Esmaspäev, 17. jaanuar 2022

Toidu mõju ajule vol 2

 


Loen prof. Felic Jacka raamatut „Brain Changer“. Jacka kirjutab üsna teravalt kaasaegsest ülitöödeldud toidust. Ta on oma PhD töö jaoks osalenud või ise läbi viinud palju küsitlusi ja vaatlusi ning kirjutab:

„Minu doktoritöö näitas, et naistel, kelle toidus oli üldiselt rohkem köögivilju, puuvilju, töötlemata punast liha (veiseliha ja lambaliha), kala ja täisteratooteid, oli väiksema tõenäosusega kliiniliselt olulisi depressiivseid või ärevushäireid, samas kui naistel, kellel oli rohkem lääne tüüpi toitumisharjumused, mis sisaldasidd rohkem töödeldud ja ebatervislikke toite, nagu lihapirukad, töödeldud lihatooted, pitsad, krõpsud, hamburgerid, sai, suhkur ja maitsestatud piimajoogid, avaldasid rohkem depressiivseid sümptomeid. Neid seoseid ei seletanud ükski muu faktor, mida me kaalusime, ja need olid vanusevahemikus üsna järjepidevad.

Huvitaval kombel tuvastasime ka kolmanda (vähem levinud) toitumisharjumuse, mis sisaldas palju puuvilju ja salateid ning kala, tofut, ube, pähkleid, jogurtit ja punast veini ning see muster näis olevat seotud veidi suurema depressiooniga. See oli ootamatu ja nõudis täiendavat uurimist, mille me ka ette võtsime.“

Vahemere dieeti käsitlevas uuringus märgib Jacka, et osalejad valiti ilma eelneva depressiooni juhtudeta, kuna vastasel korral võib juhtuda, et depressioon ise mõjutab inimese toitumisharjumusi.

Teame, et isumuutused on depressiooniga inimestel väga levinud – mõnel läheb isu ära, teistel aga on isu magusa ja rasvase toidu järele. Huvitaval kombel näitavad eksperimentaalsed loomkatsed, et kõrge rasva- ja suhkrusisaldusega toit tegelikult summutab stressireaktsiooni; sel viisil võivad nad mõjuda nagu narkootikumid või muud lühiajalised stressi leevendamise strateegiad, näiteks suitsetamine või rohke alkoholi joomine.“

Vahemere dieedi uuringu läbiviija Professor Sánchez-Villegas on leidnud, et ka rasvhapped mõjutavad depressiooni. Ta uuris küllastunud rasvhappeid, mida leidub peamiselt loomsetes toiduainetes, nagu liha ja piimatooted; polüküllastumata rasvhappeid, mida leidub paljudes taimsetes toitudes ja ka mereandides; transrasvhappeid, tehisrasvasid, mis on loodud paljude lääne tüüpi toitude (koogid, küpsised, pirukad, margariinid) valmistamise protsessi käigus; monoküllastumata rasvhappeid, mida leidub avokaados, oliivides, oliiviõlis ja pähklites; ja muud kulinaarsed õlid, nagu seemneõlid, või ja margariin. Ta leidis, võib-olla mitte üllatavalt, et nii polü- kui ka monoküllastumata rasvad näisid kaitsvat depressiooni tekke eest, samas kui transrasvadel, mis on südamehaiguste väljakujunenud riskitegur, oli väga selge seos depressiooniga; mida rohkem inimesed seda tüüpi rasvu sõid, seda rohkem suurenes nende depressioonirisk. Seda kinnitas ka teine ​​sama uuringu uurimus, kus inimestel, kes sõid kõrge transrasvhappesisaldusega toite, nagu kaubanduses saadaolevad muffinid, sõõrikud ja sarvesaiad, oli suurem risk depressiooni tekkeks võrreldes osalejatega, kes seda vältisid.

Dr Tasnime Akbaraly, viis uuringu läbi  3500 Briti avaliku teenistuja juures. Nagu eelmine uuring, jälgis ka see inimesi aja jooksul. Depressioonirisk inimestel, kelle toitumisharjumused olid rohkem täisväärtuslikud ja kes sõid regulaarselt palju köögivilju, puuvilju ja kala, vähenes ligikaudu kolmandiku võrra, samas kui depressioonirisk inimestel, kelle menüü on kõrgem läänemaise magustatud magustoidute, šokolaadide, praetoitude, töödeldud liha, pirukate, rafineeritud teravilja ja kõrge rasvasisaldusega piimatoodete müük kasvas enam kui 50 protsenti.



Jacka on oma uurimistööd teinud Austraalia kõrval palju ka Norras:

Töötasin koos kahe suurepärase Norra teadlase Arnstein Mykletuni ja Simon Overlandiga, et uurida andmeid suurest Hordalandi terviseuuringust (HUSK), mis kogus teavet nii toitumise kui ka vaimse tervise kohta ligi 6000 keskealiselt ja vanemalt täiskasvanult. Esimesel visiidil, doktoriõppe ajal, sain hinnata ainult seda, kas magneesiumi tarbimine dieedis on seotud vaimse tervisega, mitte ei vaadelnud inimeste üldist toitumist. Selle põhjuseks on asjaolu, et õppisin alles kogu toitumise õige mõõtmise tehnikaid. Vahepeal valisin tervisliku toitumise märgiks magneesiumi tarbimise, sest seda leidub ubades, täisteratoodetes, rohelistes lehtköögiviljades ja pähklites. Paljudest uuringutest teame, et lääneriikide inimesed ei saa oma toidust tervise jaoks piisavalt magneesiumi, peamiselt seetõttu, et nad ei söö piisavalt neid tervislikke toite.“

Samas leidis ta HUSK andmetest, et tervisliku toitumisega meestel esines samuti rohkem ärevust.

Miks peaks tervisliku toitumisega meestel olema rohkem ärevust? Kuna selles uuringus koguti toitumis- ja vaimse tervise teavet samal ajal, ei olnud kahjuks võimalik põhjust ja tagajärge lahutada. Siiski arvati, et mõnede murelikumate inimeste jaoks võib see tähendada suuremat tähelepanu oma tervisele ja toitumisele. Oma tervisele ja tervisekäitumisele (toitumine ja trenn) tähelepanu pööramise ning nendele asjadele obsessiivselt keskendumise vahel on piir. Söömishäire nimega ortoreksia on viimastel aastatel muutunud üha tavalisemaks. Selle häire all kannatavatel inimestel on tervisliku toitumise kinnisidee; nad jätavad välja üha rohkem toite ja laiendavad oma toidureeglite loetelu niivõrd, et see mõjutab nende normaalset toimimist ja toob kaasa kehakaalu languse ja sageli ka alatoitumise. Ortoreksiat põdevad inimesed ei saa oma rangeid dieete murda ilma süü- ja stressita ning see suurendab ärevust toidu ja oma tervisliku seisundi pärast.

Seetõttu võivad ärevuse sümptomid mõnel inimesel tekkida koos väga tervisliku toitumisega.

Sestap võib ülitervislik dieet olla tervisele kahetise mõjuga, kui muretsed liigselt iga suhu pandava toidupala pärast .



Teisest küljest ei ole väike ärevus, kui see väljendub paremas tervisekäitumises, tingimata halb. Kanada professor Ian Colman, avaldas hiljuti suure uuringu tulemused, mis näitavad, et kuigi depressioon on seotud varajase surma suurenenud riskiga (seda on varemgi näidatud –Norra teadlased näitasid, et depressioon varajase surma riski suurendamisel on ligikaudu samaväärne suitsetamisega), seostatakse ärevuse vähenemist riskiga. Üks võimalik põhjus on see, et murelikumad inimesed hoolitsevad enda eest paremini. Võib-olla on nad kohusetundlikumad või on rohkem mures oma tervise pärast, mis tähendab, et nad pööravad tähelepanu oma tervisele, käivad korrapäraselt arsti juures ning kuulavad ja tegutsevad vastavalt oma arstidele! Mõlemal juhul näib, et väike ärevus võib olla pikaealisuse jaoks hea.

Veel üks huvitav järeldus Norra uuringust oli see, et traditsiooniline Norra toitumismuster, mis sisaldab rohkem kala ja karpe, kartulit, puuvilju, köögivilju, piima ja jogurtit, leiba, pastat, riisi, liha, kaunvilju ja mune, oli seotud madalama depressiooni määraga meestel ja madalama ärevuse määraga naistel. Seda järeldust – et nende riikide ja kultuuride traditsioonilist dieeti tarbivatel inimestel on harvem levinud psüühikahäired – kinnitavad ka teistes riikides, näiteks Jaapanis, läbi viidud uuringud. Kui mõtleme traditsioonilistele Jaapani dieetidele, siis mõtleme tervislikele toitudele, nagu kala, köögiviljad ja merevetikad, kuid igas riigis on erinevaid toitumisharjumusi, mis ulatuvad headest kuni halbadeni, isegi kui üldised traditsioonilised toitumisharjumused on tervislikud.

See kehtib kindlasti Jaapani kohta, kus on toitumisharjumused muutumas, kuna rahvusvahelised toidukorporatsioonid ja lääne tüüpi suupisted tungivad isegi sellesse väga traditsioonilisse ühiskonda, kus toitu austatakse. Tegelikult, kui külastate nendel päevadel Jaapanit, näete palju nooremate jaapanlaste muutunud keha suurust ja kuju võrreldes nende vanemate kaasmaalastega.



Huvitav on aga see, et Jaapani uuringutes ei olnud  ei toitumisharjumused, mis nägid välja nagu lääne dieet, mis sisaldasid rohkem liha, töödeldud liha, leiba, piimatooteid, kohvi, musta teed ja karastusjooke, ega ka mereande sisaldavaid toitumisharjumused eriti seotud depressiooni või enesetapuga. Teadlased oletasid, et see võib olla tingitud sellest, et läänepäraseid toite tarbitakse Jaapanis endiselt palju harvemini kui mujal. Samuti väitsid nad, et kui kalatarbimise konkreetne künnis on saavutatud, pole rohkem kala söömisest enam kasu. Enamik riike soovitab süüa kala kaks kuni kolm korda nädalas ja sellest suuremal söömisel ei pruugi olla tervisele täiendavaid eeliseid.

Praegu on tehtud palju sarnaseid uuringuid nii erinevatest riikidest nagu Hiina, Korea, Iraan, Prantsusmaa, Kreeka, Itaalia ja Ameerika Ühendriigid, aga ka Austraalia, Norra ja Ühendkuningriik, mis kõik näitavad seost tervislikuma toitumise ja väiksema depressiooni vahel. ja paljud näitavad ka, et ebatervislikum toitumine on seotud suurema depressiooniga.

Praeguste tõendite järgi – tervislikum toitumine, milles on rohkem taimset toitu, kala ning tervislikke kala- ja taimeõlisid, on järjekindlalt seotud madalama depressiooni tasemega, samas kui ebatervislik toitumine: toit, millele on lisatud rasvu, suhkruid ja soola, on seotud suurenenud depressiooniga. Suur metaanalüüs kinnitab ka, et Vahemere stiilis dieeti järgivatel inimestel on depressiooni tekkerisk ligikaudu 30 protsenti väiksem.

Jacka tuleb tagasi nii enda kui ka oma tütre paanikahoogude juurde:

„Kui olin 12-aastane, oli mul esimene paanikahoog. Mul polnud ausalt öeldes aimugi, mis see oli. Istusin klassis ja mind valdas järsku tugev hirmutunne, justkui oleks mulle räägitud mingit kohutavat asja. See tuli täiesti tühjast kohast. Ma ei mäleta, et oleksin millegi pärast muretsenud või millegi pärast ärritunud. See lihtsalt juhtus. See on üks paanikahoogude tunnuseid; need tulevad selgest taevast, mitte ilmtingimata stressirohkest olukorrast. Tegelikult sain neid hooge ka siis, kui olin sügavas unes – ärgates kohutava tundega, et ma suren. See pole sugugi haruldane, kuid on täiesti kohutav tunne.“

Ja veel:

Tagantjärele mõeldes mäletan, et mul oli väga noorena sageli raske hingata, eriti öösel, kui pidin tule välja lülitama ja lootma, et õudusunenägusid ei tule. Mul ei olnud ei astmat ega rindkerepõletikku; see oli ärevus. 14-aastaseks saades oli mul esimene raske depressiooni episood. See oli veelgi kohutavam. See tunne, et kogu rõõm oli kadunud, et pole midagi oodata, et maailm on hämar, hall ja ohtlik paik. Kogesin seda oma noorukieas mitu kuud ja see ei olnud tõesti hea tunne. Kõik, koolist sõprussuheteni, oli võitlus. Kuid minu kogemus pole sugugi haruldane. Noorukieas, eriti puberteedieas, on üks peamisi riskiperioode nende levinud vaimsete häirete tekkeks.“

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar