laupäev, 5. jaanuar 2013

Prantslanna Pelaguse puuviljatoitumine esimese tüübi diabeediga


Selline radikaalne noor prantslanna:), tõlkisin intervjuu just eelkõige tema esimese tüübi diabeedi tõttu  (ka toorvegan koera pärast:)). Intervjuu on tehtud mõned aastad tagasi. Praegusel ajal elab Pelagus Costa Ricas.

Alustame sellest, et räägid meile endast, kui vana oled ja kus sa üles kasvasid?
 
Olen fotograaf, kirjanik, aktivist – surmanuhtluse kaotamise pooldaja, liikide vahelise diskrimineerimise kaotamise pooldaja. Olen üle dekaadi pühendunud asjade muutmisele. Ma kasutan oma tööd – fotosid ja artikleid, et muuta inimeste suhtumise  perspektiivi loomade ja taimede suhtes. 
 Ma ise pildistan ja kirjutan, kuid naudin paljusid teisi kunste. Mulle meeldib, kui inimesed kasutavad oma kunsti, et teisi liikuma panna.  

 Kasvasin üles põhja Prantsusmaal, mereäärses kohas nimega Saint Valery Sur Somme. Minu vanemad elavad seal siiani ja ka mina käin seal vahest.   Olen spordifriik, jooksen ja ujun iga päev. Armastan matkata. Tegelikult armastan ma loodust sama palju kui linna. Just erinevate perspektiivide tõttu. 

Täna elan ma Pariisis, vähemalt kuni juuni lõpuni. Olen siin elanud viimased 8 aastat. Tulin siia, kuna minu elukaaslane sai siin tööd. Tulin  koos temaga ja siis leidsin ka ise töö. Kui me lahku läksime, jäin mina siia. Igal juhul olen ma palju reisinud. Minimaalselt kolm kuud igal aastal, harilikult USA-s. See on üks mu lemmikkohti. 

Mitme aastaselt sa hakkasid tegema pingutusi, et muuta oma toitumist, millega üles kasvasid?

14 aastaselt sai minust vegetaarlane. See toimus täielikult ainult loomade heaolu pärast. Sel ajal ma tõesti vihkasin inimesi selle eest, mida nad loomadega teevad, kuidas neid kohtlevad, kuidas neid tapavad. Olin väga kuri. Tegin kõik need muudatused üksi, kuna ei teadnud ühtki teist vegetaarlast. Esimest taimetoitlast kohtasin alles siis, kui kolisin Pariisi. Olin nii elevil. Varsti lugesin sellest, kuidas koheldakse lehmi ja kanu – ning minust sai vegan. See tundus loomuliku käiguna.

Räägi sellest, millise toiduga üles kasvasid ja milline oli sinu tavaline päev?

Kasvasin üles „tervislikul“ omnivoori dieedil. Ütlen tervislikul seetõttu, et ma ei söönud kunagi maiustusi, nagu paljud lapsed seda teevad. Minu ema vaatas väga hoolikalt seda, mida ta mulle pakub. Kuna ta on rootsi päritolu, siis sain ma palju piima ja kuna isa on prantslane siis prantsuse terviseideena… sain palju juustu. 
Oli kolm toidukorda päevas. Hommikul helbed piimaga, lõuna ja õhtu toores aedvili, liha, teravili või kartul, küpsetatud aedvili,  juust ning puuvili magustoiduks. 

Kas keegi teine sinu perest on teinud taolisi muudatusi oma dieedis?

Kui minust sai vegan hakkas ka ema kasutama vähem liha ja piima enda tarbeks – seda eelkõige selle propaganda tõttu, mida ma kodus tegin. Kui ma liikusin edasi toortoidule, seejärel puuviljadele , siis tõstis ka ema oma toore toidu tarbimist puu- ja aedviljade näol. Tavaliselt ta toitubki vegan toidust, kui isa pole kodus.  Suviti sööb ema 100% vegan toitu, sellest ca 80% on toortoit. 

Kuna sa esimest korda kuulsid toortoidust?
Leidsin selle, kui olin olnud vegan umbes aasta. Otsisin midagi teistsugust. Soovisin teha enamat, kui ma tegin. See, mida ma nüüd proovisin oli tervislikel põhjustel, kuna ei tundnud ennast küpsetatud vegan toidul hästi.  Otsustasin paar nädalat proovida ja olin hämmastunud kõikidest nendest positiivsetest muutustest.  Mõju tervisele oli hea ja ka keskkondlikult tundus see sobivam. Kasutasin vähem vett, vähem elektrit, vähem seepi – parfüüme. Lõpetasin oma keha ja juuste seebiga pesemise – kasutasin ainult vett ja minu keha lõhn oli niivõrd meeldiv. 
Palju aastaid oled sa nüüd toortoidul olnud. Kuna sa viimati sõid küpsetatud toitu?
Minu viimane küpsetatud toidukord oli 2001 aastal.  

Praegu sööd sa puuvilju? Kui kaua sa seda oled teinud?
Jah, praegu söön ainult puuvilju! Nüüd juba 9 aastat. Esimest korda proovisin 2002 aastal, umbes aastajagu. Kuid läksin oma tervisega üsna puntrasse, kuna mul ei olnud absoluutselt mingeid teadmisi toitumisest ning minu B12 tase läks väga madalaks. Pöördusin tagasi toortoidu juurde. Pidasin vastu aasta ja siis andsin kehale uue võimaluse. Seekord oli kõik suurepärane. 
Ma sain aru, et puuviljad sobisid mulle hästi ja seda just seetõttu, et nägin suurepärast paranemist oma diabeediga.

Milline oli sinu tervis lapsena? kuidas on mõjunud puuviljad?
Mul on esimese tüübi diabeet alates 10 eluaastast (pärilik). Nii et ma olen läbi käinud palju dieete ja parem hakkas mul esimest korda siis, kui alustasin toortoiduga ja veel paremaks siis, kui söön ainult puuvilju. Lapsena vajasin ca 70m ühikut insuliini päevas. Taimetoidule üle minnes vähenes see kogus vaid 20 ühiku võrra. Kuid nüüd puuviljadel ei vaja ma kunagi üle 20 ühiku päevas, isegi kui söön magusaid vilju nagu apelsinid või durian. 

Kas sa oled kohtunud teiste inimestega, kes söövad puuvilju? Kes oli see, kellest kuulsid esimesena?
Jah, ma olen küll kohtunud. Üks minu eksnaabritest RudolfJ.  Arvan, et Mango oli esimene puuviljatoiduline, kellest ma kuulsin, lugesin tema veebilehte ning mulle meeldis, et Mango on eetiline puuviljatoiduline. Sarnaselt liha/piimaga olen ma valinud selle, et ei söö taimi (st muid taimi peale puuviljade).  Ma ei taha tappa või kahjustada tajuvaid olendeid. 

Tänaseks puuviljatoiduliste inimeste arv on … kuigi see on üsna keeruline, sest paljud, kes ennast puuviljatoidulisteks nimetavad söövad rohelist või seemneid. Minu jaoks seemnete söömine ei ole puuviljatoitlus. Sest seemned EI OLE puuviljad! Minu moto on, et kui see idaneb, siis ta ei ole puuvili.
Mida prantslased mõtlevad sinu toitumisstiilist?
Nad lähevad üsna endast välja. Eriti vegan inimesed, kes niigi peavad oma dieeti üsna ekstreemseks. … Omnivoorid on täielikus hämmelduses ja see aitab neil veganiks saada palju kergemalt. Noh, nad saavad aru, et veganiks hakates ei ole see veel kõige hullemJJ.
 Mida arvavad sinu vanemad. On nad rahul sellega või peavad sind veidrikuks?  
Ma ei tea, mida arvab sellest minu isa (ta kuulis minu toortoitumisest televisioonisaatest – ja ma ei teagi , kas ta on aru saanud, et söön ainult puuvilja).  Minu ema oli alguses väga hirmunud, kuid kui ta nägi häid muutusi, hakkas usaldama seda, mida ma teen. Ja ta proovib ka ise, nagu ma juba ülalpool märkisin. 
Võid sa tuua näitena ühe oma päeva – mida sa sööd?
Ma söön üks kord päevas. Ja tavaliselt söön puuvilja tervikuna – mulle ei meeldi teha salateid, segusid või lõikuda. Teen seda vaid siis, kui kutsun külalisi. Neil on siis midagi sarnast oma tavapärase dieediga. Eile sõin ma 5 apelsini, 2 ananassi ja 3 avokaadot. 

On sul lemmikpuuvilja?
ahah, jah! Minu lemmik on durian. Kuid saan seda harva, nad tulevad väga kaugelt Malaisiast ja ma ei soovi julgustada eksootiliste viljade pikka vedu. Nii et ma ei saa rohkem kui 3tk aastas. Teen oma parima, et mitte kasutada vilju mujalt. 
 
Kuidas on viljade kättesaadavusega seal, kus sa praegu elad. Turud?

Pariisis on üsna kerge saada kõike, mida tahad ja ka väga hea kvaliteediga. Kuid siis sõltub kõik sinu eetilistest valikutest ja keskkonna säästlikkusest.  Ma söön nii palju orgaanilist kui võimalik – minu elukoha läheduses on 5 mahepoodi Ja siin lähedal on ka üks turg. Turul ei ole küll paljudel mahesilte, kuid tean, et nad kasvatavad kemikaalivabalt ja ma eelistan toetada eelkõige väikefarmereid, mitte suuri mahefirmasid.   

Sinu lemmikkohad reisimisel? Kas kavatsed lahkuda Prantsusmaalt?

Ma lihtsalt jumaldan reisimist! Minu ema on rootslanna ja ma olen lapsena reisinud palju Skandinaavias. Olen käinud mitmetes Euroopa maades (viimati sel talvel Hispaanias), ka USA ja Mehhikos. Lõuna Kalifornia on minu lemmikoht, kus olla, eriti Santa Barbara ja selle ümbrus. 
Ma ei planeeri midagi ette. Tahan veel paljudes kohtades käia, just troopilistes maades, vaadata kuidas ennast tunnen. Vaatan, kuidas asjad toimuvad ja lasen neil juhtuda. Mulle meeldib, kui asjad juhtuvad omal õigel ajal. 
Perekond? Lapsed? On sul partner?
Pelagus
Lapsi ei ole, koerast sõber, kes elab praegu ema juures. Ja on toorvegan kusjuuresJ. Koer oligi minu partner, kuid kuna ta on lihtsalt „koer“, siis reisimine koeraga on üsna problemaatiline. Kuid inimesest partnerit ei ole.


Mingeid hobisid?
Mitte eriti. Mõtlen, et ma teen juba tööd, mida väga naudin. Siis tegelen iga päev sportimisega, see on midagi, mida väga vajan. Kuid ma ei nimetaks seda hobiks… rohkem nagu sõltuvuseksJ.  

On sinu kaal stabiilne? Milline tervise üldine seis?
On üsna naljakas – ma võtsin kaalust juurde, kui toortoidule üle läksin. Sest saadik, olen aegamisi kaalu kaotanud. Ma treenin palju ja seetõttu on lihased tugevad. Olen 1,70m pikk ja kaalun 50kg. 
Olen üsna rahuliku loomuga, mis on minu juures samuti tegelikult suur muutus. Olin tavaliselt alati ülimalt ülesärrituv aga puuviljad on teinud mind rohkem teadlikuks sellest, kes ma tegelikult olen ja rohkem teadlikuks oma tunnetest. Olen rohkem tasakaalus, kui olen harjunud olema. See on aga hea tunne. 

Kuna olid viimati tõsisemalt haige?
Talvel 2006/07. Magasin tänaval, et toetada kodutuid. Nad suitsetasid väga palju ja olin selle suitsu sees ning see nõrgendas minu keha. Sain külmetuse.   

Milline on kõige levinum küsimus, mis sulle esitatakse, kui saadakse teada, et sööd puuvilju?

Kuskohast sa valku saad?
Kõik puuviljad sisaldavad valku, mõned rohkem, teised vähem. Mangod, oliivid, avokaadod sisaldavad rohkem. See kapitalistlik liha ja piimatööstuse müüt on pannud meid uskuma, et vajame palju. Keha vajadusteks piisab 2% valgust.  

On sul blogi või koduleht?

On sul öelda midagi teistele - julgustuseks?
Mulle on meldinud need erinevad intervjuud puuviljatoidulistega – kõik need erinevad inimesed ja elustiilid. 
Puuviljatoitumine on kõige eetilisem valik. See on parm viis austada inimest, mitteinimest/ taimi ja ka kogu planeeti. Mida vähem indiviid ekspluateerib, seda paremad võimalused on MaalJ

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar