ja sagedased sümptomid on paranoia, hallutsinatsioonid, mõtteviis ja motivatsioonipuudus. Vaatamata tugevale geneetilisele komponendile (isikutel, kellel on skisofreeniaga pereliikmed, on palju suurem risk haigestuda sellesse häiresse), samuti selgetest keskkonnateguritest, nagu traumad ja uimastite tarbimine, ei teata täpselt, miks see juhtub.



Viimastel aastatel on väidetud, et mõned skisofreenia sümptomid võivad tuleneda võrgustike katkemisest, mis võimaldavad meil teha vahet asjadel, mis on loodud meie mina, ja asjadel, mis kuuluvad meie välismaailma.

Me kipume sellele eristusele vähe mõtlema. Enamik meist teab näiteks instinktiivselt, et kui me jala välja sirutame või nalja räägime, siis liigub meie enda jalg ja kuuleme oma sõnu. Kuid põhjus, miks te sellisele järeldusele jõuate, on see, et teie aju suudab ennustada teie enda tegude sensoorseid tagajärgi, mis annab teile tunde, et kontrollite asju, mida te ütlete ja teete.

Kuid kui süsteem läheb viltu, ei saa me enam siduda oma kavatsusi oma tegude ja nende ennustatud tagajärgedega. Seejärel on aju sunnitud tootma mõne muu seletuse, miks need asjad juhtuvad. See võib juhtuda skisofreenia puhul; 2016. aastal leidsid Prantsuse teadlased, et kuigi enamik meist ei suuda end edukalt kõditada, saavad skisofreenialaadsete tunnustega inimesed sageli seda teha. See toetab teooriat, et skisofreeniaga inimesed on vähem võimelised ennustama oma tegude sensoorseid tagajärgi, mis võib põhjustada probleeme enda ja väliselt tekitatud aistingute eristamisel.

"Minu skisofreenia algas visuaalsete hallutsinatsioonidega," ütleb Matar. "Ma nägin inimesi tulemas ja minemas, keda tegelikult neid polnud. Tundsin, kuidas mehed, naised ja lapsed mu jalgadest kinni haarasid ja siis põrandale kukkusid. Hallutsinatsioonid süvenesid aja jooksul. "Tundus, et inimesed hakkasid mu kõnet kontrollima, et nad oskavad mu mõtteid lugeda. Nad ei lubanud mul rääkida."

Kas ta oskab selgitada, mis juhtub, kui ta tunneb end tiigriks muutumas? Matar mõtleb hetke ja osutab siis pea ja kaela poole. "Ma tunnen seda oma mõtetes ja oma kehas.“ Ta tõmbab oma paksudest mustadest juustest kinni: "Kui see hakkab juhtuma, tõusevad kõik mu juuksed püsti. Karvad üle kogu mu keha tõusevad püsti. Siis tekib mul üle keha ja habeme turritav, sügelev tunne. See algab valuga minu vasakus jalas, seejärel liigub see paremasse jalga, seejärel kätesse. Hakkan tundma, et mu keha läbib elektriline tunne. Siis on tunne, et tahaks kedagi hammustada. Ma ei saa seda kontrollida, ma lihtsalt tean, et olen muutumas tiigriks: "Ma ei tea, miks ma tiiger olen. Ma lihtsalt tean, et olen. Ma kuulen enda ümber palju hääli, mis ütlevad mulle, et ma pole hea. Nad naeravad mu üle. Nad ütlevad mulle, et ma olen jabur, et ma pole piisavalt hea, et olla inimene. Mõnel päeval on tunne, et lõvi ründab mind ja haarab mu kuklast. Ma ei saa valust liikuda. Ma näen, kuidas veri voolab mu kehast, kus mind on rünnatud.

Tahaks loota, et Matariga saab kõik korda, et ravimite ja psühhoteraapia segu aitab tal oma pettekujutelmast üle saada. Kahjuks see nii ei ole. Paar kuud pärast koju naasmist kuulis Thomson, et Matari tuleb jätkuvalt hoida haiglas ja siiani pole ta naasnud vastuvõetavale toimimistasemele.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar