Esmaspäev, 3. jaanuar 2022

7 valearusaama toidu kohta - vol 1: kohaliku toidu süsiniku jalajälg


Raamatulugemise vahepeale loen ooteks vahel väiksemaid artikleid  😏. Washington Posti kolumnist Tamar Haspel , kes kirjutab toidust ja teadusest, pani kirja 7 laialtlevinud ideed toitumise kohta, mis ei vasta tõele. Üks neist seitmest on arvamus, et kohalikul toidul on madal süsiniku jalajälg (Süsiniku jalajälg on kvantitatiivselt väljendatud kasvuhoonegaaside heite koguhulk, mis tekib inimese, ettevõtte vm üksuse või mingi toote/teenuse olelusringi jooksul. Saadud väärtuste järgi on võimalik hinnata inimtegevuse mõju keskkonnale ja eriti kliimamuutustele).  

Hannah Ritchie on Our World In Data vanemteadur ja teadusuuringute juht. Ta keskendub toiduvarustuse, põllumajanduse, energeetika ja keskkonna pikaajalisele arengule ning nende ühilduvusele globaalse arenguga. Hannah omandas doktorikraadi Edinburghi ülikoolis geoteaduste alal.

Hannah Ritchie artikkel  räägib CO2 jalajäljest - ja pea silmas, et see jalajälg ei tähenda nagu kohalikku poleks mõtet süüa: on palju teisi asju, mis teevad kohaliku toidu nauditavaks. Kuid reklaamides kohalikku toitu, pea faktidest kinni.

Ma olen samal teemal kirjutanud veel siin:   https://paikesetoit.blogspot.com/2019/08/sunnipaevaks-kas-me-peaksime-sooma-vaid.html

Ritchie kirjutab, et inimesed üle maailma tunnevad kliimamuutuste pärast üha enam muret: 8 inimest kümnest peab kliimamuutusi oma riigile suureks ohuks.

Nagu Ritchie varem on näidanud, põhjustab toiduainete tootmine veerandi maailma kasvuhoonegaaside heitkogustest.

Õigustatult on kasvamas teadlikkus sellest, et meie toitumisel ja toiduvalikutel on märkimisväärne mõju meie süsiniku jalajäljele. Mida saate teha, et vähendada oma hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi süsiniku jalajälge?

„Söö kohalikku” on soovitus, mida sageli kuuleb – seda isegi sellistest silmapaistvatest allikatest nagu ÜRO-st. Kuigi see võib intuitiivselt olla mõttekas – lõppude lõpuks põhjustab transport heitkoguseid – on see üks eksitavamaid nõuandeid.

Kohaliku toidu söömisel oleks märkimisväärne mõju ainult siis, kui transport moodustaks suure osa toidu lõplikust süsinikujalajäljest. Enamiku toiduainete puhul see nii ei ole.

Transpordist tulenevad kasvuhoonegaaside heitkogused moodustavad väga väikese osa toidust saadavatest heitkogustest ja see, mida te sööte, on palju olulisem kui see, kuskohast teie toit reisis.

Kuskohast tulevad meie toitu saatvad heitmed?


Igatpidi suuremas formaadis näeb pilti siit: https://ourworldindata.org/food-choice-vs-eating-local

Tabelist näeb kasvuhoonegaaside heitkoguseid 29 erinevast toiduainest – veiselihast kõige üleval kuni pähkliteni alumises osas.

Iga toote puhul on näha, millisest tarneahela etapist selle heitmed pärinevad. See ulatub vasakpoolsest maakasutuse muutusest kuni transpordi ja pakkimiseni paremal. Transpordi osa on märgitud punasega, mis on paljude toitude puhul vaevu nähtav. 

Need on andmed ülemaailmsete toidusüsteemide seni suurimast metaanalüüsist, mille on avaldanud Joseph Poore ja Thomas Nemecek (2018).

Selles uuringus uurisid autorid andmeid enam kui 38 000 kaubandusliku talu kohta 119 riigis.

Selles võrdluses vaatleme kasvuhoonegaaside koguheidet ühe kilogrammi toiduainete kohta. CO2 on kõige olulisem kasvuhoonegaas, kuid mitte ainus – põllumajandus on suur kasvuhoonegaaside, metaani ja dilämmastikoksiidi (N2O) allikas. Toiduainetootmise kõigi kasvuhoonegaaside heitkoguste kogumiseks väljendavad teadlased need süsinikdioksiidi (CO2) ekvivalendi kilogrammides. See mõõdik võtab arvesse mitte ainult CO2, vaid kõiki kasvuhoonegaase.

Kõige olulisem arusaam sellest uuringust: erinevate toiduainete kasvuhoonegaaside heitkogused erinevad tohutult: kilogrammi veiseliha tootmisel eraldub 60 kilogrammi kasvuhoonegaase (CO2-ekvivalente). Herned eraldavad ainult 1 kilogrammi kasvuhoonegaase kilogrammi kohta.

Üldiselt on loomsetel toitudel suurem jalajälg kui taimsel toidul. Lambaliha ja juust eraldavad mõlemad üle 20 kilogrammi CO2-ekvivalenti kilogrammi kohta. Linnu- ja sealiha jalajälg on väiksem, kuid siiski suurem kui enamikul taimsetel toitudel, vastavalt 6 ja 7 kg CO2-ekvivalente.

Enamiku toiduainete puhul – ja eriti suurimate heitkoguste tekitajate puhul – tuleneb enamik kasvuhoonegaaside heitkogustest maakasutuse muutustest (rohelise värviga) ja põllumajandusettevõtte etapis toimuvatest protsessidest (pruun). Põllumajandusettevõtete emissioonid hõlmavad selliseid protsesse nagu väetiste kasutamine – nii orgaaniliste (“sõnnikukäitlus”) kui ka sünteetiliste väetiste kasutamine; ja enterokateerumine (metaani tootmine veiste maos). Maakasutus ja põllumajandusettevõtete heitkogused moodustavad kokku enam kui 80% enamiku toiduainete jalajäljest.

Transport on heitkogustes väike osa. Enamiku toiduainete puhul moodustab see vähem kui 10% ja see on palju väiksem suurimate kasvuhoonegaaside tekitajate puhul. Veisekarja lihas on see 0,5%.

Mitte ainult transport, vaid kõik protsessid tarneahelas pärast toidu farmist väljumist – töötlemine, transport, jaemüük ja pakendamine – moodustavad enamasti väikese osa heitkogustest.

Need andmed näitavad, et see on nii, kui vaatleme üksikuid toiduaineid. Kuid uuringud näitavad ka, et see kehtib ka reaalsete dieetide kohta; uuringu tulemuste kohselt, milles vaadeldi toitumise jalajälge kogu Elis - põhjustas toidutransport vaid 6% heitkogustest, piimatooted, liha ja munad aga 83%.

Kohaliku toidu söömine parandab jalajälge vaid vähesel määral

Kohaliku veise- või lambaliha söömisel on enamiku teiste toiduainete süsiniku jalajälg mitu korda suurem. See, kas neid kasvatatakse kohapeal või tarnitakse teisest maailma otsast, on heitkoguste jaoks väga väike.

Transport moodustab tavaliselt vähem kui 1% veiseliha kasvuhoonegaaside heitkogustest: kohaliku toidu valimine mõjutab selle kogujalajälge väga minimaalselt. Võib arvata, et see arv sõltub suuresti sellest, kus kandis maailmas te elate ja kui kaugele teie veiseliha reisima peab, kuid allolevas rippmenüüs näeb läbi näite, miks see ei anna palju erinevust.

Ükskõik, kas ostate selle naabertalunikult või kaugelt, ei tee teie õhtusöögi süsiniku jalajälje suureks mitte asukoht, vaid see, et tegemist on veiselihaga.

Ajakirjas Environmental Science & Technology avaldatud uuringus uurisid Christopher Weber ja Scott Matthews (2008) toidukilomeetrite ja toiduvalikute suhtelist mõju kliimale USA leibkondades. Nende analüüs näitas, et kui ühel päeval nädalas tarbitud veiseliha ja piimatoodete kalorid asendada kana, kala, muna või taimse alternatiiviga, vähendab see kasvuhoonegaaside heitkoguseid rohkem kui kogu toidu ostmine kohalikest allikatest.

Tarbijakulutuste andmeid analüüsides leidsid teadlased, et Ameerika leibkonna keskmine toiduheide oli umbes 8 tonni CO2ekvivalenti aastas. Toidu transport moodustas sellest vaid 5% (0,4t CO2 ekvivalente. See tähendab, et kui eeldame, et leibkond hangib kogu toidu kohapealt, oleks nende jalajälje maksimaalne vähenemine 5%.  

Leiti, et kui keskmine leibkond asendaks oma punasest lihast ja piimatoodetest kalorid kana, kala või munadega vaid ühel päeval nädalas, säästaks see 0,3t CO2 ekvivalente. Kui nad asendaksid selle taimsete alternatiividega, säästaksid nad 0,46t CO2ekvivalente. Teisisõnu, üks päev nädalas "punase liha ja piimavaba" (mitte täiesti lihavaba) kasutamine saavutaks sama, mis oleks null toidukilomeetriga dieet.

Samuti on mitmeid juhtumeid, kus kohapeal söömine võib heitkoguseid suurendada. Enamikus riikides saab paljusid toiduaineid kasvatada ja koristada ainult teatud aastaaegadel. Kuid tarbijad tahavad neid aastaringselt. See annab meile kolm võimalust: importida kaupu riikidest, kus need on hooajal; kasutada nende aastaringseks tootmiseks energiamahukaid tootmismeetodeid (näiteks kasvuhooneid); või kasutage külmutus- ja muid säilitusviise, et neid mitu kuud säilitada. On palju näiteid uuringutest, mis näitavad, et importimisel on sageli väiksem jalajälg.

Hospido jt. (2009) hindavad, et Hispaania salati importimine Ühendkuningriiki talvekuudel põhjustab kolm kuni kaheksa korda väiksemat heitkogust kui selle kohapeal tootmine. Sama kehtib ka muude toiduainete kohta: Rootsis kasvuhoonetes toodetud tomatid kasutasid 10 korda rohkem energiat kui tomatite import Lõuna-Euroopast, kus nad olid hooajalised tooted.

Väldi toite, mida väikeste kogustega transporditakse õhu kaudu


Transpordi mõju on enamiku toodete puhul väike, kuid on üks erand: need, mis liiguvad lennukiga.

Paljud usuvad, et õhutransport on levinum kui see tegelikult on. Väga vähe toitu transporditakse õhuga; see moodustab vaid 0,16% toidukilomeetritest. Kuid nende väheste õhutransporditavate toodete puhul võivad heitkogused olla väga suured: see paiskab tonnkilomeetri kohta 50 korda rohkem CO2-ekvivalente.

Paljusid toiduaineid, mida inimesed arvavad tulevat õhuteed pidi, veetakse tegelikult paadiga – avokaadod ja mandlid on peamised näited. Ühe kilogrammi avokaado saatmine Mehhikost Ühendkuningriiki tekitaks transpordis 0,21 kg CO2 ekvivalenti. See moodustab vaid umbes 8% avokaado kogujalajäljest. Isegi kui neid tarnitakse suurte vahemaade tagant, on selle heitkogused palju väiksemad kui kohapeal toodetud  loomsed saadused.

Milliseid toiduaineid veetakse õhuga? Kuidas me teame, milliseid tooteid tuleks vältida?

Need on tavaliselt väga kiiresti riknevad toidud. See tähendab, et neid tuleb süüa varsti pärast koristamist. Sel juhul on paadiga transport liiga aeglane, jättes lennureisi ainsaks teostatavaks võimaluseks.

Mõned puu- ja köögiviljad kipuvad sellesse kategooriasse kuuluma. Spargel, rohelised oad ja marjad on tavalised õhutranspordiga kaubad.

Tarbijatel on sageli raske tuvastada toiduaineid, mis on lennanud lennukiga, kuna transpordiviisi märgitakse harva. See muudab nende vältimise raskeks. Üldreegel on vältida toiduaineid, millel on väga lühike säilivusaeg ja mis on pika teekonna läbinud (paljudel etikettidel on päritolumaa, mis aitab seda teha). See kehtib eriti toiduainete kohta, mille puhul on suur rõhk värskusele: nende toodete puhul on transpordikiirus esmatähtis.

Seega, kui soovite vähendada oma dieedi süsinikujalajälge, vältige võimaluse korral õhuga kaasas olevat toitu. Kuid lisaks sellele on teil suurem erinevus, kui keskendute sellele, mida sööte, selle asemel, et süüa kohalikku. Liha ja piimatoodete vähem söömine või mäletsejaliste lihalt kana-, sealiha- või taimsetele alternatiividele üleminek vähendab teie jalajälge palju rohkem.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar