teisipäev, 10. august 2021

Naise tervis vol 45 - menopaus ja uneapnoe ja Portugal

Kas menopausi hoormoonravi võiks unetuse puhul abiks olla?

Gunter kirjutab, et hormoonravi saavad naised ei ole unehäiretest vähem puudutatud, kui naised, kes ei saa hormoonravi. Samas ei ole see vaatenurk kõige täpsem. Abiks võib hormoonravi olla juhul, kui naistel on probleeme vasomotoorsete sümptomitega.

Kui soovitakse proovida, kas hormoonravi aitab une puhul, soovitab Gunter enne ravi pidada unepäevikut, et näha kas toimuvad muutused.

Mittehormonaalne ravim kuumahoogudega seotud unehäirete jaoks on gabapentiin (eestis nimega Neurontin), mis on näidanud head  kuumahoogude vähenemist ja teatud määral insomnia paranemist.

Und võib parandada ka hormoon progesteroon – 300mg õhtul on sobiv doos une jaoks. Progesteroon on ka hormoonravi osa, kuid suuremates doosides.

Uneapnoe

Uneapnoe (ingl obstructive sleep apnea) on uneaegne hingamishäire, mille põhjuseks on ülemiste hingamisteede ahenemine või sulgus, mis kestab üle 10 sekundi. Haiguslikuks loetakse, kui esineb üle 5 uneapnoe episoodi tunnis. Ravimata uneapnoe on tõsine oht tervisele!

Uneapnoele on iseloomulikud korduvad hingamispausid une ajal, päevane väsimus, öine higistamine, suukuivus, janu, hommikune peavalu ja norskamine.

Hingamisseisakute ajal muutub uni pindmiseks ja ärkamine võib toimuda inimese enda teadmata mitmeid kordi öö jooksul. Hingamistee sulguse ajal organismi hapnikuga ei varustata ning seetõttu tõuseb pulsisagedus ja vererõhk. Pindmise unega ei puhka inimene ennast välja, tema töövõime langeb ja ilmnevad mitmed tervisehäired.

Enne menopausi on unepnoe sagedasem meestel, kuid peale menopausi suureneb risk naiste hulgas tunduvalt. Selle peamiseks põhjuseks loetakse hormoon progesterooni taseme langust ja vistseraalse rasva osakaalu tõusu. Gunter märgib, et kuna apnoed peetakse tavapäraselt meeste probleemiks, siis jäetakse see naiste seas diagnoosimata ja korralikult ravimata. Sageli esineb  apnoega naistel depressiooni, kopsu- ja südameprobleeme, sestap on korrektne diagnoos väga oluline.

Naistel võib apnoe esineda, kui nad on päeval unised, norskavad öösiti või ärkavad õhku ahmides öösel üles. Samuti on sümptomiks sage öösiti ärkamine ja tualetis põie tühjendamine. Selle põhjuseks on asjaolu, et uneapnoega hapniku ja süsinikdioksiidi taseme muutused käivitavad signaalid, mis ütlevad teie kehale, et olete vedelikuga ülekoormatud, kuigi te seda ei ole. Seejärel stimuleeritakse neere vedelikust vabanemiseks ja see tähendab suuremat vajadust tõusta ja öösel vannituppa minna.

Ida Tallinna Keskhaigla lehel on uneapnoe diagnoosimise kohta: „Uneuuringut tehakse kodustes tingimustes, patsiendile antakse koju kaasa aparaat. Eelnevalt juhendab õde täpsemalt, kuidas uuringut teostada. Uuringul hinnatakse  hingamispause ühe unetunni kohta. Uneapnoe diagnoosimine põhineb komplekssel uuringul, mille  käigus jälgitakse kopsude ja südame tööd une ajal. Aparaadile salvestatud andmete abil analüüsib arst uneaegset hapnikutaset veres, südame löögisagedust ja apnoe episoodide sagedust ja norskamist.“

Sellega saab unehäirete ja menopausi osa läbi ja raamatud liiguvad üksikasjalikumate hormoonravi ja lisandite ja teraapiate selgituste juurde.

Olin lastega terve nädala Lissabonis ja meie noor kõutsike tundis seetõttu ennast äärmiselt mahajäetuna ning juba teisel päeval läks kodust minema. Tagasi jõudsime 6. augustil, kass tuli tagasi eile õhtul - puuke täis ja väga näljane. Terve tänase päeva on käinud mul sabas ja aina näugunud (loe: tänitanud)... 😸😸😸

Aasta tagasi tühistati meie Air Balticu lend Berliini, kuhu kavatsesime minna tütre tollase lemmiku BTS kontserdile. Ära jäi nii lend kui ka kontsert ning Air Baltic pakkus meile lahkelt rahaliselt soodsamat vautšerit, kui me lennupiletite raha tagasi ei küsi. Selle aasta lõpupoole oleks vautšer oma kehtivuse kaotanud ja seda ei tahtnud Air Balticule ometi kinkida. Sestap soodusmüügi ajal tuli otsus teha ja nii me oma vautšeri piletite vastu vahetasime.

Ma ei tea, mida tavapärase 2 päevase linnapuhkuse ajal Lissabonis näha jõuab, me ei jõudnud kõike, mida tahtsime, ka nädalaga läbi käia. Ma olen varasemalt paar korda Lissabonis käinud, kuid mitte kauem kui pool päeva. Vanal heal ajal oleks jõudnud võib olla rohkem taksot kasutades, mis Lissabonis ei ole kallis - vähemalt 4 inimesele mitte. Aga tänases olukorras võtab tavatakso peale kaks inimest (harva 3, juhi kõrvalistuja koht peab olema tühi). Nii me kasutasime usinalt metrood ja sõitsime Lissaboni läbi nii maa all

kui ka maa peal vana tuntud trammiga nr 28 vanalinna kitsaid tänavaid mööda kolistades

Just selline nägi ilma külgmiste akendeta (st klaase polnud ees) tramm välja:

Oleme palju aega  veetnud aastaid tagasi Portugali lõunarannikul, kuid maalilisi maju oli siingi

Kõrvuti vähem maalilistega 😏

Noortele meeldis kõige enam Lissaboni okeanaarium, mis on tõesti suur ja vapustav:

Mulle meeldis Calouste Gulbenkiani muuseum - maailma ühe jõukama sihtasutuse Calouste Gulbenkiani fondi koosseisus asub muuseumis üks maailma suurimaid kunstikogusid. Rubens, Rembrandt, Monet jpt. Mitte ainult maalid, vaid ka vaibad, Hiina vaasid, skulptuurid jne

Lissaboni katedraal () oli väga uhke:

Käisime ka Lissaboni suurtel turgudel - meie peatuspaigast üle tee oli kuulus Time Out Market (Mercado da Ribeiras). Ühe katuse all Lissaboni parimad kokad, restoranid ja turg. Keskmisest kallimad hinnad ka, nii et me siin ei söönud - parimad Portugali toidud on liha ja kalatoidud 😎

Lahtise taeva all laiub mitu kilomeetrit Feira do Relogio tänavaturg. Siin ma ise pilte ei teinud, rahvast oli palju ja me ise käisime läbi ainult toiduturu, mis muidugi oli fantastiline.

Need igat sorti suured salatipead ja puuviljad 😲😲😲. Politseipatrulle oli tihedalt. Kohe kõrval tegid Türgi kaupmehed oma patju müües sellist vägevat häält, et oleks vajanud kõrvatroppe. Maskid olid kohustuslikud siseruumides, transpordis ja ka siin turul. Kogu nädala jooksul nägin ainult ühte inimest, kel nina oli maski alt väljas - muidu kanti ääretult korralikult. Samas oli Portugal punases nimekirjas juba siis, kui me sinna jõudsime - samas ei kontrollitud riiki sisenedes

Belemi sai meie lähedasest rongijaamast paar peatust edasi sõites. Siin asub Jeronimose klooster, vapustavalt suur ehitis, mis täna mahutab endas 3 muuseumi. Piiratud külastajate arvu tõttu, seisime siin pikalt järjekorras... kui lõpuks ukseni jõudsime, tuli välja, et piletid tuleb enne veidi eemalt järjekorrast (õnneks veidi lühem) soetada... 😕.

Samas oli arheoloogia- ja meremuuseum. Kõik need muuseumid on suletud esmaspäeval - ja me muidugi esmaspäeval tulime ka :). Sisse saime botaanikaaeda, kus eksootika kõrval, oli palju kodust:

Kohe hommikul oli hea külastada Belemi tõllamuuseumit - siin oli tõesti väga palju ja vapustavaid tõldu:

Ronisime loendamatuid trepiastmeid ja püstloodis kõrguvaid tänavaid pidi üles São Jorge Castle
juurde, kuskohast avanes vapustav vaade linnale:

Käimata jäi meil Sintras ja nii mõneski kohas veel. Aga see eest kõikides kohtades, kes me jõudsime käia - oli meil palju aega vaadata ja muul ajal lihtsalt olla ning jalutada... Tõenäoliselt oli see viimane aeg ka ära käia, nüüd tuleb jälle tükk aega kodus olla. Kõndisime päevas oma 20 000 sammu, millest suur osa need püstloodis Lissaboni tänavad ja loendamatud astmed metroo treppe - reeglina ikka ülesminevad liikuvad trepid ei töötanud.