teisipäev, 26. november 2013

Number kaalul - kas sa ei muretse mitte vale asja pärast:)


Geneen Roth artiklist ajakirjas Good Houskeeping: Minu sõber Catherine rääkis mulle hiljuti ühest oma 50 aastasest sõbrast, kes oli 10 aastat olnud õmblusringi liige ja praegu suremas ajuvähki. „Ma higistasin ja pingutasin oma vigaste õmbluste kallal,“ ütles see sõber. „Ja tundsin alati häbi, kui ei suutnud pisteid teha õige suuruse või kujuga.  Nagu õigesti tehtud pisted tegelikult minu elus üldse midagi tähendaksid. Nüüd ütles arst, et mul on elada 6 kuud ja kui ma mõtlen kogu sellele raisatud ajale, mil ma muretsesin vale õmbluse pärast…“ Ta jättis oma lause lõpetamata.
Enamik inimesi, kellega olen oma elus kohtunud, kulutavad enamiku osa oma elust, et muretseda oma „vigaste õmbluste“ pärast – oma reite jämeduse, puusade ümbermõõdu, kõhu lameduse pärast. Nagu oleksid need asjad midagi tõelist nende elus või neis endis. Kui oleme jõudnud oma eluga lõpule, ei oma number kaalul mingit tähtsust. 
Sattusin hiljuti autoõnnetusse. Sõitsime kahe sõbraga tagasi ühelt peolt, kui saime löögi kelleltki, kes sõitis punase tule alt läbi. Seejärel põrkus auto vastu kahte lambiposti, kolme autot ja ühte teemärki. Täielik tohuvabohu.  Ja hoolimata, veeremisest kuskile auku, kus varasemalt oli uks, purunenud põlvest, peatraumast, raskendatud hingamisest, olin elus. Ja järsku oli elus olemisest täiesti piisav. Imeline. Järsku ei olnud enam miski tähtsam sellest, et ma jätkuvalt hingan. 
Ma vajasin ratastooli 6 nädalat murtud põlve ja paari ribi pärast. Ja mõnikord, kui   abikaasa oli hõivatud ja ei saanud mind söögitoast elutuppa transportida, istusin väljas ja vahtisin ainiti pidupäeva oma tagaaias. Siin ei olnud midagi erilist. Nagu tavaliselt: pilved, puud, päike. Haukuv koer. Linnud laulsid. Tuul. Igapäevane juubel, millest olin märkamatult mööda käinud, kui läksin laua juurest kööki, muretsedes tööasjade, perekonna, vastutuse, ülesannete pärast.  Pööraselt rutates oma e-mailide, sõnumite, kommentaaride juurde. Kuid kui olin saanud põrutada ega suutnud selgelt mõelda ja ei saanud ka joosta siia-sinna, oli mul hea vabandus kõik see peatada ja keskenduda väikestele asjadele. Nagu elamine ja suremine. Ei ole midagi, mis veel paremini  paneks tüdruku mõtlema, kui surmaga kokkupuutumine. 
Kui ma peale avariid esimest korda jälle retriiti korraldasin, palusin osalejatel teha nimekiri 10 asjast, mis neile elamise juures meeldib. Nad kirjutasid selliseid asju: „lugeda tütrele unejuttu“, „ujuda koos pojaga“, „hoida abikaasa käest kinni“, „metsas jalutada“, „võtta kuuma vanni“. Siis ma küsisin neilt, kuidas nad kulutaksid oma aega, kui elada oleks vaid aasta. Kõik pakkusid variante sellest, kuidas nad teeksid seda, mida armastavad ja oleksid inimestega, keda armastavad. Mitte ükski ei maininud kaalu kaotamist, osad märkisid, et sööksid ainult seda, mida nad tõesti armastavad.   
Hiljuti lugesin ma ajakirjas  New England Journal of Medicine  uuringust, mille 300 keskmiselt ülekaalus inimest pidid järgima 3 erinevat dieeti: madala süsivesikusisaldusega, madala rasvasusega ja Vahemere (palju puu- ja aedvilja, mõningad piimatooted ja tervislikud õlid) dieeti. Peale 5 kuud rangelt kontrollitud dieeditamist kaotasid osalejad 5-7 kg.   
Igatahes, peale 2 aastast uuringut, olid KÕIK osalejad võtnud juurde tagasi osa kaalu. Kaks aastat pidevat ranget dieeti ja tulemuseks see, et kaotad 5 kg ja võtad 2kg tagasi? Hmm. Peaks olema parem võimalus oma aja kulutamiseks. 
Siin ta on. Seda nimetatakse: Ela elu, mis sul on. Armasta keha, mis sulle on antud (see ei tähenda: anna alla ja õgi). 
Üks põhjustest, miks valitud dieet ei toimi on see, et me keskendume kinnisideeliselt sellele, kui palju me kaalume. Mitte aga sellele, et teha seda, mida armastame või armastada seda, mida me armastame.  Me mõtleme sellele, millised me välja näeme, kui kaalu kaotame. Me raiskame oma päevi, et lugeda kaloreid või rasvagramme nii, nagu meil oleks külluslikult aega olla elus, igavesti aega tegeleda sellega, mida me tõeliselt armastame.  

 
Professor Randy Pausch märkis oma viimases loengus, et tal on pankrease vähk ja elada ca 6 kuud. Ta rääkis nagu inimene, kelle prioriteedid on täiesti selgelt paigas. Ta soovis veeta iga sekundi oma perega; ta soovis, et tema lastel oleks nähtav tõendus tema armastusest. "Ma säilitan selge mõistuse vältimatu osas," ütles ta. "Ma elan nagu ma sureksin. Kuid samal ajal elan ma nii, nagu elaksin jäädavalt.“ 
Meist igaühel on alaline haigus: seda nimetatakse eluks. Siiski eelistame me uskuda, et surm on midagi, mis juhtub teiste inimestega. Võtab vaid paar sekundit, et teadvustada – see S tähega sõna võib juhtuda meiega samuti. Tõsine haigus. Autoõnnetus. Haigust näitav analüüsitulemus. Järsku on see meie elu, mis on tuleriidal. Meie elu, mille päevad on loetud. 
Küsi endalt, kuidas sa tahad elada. Küsi endalt, mida sa soovid teha selle ajaga, kui selgub, et sulle on jäänud loetud päevad.   (Kuna need ongi. Sa lihtsalt ei tea  numbrit.)
Jah, oh muidugi, küsi endalt, mida sa sööksid. 


Võib-olla oleks sul tahtmine öelda, et „söön pitsat ja juustukooki kogu aja, sest kes peaks hoolima ummistunud arteritest, kui päevad on loetud,“ kuid küsi endalt, kas see ikka vastaks tõele.  Kui elu on niivõrd üürike, miks sa peaksid kulutama kasvõi ühe minuti sellest, et teha ennast haigeks? 
Kui ma olin 19, siis sõitsin koos toakaaslasega üsna kipakas lennukis Pisast Rooma. Olime täiesti kindlad, et kukume alla ja neil viimastel minutitel ma mõtlesin, et sama hästi võiksin ma alla kukkuda ka šokolaadi süües.  Turbulentsist hoolimata kavatsesin ära süüa kogu 2,5 kg  kommikarbi, mille olin ostnud oma emale. Nii et kui ma oleksin surnud, oleksin seda röhitsuste ja suhkrukooma tõttu. Mitte just väga vaimustav väljavaade. 
Selle asemel, et ennast piirata ja dieeditada, millest me väga hästi teame, et see ei aita, pööra tähelepanu sellele, mida sa armastad. Kuna sel juhul, kui sa armastad oma elu, soovid sa oma keha hoida. Isegi, kui sa tead, et sul on elada ainult 6 kuud, võid hakata sööma teistmoodi, isegi iga päev võimlema, seda mitte selle tõttu, et häbeneksid oma keha. Mitte selle pärast, et su reied peenemad oleksid või tikandipisted paremini välja tuleksid. See oleks selle tõttu, et sa ei soovi kaotada hetkegi elust, mis sulle on veel elada jäänud.  
Milleks oodata? Miks mitte armastada igat oma elu ebaõnnestunud pistet enne, kui järjekordne hetk on möödas. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar