kolmapäev, 19. detsember 2012

Mida teie keharasv teile öelda püüab - kehakeele mõistmine


Ikka Geneen Roth lainel - ajakirjast good houskeeping
MIDA SINU KEHARASV SULLE RÄÄKIDA VÕIKS?

Mõned aastad tagasi töötasin ühe naisega, kes püüdis oma öised söömishood kontrolli alla saada sellega, et lukustas kogu toidu ühte kappi ja andis võtme abikaasale. 
„See tundus nii ideaalse plaanina,“ ütles ta. „Seniks, kuni ma tabasin end ootamas tunde, et mu mees ükskord magama jääks. Siis, otsides läbi tema taskud, sahtlid, tema portfelli, et leida ometi see neetud võti.  Kui ma seda ei leidnud, võtsin haaknõelad ja väikese kruvikeeraja ning proovisin seni, kuni uks oli lahti. Tundsin ennast nagu varas, peksleva südame ja higiste kätega, kes otsib teemante ja kardab tabamist. Kui ma lõpuks sain koogi ja küpsised kätte, sõin neist enamiku ära, panin ukse lukku tagasi ja hommikul teesklesin, et midagi ei ole juhtunud.”
Selliseid lugusid kuulen ma iga päev inimestelt, kes räägivad mulle, et soovivad end paremini kohelda  ja  see ekstra kaal, mis on tulnud, ruineerib nende elu. Seejärel, nagu Küpsisevaras, kulutavad nad enamiku oma vabast ajast planeerides oma söömapidu, söömist ja peale seda ka hirmsat järelmõju.  


Selles punktis peaksite endalt küsima, mis ometi toimub? Oleksite nagu oma ühe käe andnud kaalu langetamisele ja siis tabate teise käe, mis murrab öösel kell 3 lahti lukustatud ukse, et saada kätte kohvikooki. 
Võti: Vastuseks on, et te ei ole hulluks läinud, ei ole tahtejõuetu, ei ole igavesti neetud oma reite suurusega. 
Hoolimata vastupidistest väidest, leitakse alati suurpäraseid põhjusi, miks minna toidu kallale, kui ei olda näljane.
Võtke kohe praegu hetk aega, et arutleda järgmise kolme küsimuse üle:
1.  Kuidas minu ilmselgelt hullumeelne söömine on mulle kasulik?
2.  Kui meil oleksid äärmiselt head põhjused söömiseks, siis millised need oleks?
3.  Ja lõpuks, kui minu kaal/söömissõltuvus saaks rääkida – mida ta ütleks?
Saan aru, et mõte sundsöömisest kui abistavast vahendist, kõlab imelikult. Seda on mõelnud peaaegu kõik inimesed, kes on minu töötubades käinud. Nad kõik on selle peale öelnud: Ei ole siin mingit põhjust. Kas te siis ei näe, et see teeb mind hoopis haletsusväärseks? Kas te siis ei saa aru, kui palju minu elu oleks parem ilma liigse kaaluta? 
Minu vastuseks on: Jah, ma näen kui õnnetu sa oled ja samuti saan ma aru, et mõningad sinu elu aspektid oleksid peale kaalukaotust palju paremad. Kuid kahjuks need osad, mis paranevad ei ole need, mille tõttu te sundsöömises kinni olete. Sundsöömise peatamiseks on vaja leida õiged väljundid, mis aitavad teid, mitte aga ei kahjusta. Miks? Kui sundsöömine ei aitaks teid mingil kummalisel viisil, siis te seda ei teeks. 
Kui kummalisena see teile ka ei kõlaks - kõik mida me teeme omab tõepoolest tähendust. Meie tegutsemine — eriti toiduga — on oma olemuselt tervemõistuslik. On fakt, et meie tegevus püüab tulla meile vastu ja täita meie tegelikud vajadused. 
Emotsionaalsel söömisel on oma keel, sarnane hieroglüüfidega või Braille keelega (pimedate kiri). Selle asemel, et püüda sellest aru saada, me pigem ignoreerime seda või keeldume lugemast. Kuid me ei saa ennast vabastada emotsionaalsest söömisest enne, kui saame aru, mida see meile öelda tahab. Meie suhted toiduga põhinevad tegelikel vajadustel ja enne kui me ei õpi neid tundma, ei saa me kunagi püsivalt kaalu alandada. Siis, kui me aru saame ja tunnetame neid vajadusi, mida toit täidab, alles siis saab emotsionaalse söömise peatada. 
Kui ma ise olin oma kõige raskemas kaalus, kui mulle mahtus selga detsembri keskpaigas ainult üks suvine kleit, siis sain ma aru, et minu söömishullus otsib lihtsalt minu tähelepanu. Mulle sai   väga selgeks, et kuna see hullus oli nii visa, siis pidi tal olema mulle midagi õpetada. Midagi sellist, mida ma ei olnud õppinud teistel viisidel.  Ma istusin maha ja kirjutasin midagi, mida ma nimetaksin „Dialoogiks rasvaga.“
 
Siin oli kaks tegelast: mina ja rasv. Ma alustasin sellest, et küsisin oma keharasvalt, mida ta minust tahab.  Alguses oli palju keerutamist tähelepanusoovi ümber, kuid lõpuks tuli välja siiski midagi, mis muutis alatiseks minu elu.  See ütles mulle, et siis, kui ma olin sale, muutusin kellekski, kes oli nagu kuskil teisel planeedil ja ei armastanud ennast. Kui need sõnad minu pliiatsist välja tulid, olin täielikult rabatud. Ka täielikult löödud.  Asi pöördus selleni, nagu oleks minu keharasv täpselt teadnud, mida ta teeb.
Olin tol ajal vallaline, rahata isik, kel oli halb komme sattuda suhetesse ebasobivate meestega ning seejärel oli minu elutööks püüda nende armastust välja teenida.  Mitte just kõige parem võimalus elamiseks. Minu rasv näis olevat leidnud ideaalse tee – muutudes ülekaaluks – et ma keskenduksin endale ja teeksin seda, mida vaja: kirjutaksin, areneksin oma alal ja toetaksin iseennast. Kui ma olin ülekaalus, tundsin ennast nii inetuna, et ma unustasin muud asjad ja keskendusin tööle. Selleks sobis ülekaal suurepäraselt. See oli omamoodi ebateadvuslik manööver, et teenida raha üüri maksmiseks. Ma oleksin võinud oma kaalu kaotada 900 korda ja   uuesti 901 korda tagasi võtta. Seda kõike seni, et mõista sõnumit, mida ma ühelgi muul viisil mõista ei suutnud.   
Veidi aega peale selle dialoogi kirjutamist, otsustasin pöörata oma tähelepanu kirjutamisele ja õppimisele. Minu sundsöömised kadusid ja kuna ma olin sõnumit mõistnud, hakkas kaduma ka liigne kaal.  
Minu sõber, Küpsisevaras, küsis samuti oma sundsöömiselt, kuidas see teda elus edasi aitab. Ja avastas, et tal on väga igav. Tema lapsed olid läinud kolledžisse, tal endal ei olnud tööd. „Olin kui duracelli jänes – ainult ilma sihtmärgita,“ ütles ta.  “Vähemalt oli nende lukkude lahtimuukimine mingigi väljakutse ja kui ma lõpuks sellest aru sain, tundsin ennast väga hästi.“ Ma küsisin temalt, et mida ta oleks teinud, kui tal oleks olnud vabadus teha, mida iganes. „Ma oleksin laulnud,” vastas ta. “Ma oleksin laulnud suurepäraseid laule.” Ma julgustasin teda veidi ja ta muretses endale koju karaoke masina, seisis laual ja lõõritas kopsude täiel mahul. Sinu õppetund, märkisin talle. Tee oma CD. Vaata läbi kohalikud koorid ja klubid. Ma innustasin teda – lõpetama sundsöömist – armastuse nimel järgima oma südame palavaimat soovi. 
Nüüd küsige endalt, mida teie kaal soovib teile öelda ja mida te siiani olete ignoreerinud. Kirjutage oma rasvaga dialoog. Avastage kuidas keharasv teid aitab. Õppige tundma oma keha keelt, mis on teiega rääkinud aastaid. Tunnetage, et olete palju suurepärasem, kui eales arvanud, et lahendada oma kaaluprobleemi. Teil pole kaotada midagi peale kannatuse.

Te võite magustoidu luku taha panna aga te ei kaota kaalu seni, kuni mõistate, mida teie keharasv teile räägib.  

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar