laupäev, 29. detsember 2012

Taliferode toortoidu pere

Siin blogis on neist paar korda kirjutatud, kuid sattusin kord taas nende blogisid vaatama ja leidsin, et võiks pikemalt ka sellest kaunist perest kirjutada:
Jinjee on 45 aastaneJinjee Talifero , sünnitanud 5 last, lapsed (täna siis Raven 18 aastane, Jome 15 aasatne, Shale11 aasatne, Adagio 8 aastane, Yarrow 5 aastane) on kodus sündinud, koduõppel, toortoidul, kirjutanud e-raamtuid toroitumisest
Taliferode perekond
Storm on tänaseks 63 aastane, toortoidul üle 40 aasta, lasteraamatute kirjutaja ja auhinnatud illustraator, Jinjeega koos kirjutanud kahasse 18 e-raamatut toortoitumisest

Jinjee´ga kohtus Storm 1993 aastal. Storm oli tol ajal väga masendunud oma 4 aastase poja surmast.  Poiss suri õnnetusjuhtumi tõttu ajal, mil tema isa töötas väljas teiste inimeste lastega.  Storm õpetas metsikus looduses toimetulemsit ja seiklema mittetulunduslikus koolis, mis oli üsna hästi rahastatud.  Ta tegeles tervisprobleemidega teismelistega ja teda šokeeris asjaolu, et välja minnes suurepärast ja vajalikku tööd tegema, pidi ta pöörduma koju ja leidma oma lapse surnult.  Storm süüdistas kõiki ja kõike ning ei uskunud enam millessegi.
Jinjee tõi Stormi aegamisi elule tagasi. Ja nende 5 lapse sündimisega kadusid kõik varjud. Jinjee tervis ei olnud nende esmakordsel kohtumisel eriti hea. Tal oli tükk rinnas, 20kg ülekaalu, valud südame piirkonnas, candida. 
Esimest korda kohtudes s.o. 1993 aastal oli Storm olnud toorvegan juba 23 aastat ja samas ka Jinjeest 17 aastat vanem.  Suurepärase tervisega. 
Storm kirjutab: Kohtusime kolledžis, kus ma olin  2 treening grupis: 8 mehelise paadi sõudja ja vehklemismeeskonna kapten. 
Niisiis, kui Jinjee võrdles meie tervist ja vanuseid, otsustas ta  toorvegan toitumise kasuks. Peale 2 kuud toortoidul hakkas Jinjee tervis paranema ja ta oli sellest nii vaimustunud, et soovis teha kohe ühe veebilehe, kus hakata kogu maailmale sellest suurepärasest võimalusest kirjutama. Mina siis püüdisin teda veenda, et see ei ole eriti hea mõte. 


Ma tean, kui suured võimalused ja paranemised on võimalikud toortoidu vegan dieedil, kui keegi tõepoolest hakkab seda dieeti järgima. Enamjaolt inimesed ei hakka. 1998 aastal oli toorvegani dieet üsnagi vähelevinud. Sel ajal oli meil kaks last  – Raven ja Jome ja ma olin surmani hirmunud, et ühiskond tuleb ja võtab meie lapsed ära, kui astume avalikkuse ette ja teavitame, et me toidame oma lapsi ainult toorvegan dieedil. 
Olime just teinud oma esimese muusika CD ja see müüs päris hästi. Meil oli palju diskussioone sel teemal, mis suunas edasi minna ja samal ajal Jinjee tegigi esimese toorvegan veebilehe. Mul olid selle ajani veel oma väikese poja surmast tugevad süütunded ja ma kartsin, et taas kord võib juhtuda see – et sa lähed välja maailma päästma ja kaotad oma perekonna. 
Ma uskusin siis ja usun ka praegu, et ei ole võimalik rikkaks saada edendades paradigmasid, mis astuvad risti vastu mitte 1 vaid 6 miljardi dollarilisele ärile. Sul on seda tehes ainult võimalus jääda ellu, mitte saada äärmiselt edukaks. Ja kui sa saad edukaks, siis nad tulevad ja püüavad su jalust maha tõmmata. Olen olnud  pühendunud aktivist 1960date aastate keskpaigast ja tean väga hästi kuidas süsteem töötab või pigem seda kuidas ta ei tööta. 
Nii et see, mida Jinjee tahtis teha, hirmutas mu surmani ära. Kuid on ainult üks asi, mida mees ei soovi, et naine temast teaks ja see on argus. Ja mida enam seisin ma vastu Jinjee soovile luua toortoidu veebileht, seda enam ta vaatas mind kui selgrootut maaslamajat. Lõpuks ma andsin alla. Ja uus veebileht sai tehtud, sõna uuest toortoiduperest levis kui kulutuli ja me saime üleöö kuulsaks. 
Siin on samas üks ajaolu, mis oli üsna riukalik. Kui te peate edukuseks inimeste arvu, kes veebilehte külastavad ja otsustavad hakata sööma toortoitu ning kogevad suurepäraseid tervenemisnähtusid, siis selles osas on ületatud ka minu kõige metsikumad unistused. Kui te peate edukuseks suurt raha siis seda see projekt toonud ei ole. 
On olemas küll toortoidu veebilehti, mis teenivad miljoneid, kuid neil kõigil on üks ühine tunnus. Nad kõik müüvad toidulisandeid, superfoode, kuivatatud toite, toorkakaod, kookosrasva, macat, rohelisi pulbreid jne. Ja mis on neist müügiartiklites sarnast – on see, et nad on peaaegu lõputu säilivusajaga, kerged oma kaalult, kerge on neid transportida, nad on sõltuvust tekitavad ja kallid. 
Meie soovitame ja räägime värskete puu- ja aedviljade söömisest, ka pähklite ja seemnete söömisest. Ühel korral me püüdsime transportida 20kg apelsine idarannikult. Apelsinid läksid meile maksma 8 dollarit, transport 60 dollarit. Selle aja peale kui and jõudsid sihtkohta, siis olid kast katki läinud ja paljud apelsinid olid lömastatud – milline jama. 
Ja kuna me ei kasuta ühtegi toidulisandit, superfoodi/väetoitu,  ega ühtegi nö raha tegemise ainet, siis meie koduleht ei saagi kunagi tuua sisse suurt raha. Isegi hoolimata sellest, et ma olen olnud toorvegan toidul palju aastaid juba enne seda, kui sündisid tänased populaarsemad toortoidugurud.  Ja mul on oma programm, mis on aidanud terveneda sadadel inimestel.
Kui sa veenad inimesi, et värske, naturaalne elus toit, mida nad söövad ei sisalda piisavalt toitaineid ja et on vaja toidulisandeid ja valgu pulbreid ensüüme jms., kui sa ise juhtumisi toodad neid tooteid ja sul on olemas ka veebileht toortoidu kohta,  tervisepood, e-pood siis enamik sinu rahast tuleb just selliseid tooteid müües
Kui  külastad the Garden Diet Website (http://thegardendiet.com  ) ei leia sa ühtegi sellist toodet müügis ja seda selle tõttu, et me ei kasuta neid praegu ega ei ole ka eales kasutanud. Ma ei hakka ütlema, et kõik toidulisandid ei toimi, vaid parim koht, kuskohast saada oma toitained kõige kergemini imenduvas vormis on värske, mahe puuvili, aedvili, pähklid ja seemned.  

Kodulehel on palju lugusid inimestest, kes on saanud suurepäraseid tulemusi olles 3 nädalat The Garden Diet (toitumine aiast) proovinud. Ja need on inimesed, kes on olnud tavapärasel lääne dieedil  aastakümneid. Loodan ikka veel, et ka teaduslik pilk pöördub ometi kord sellele võimalusele ja tõestab seda ka suurele maailmale. Me loodame, et teaduslikud uuringud toor taimetoidu kasulikust mõjust saavad ümber lükata kõik need müüdid, mida toiduainetööstus praegu levitamas on. 
 Jinjee kaotas kiirelt  ülearused 20kg, aknest kahjustunud nahk muutus taas puhtaks ja kõva tükk rinnast kadus. Ta sai terveks Candidast, hüpoglükeemiast, depressioonist ja kroonilisest väsimusest. Koos Stormiga on kirjutatud mitmed e-raamatud toortoiduga laste kasvatamisest, rasedusest ja sünnitamisest.
Jinjee Talifero kirjutab:
Jinjee 40 aastasena peale 4 lapse sündi
Mul on kogemus 5 raseduse ja sünnitusega: 2 küpsetatud toiduga rasedust ja 3 toortoiduga rasedust. Võin öelda, et toortoiduga rasedused on kergemad, nagu on seda ka sünnitus – kiirem ja kergem ning taastumine  kiirem.
Hygeia Halfmoon PhD on kirjutanud raamatu „Primal mothering in a modern world“, kus ta kirjeldab toortoituja sünnitust, kui ekstaatilist ja naudingulist.
Minu esimene sünnitus kestis ca 30 tundi, oli samas vaba komplikatsioonidest – selline loomulik kodusünnitus meie oma elutoas. Raven oli tugev ja terve laps, sõi hästi, kuigi oli üsna viril. Ta võis nutta õhtust hommikuni ja ainus asi, mis ta rahulikuks tegi oli temaga koos tantsimine. Võib-olla oli midagi minu küpsetatud vegan toidus talle vastukarva.
Kui ma läksin temaga koos arsti juurde, oli too väga mures nii minu vegan dieedi   kui minu otsuse tõttu mitte vaktsineerida. Ta rääkis mulle, et Raven on nii ilus ja terve laps, siis oleks kahju kui temaga juhtuks midagi minu valikute tõttu. Arst märkis väga irooniliselt, et tal on hea meel, et olen oma lapse tervise võtnud enda kätesse!? Arvan, et paljud arstid arvavad sama – et me  ei peaks olema osalised oma tervise juures ja isegi mitte aru saama, kuidas meie keha toimib. 
Õnneks paistab ses osas olevat toimunud muudatusi. Paljud arstid toetavad inimeste valikuid olla aktiivsem oma tervise suhtes ja paljud toetavad ka inimeste endi valikuid.
Umbes aasta hiljem pöördusin tagasi toortoidu juurde, et ravida end terveks Candidast. Candida oli tulnud tagasi niipea, kui toortoidule lisaks hakkasin tarbima küpsetatud vegan toitu. Veel ühe aasta möödudes jäin ootama meie poega Jome´d. Selleks ajaks olin kuulnud ka teistest toortoitlastest, kes olid oma lapsed sünnitanud kergelt ja 100% toortoidul olles. Raseduse lõpukuudel olin väga haaratud kohalikust laulukoorist ja muusika tegemisest, et siit tundub ka minu poja Jome suur muusikalembus. Minu menüüs oli suur valik puuvilju, värske salat, idandid, rohelist ja porgandimahla, külluslikult apelsinimahla. Sõin ka nn toor „manna“ leiba. Sõin palju ka taboulit, mis koosnes: tomatist, rohelisest sibulast, petersellist, koriandrist ning salatikastmest (sidrunimahl, avokaadot, oliiviõli, sool ja mesi). Sellist taboulit kastmega sõin 2 korda nädalas. Jõin vaarikalehe päikeseteed. Rasedus oli väga kerge, mul ei esinenud üldse iiveldust.  Sünnitus oli kodus, ainult koos Stormiga ja meie 3 aastase pojaga. Avanemisvalusid oli ainult 45 minutit, sh 10 minutit tugeval kujul. Sünnitus oli sedavõrd kerge, et peale platsenta sündimist, aitasin ma tuba koristada. Jome oli väga rahulik laps, ainult sõi ja magas. Ta oli sündides samuti väga terve laps.
Peale Jome sündi kolisime Kanadasse. Nautisime suurepärast suve, süües oma aiast, ujudes kolm korda nädalas. Ma kogesin oma elu parimat tervist. Minu keha ja nägu noorenesid ja tervenesid tasemeni, mida mul ei olnud isegi teismelise eas.
Yarrow 4 aasatsena

  Ma saavutasin uued loovuse tasemed nii muusikas kui äris. Ja leidsin et minu emotsioonid on väga tasakaalus. Sedavõrd tasakaalus, et ma ei kaotanud kunagi kannatust Raveniga tegeledes. See emotsionaalne tasakaal oli peamisi mõjureid, miks ma soovisin jääda toortoidule kogu eluks. Sain aru, et kui inimese soolestik on küpsetatud toidust stressis ja on vaja süüa suuri koguseid, et oma vajalik kätte saada, siis on stressis ka ülejäänud keha, vaim ja hing.
Kuigi mulle meeldib orgaaniline mahe vili, on siiski teada, et enne mahedat perioodi on farmid olnud tavapõllumajandusel ligi 50 aastat. Ning need vilja, mis pärinevad puhtast aiast on võrratult paremad. See inspireeris mind looma veebilehte The Garden Diet.
Raven ja Shale
Meie esimesel talvel Kanadas, kui aiahooaeg lõppes, oli suhteliselt raske saada küllaldaselt värsket mahedat toodangut. Ja nii ma liikusin jälle kord küpsetatud vegan toidu juurde. Mulle meeldis väga olla 100% toores, kuid arvates, et olen igasugu mõjudest vaba, võin süüa kõike veidikene ja see ei pea alati olema toores. Aga aastal 2000, kui eostati Shale olin taas täielikult küpsetatud toidu vegan. Ja jäin selleks kogu raseduse ajaks. Arvestades, et Raveni sünnitus kestis 30 tundi ja Jome oma 45 minutit, olin valmis et kolmas sünnitus läheb 5 minutiga.  Olin kindel, et iga sünnitusega läheb kergemaks ja minu keha on juba sünnitustega harjunud. Niisiis, kuigi minu rasedus oli väga kerge, kestis sünnitus sedakorda 40 tundi. 
Jälle kodusünnitus, kuid sedakorda olid väga tugevad valud. Laps sündis terve ja tugev. Kaks nädalat hiljem koitis mulle, et Jome raseduse ajal olin 100% toores ja küllap seetõttu oli minu sünnitus ja taastumisperiood nii kerge ja kiire. Mul oli kujutlus kuidas elusas toidus olevad molekulid liiguvad kiirelt, täidetuna valgusest, tehes koed elastseks ja aidates beebil siia maailma kergelt tulla. Nägin küpsetatud toidu molekule vaevalt liikumas,  väga tihked ja moodustamas sama tihkeid ja vähem elastseid kudesid. See selgitas mulle, miks minu sünnituskanalid olid Jome sündimise ajal nii elastsed. Miks toor taimetoiduga nahk nii särab ja nooreneb ning miks Stormi lihased ei paisa tema vanust üldse teadvat. Kogu see arusaamine viis mind kohe minutipealt tagasi 100% toortoidu juurde. Nii et Shale  sai algusest peale toortoidu ema piima ning ta ise ei ole mitte kunagi söönud küpsetatud toitu.  Ta on algusest peale olnud väga rõõmus ja terve tüdruk.
8
Shale
Kui ma sain teada, et olen ootamas Adagio´t, siis olin raseduse ajal 100% toortoidul.
Olen olnud järjes rase ja imetanud 11 aastat. Selle aja jooksul ei ole võtnud ühtegi toidulisandit, rohepulbrit, vitamiinipilli või ravimit. Selle 11 aasta jooksul olen olnud 100% toores poole ajast; 50-99% toores neljandiku ajast ja küpsetatud vegan toidu ja 50% toortoiduga ca neljandiku ajast.
adagio
Adagio
Olen teinud raseduste ajal ka vereproove. Minu raua näitajad on olnud korras. Kuigi arsti juures ei tehta erinevate elementide teste, selleks paluti leida mõni terapeut.
Otsustasin, et seni kuni ma tunnen ennast hästi, peab ka minu toitaineline tasakaal olema korras.
On suur müüt, et raseduse ajal on vaja süüa palju. Sõin oma esimese trimestri ajal alati väga vähe, kuna ei tundnud eriti söögiisu. Sõin vähe ka viimase trimestri ajal, kuna tundsin väga kiiret küllastust toidust, sest laps täitis palju minu sisemisest ruumist. Vähem söömine siin tähendab seda, et sõin vähem kui sel ajal, kui ma ei olnud rase. Teise trimestri ajal sõin normaalselt, kuid mitte rohkem kui mitterasedana.
Raseduse jooksul võtsin juurde ca 7 kg. Enne rasedust kaalusin 61 kg. Üks päev enne sünnitust kaalusin 68kg ja üks päev pärast sünnitust 63kg. Nädal peale sünnitust olin taas 61kg. Kuigi sõin imetamise ajal üsna palju, minu isu oli väga hea.
jome-dag-yarrow
Jome, Adagio, Yarrow
Raseduse ajal sõin suurtes kogustes värskeid puuvilju, päevas 4 klaasi värskelt pressitud apelsinimahla, 2x nädalas värskelt tehtud rohelist mahla (kale, lehtpeet, brokoli, spinat, petersell, porgand, peet maitsestatud sidruni, õuna, ingveri või sibulaga), 2-4 korda nädalas taboulit, igal teisel päeval tegin veidi mingit pähkli või seemnepiima. Raseduse ajal sõin vahel veel toite nagu: guacamole, salsa, smuutisid, aedvilju (seller, paprika, porgand, kurk, maisi), duriane, noort kookost, marju, meloneid, arbuuse.
Täistoortoit eemaldab isud küpsetatud toidu järele. Vähemalt minul küll. Hommikuse iivelduse põhjustajad on rämpstoit, kemikaalid toidus, küpsetatud toit.
Imetamise ajal oli vesi hea, apelsinimahl suurepärane, pähklipiim imeline, tahinipiim super. Imetamise ajal sõin ma tavalisest rohkem.
Storm Talifero kirjutab:
Jinjee raseduse ajal me panime toortoidu menüü jaoks peamiseks eesmärgiks süüa seda, mida keha vajab. Meil oli vaja üles leida, milliseid ülesehitusmaterjale on vaja ja anda neid kehale võimalikult lihtsast toortoidust. Ja samal ajal, kui võimalik, elimineerida kõik kemikaalid töödeldud ja mitteorgaanilistest toidust. Tulemused olid hämmastavad. Lihtsamad toidud nagu apelsinid ja õunad sisaldavalt suures koguses kõiki toitaineid, mida me vajame, samas kui liha ja piim sisaldavad neid väga vähe. Meil tuli ka ületada levinud müüte nagu vajaks inimene loomset valku ja B12 vtamiini kunstlikust allikast ning nende rolli imiku jaoks.
Toitumisest rääkides, tuleks teha endale selgeks raku ehitus ja toimimine. Rakk on ümbritsetud vedelikust ja saab toitaineid ning eritab jääke läbi raku seina. Rakku ei huvita, kuidas toit maitseb; teda huvitab see, kui head ehitusmaterjali tuleb. Kuumutatud rasv näiteks ei anna rakule mitte midagi, mida ta saaks kasutada. Seda on väga raske lagundada , rasv ummistab süsteemi, aeglustades kõiki protsesse. Transrasvad ümbritsevad rakku ja ei lase ei toitaineid sisse ega jääke välja. Sel juhul pole oluline, kui palju te sööte – rakk ei saa seda niikuinii kasutada. See on meie tänase moodsa söömise paradigma – me sööme palju, kuid oleme alatoidetud. Seetõttu öeldakse meile, et on vaja tarbida toidulisandeid.
Jinjee, Shale ja mina sööme umbes 80% puuvilju. Samuti nudime me salateid. Jome ja Raven ei söö eriti salateid ega joo aedviljamhlu, nii et nemad on umbes 95% puuviljadel. Kõik me naudime pähklipiima leotatud pähklitest ja ka teisi pähklitoite.
Jinjee ja mina oleme ainsad, kes joovad rohelist mahla. Meie lastest Shale on kõige lihaselisem. Võimalik, et sellest, kuna ta sööb salateid ja avokaadosid. Tal on ka parim isu ja positiivsem iseloom. See võib olla sellega seotud, et ta ei ole kunagi söönud küpsetatud toitu – teised on.
Toidulisandite kasutamisest arvan ma, et kui toitumine on tasakaalus, ei ole mingit vajadust nende järele. Tunnen, et enamiku toidulisandeid keha üldse ei suuda vastu võtta ja nad teevad rohkem kahju kui head. Vitamiine, mida keha ei suuda imendada ega elimineerida, säilitatakse kehas ja pikapeale muutuvad nad neeru- või sapikivide põhjustajaks.
Laste kasvatamisest kirjutavad Jinjee ja Storm koos: pikka aega hoidsime oma esimesi lapsi oma isiklike uskumuste vastaselt kaeral ja esseenide leival, et panna veidikenegi materjali nende luudele. On irooniline, et kui me lõpuks need toidud menüüst eemaldasime, siis nad „täitusid“ hoopis paremini. Nad on praegu normaalkaalus, süües palju puuvilja, veidi aedvilja, pähklipiima. Nad söövad palju kordi päevas ja peab ütlema, et suhteliselt palju toitu ning joovad ka palju värskelt pressitud apelsinimahla. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar