teisipäev, 8. jaanuar 2013

811 toitumisest: maratonijooksja ja 3 lapse ema Kathleen Leonard itervjuu


Sattusin paar päeva tagasi lihtsalt vaatama, kui palju inernetis ka puuviljatoitumise kohta infot juurde tulnud. Vai-vai:) see on ikka meeletu, kui palju on informatsiooni, kui palju on uusi inimesi, kui palju on uusi lehti jms.  
Tuleme veel tagasi 811 (st 80% süsivesikut, 10% rasva ja 10% valku) juurde. Sportlane 38 aastane 3 lapse ema Kathleen Leonard
 Intervjuu on antud juba 2009. otsisin veidi ja leidsin värske kande Forks over Knives lehelt - kuna ka nemad hoolikalt jälgivad madala rasvasusega veganeid. Küll jätavad nad märkimata toorveganiks olemise. http://www.forksoverknives.com/how-a-plant-based-diet-helped-make-me-an-ultra-runner/
Siit lehelt on näha ka, et Kathleen on oma eesmärgi saavutanud ja lõpetanud Kanada Ironman triatloni jooksu suurepärase ajaga. Märgib siin ka, et ei võta ühtegi toidu- ega valgulisandit.

Räägi endast: sinu vanus, töö, millega tegeled.
Minu nimi on Kathleen Leonard. Olen 38 aastat vana ja elan Washington osariigis. Olen kodune ema. Olen olnud õnnelikus abielus 15 aastat ja meil on 3 suurepärast tütart vanuses 9, 7 ja 6 aastat.
Kas sa sööd 100% toorvegan toitu?
Jah.
Kaua oled söönud 80/10/10 stiilis?
811rv alustasin aprillis 2007. Mul võttis üleminek ca aasta.
Miks sa selles stiili valisid?
Valisin selle oma pere pärast. Minu vanimal tütrel diagnoositi kolmandal eluaastal reumatoid artriit. Teadsin, et toitumine ja haigus on omavahel seotud  ja pärast mõningaid uuringuid leidsin materjali, mis näitasid just piimatoodete ja artriidi vahelist seotust. Soovisin toitumise kohta teada tõtt ja seda, et minu pere oleks terve ja õnnelik. 
Kirjelda oma üleminekut 80/10/10 toitumisstiilile, oma lapsepõlve dieeti, neid dieete, mida oled proovinud, kuidas sa said veganiks
Kasvasin üles tavapärase Ameerika dieediga. Hommikul helbed piimaga, muna ja peekon. Lõunaks võileib krõpsude ja kookidega. Õhtuks liha, kartul ja aurutatud aedvili.  Magustoiduks alati kook ja jäätis. Sõime harva toorest aedvilja või pidi see olema koos dipikastmega. Mõned värsked puuviljad olid kodus, kuid ma ei nautinud nende söömist eriti. Vähemalt kaks korda nädalas sõime väljas restoranis või ostsime kiirtoitu. 
Täiskasvanueas oli minu kaaluga kõik korras ja ma ei pidanud eriti vaatama, mida söön. 
2005 aastal, proovisin toortoidu dieeti, kuid ei kohanenud sellega. Sel tundus olevat mõte sees, kuid ma ei osanud sellega edasi minna. Samal ajal, minu perekond lõpetas piimatoodete tarbimise ja me hakkasime ka liha välja jätma.  Kuna ma ei suutnud toortoidu dieeti panna toimima enda jaoks, otsustasin lisada rohkem terviktoitu (whole food). Siis tulid toidud ilma kemikaalide ja lisaaineteta. Meie toit oli  rohkem taimedel põhinev, puuviljad, aedviljad ja teravili ja 2-3 korda kuus kala. Arvasin, et see on nüüd küll üsna suurepärane toitumine. Pere tervis muutus tunduvalt paremaks. Me jäime ikka veel haigeks, kuid nüüd kestsid haigused päevi, mitte nädalaid. 2007 aastal lugesin läbi raamatud „The 80/10/10 Diet“ ja „Grain Damage“ ja ma olin nii elevil lugedes nii arusaadavat ja mulle väga loogilisena tunduvat materjali toitumise kohta. Ma jätsin koheselt menüüst välja kõik rasvad ja teraviljad ning 3 nädala jooksul kogesin ka midagi detoksi laadset.  Ma hakkasin ennast tundma paremini, kui ma kunagi olin tundnud. Minu abikaasa ei suutnud koheselt 811rv dieedile üle minna, kuid võttis järk-järgult menüüsse rohkem puuvilja ja vähendas rasvu.  Ta kaotas kaalus ligi 14kg ja tegi läbi 2 ironman triatloni. Lastega on teine lugu, kuna lapsed võivad olla üsnagi vähese söömisega. Ma ei tahtnud neile avaldada survet, võttes ära kõik toidud, mida nad armastavad. Kuid hoidsin värske puu- ja aedvilja kodus saadaval ja ei toonud majja rämpstoitu.  
Välistades lapse menüüst liha, piima ja nisu, oli artriidi paranemine märkimisväärne. Tal ei ole enam selliseid valusid, nagu ta väiksena koges. 
Olid sa haige enne toortoidule üleminekut?
Kasvades ma tegin sporti kogu kooliaja. Kolledžis tegelesin jooksmise ja rattasõiduga. Olen alati olnud sportlikult heas vormis ja seega ka üsna terve. Kuigi heas vormis olemine ei tähenda alati head tervist. 
Põdesin tavalisi lapsepõlve haigusi. 4 aastaselt viidi mind haiglasse krupiga (krupp – kõri- ja hingetoru põletik). Keskkoolis oli mul väga halb mononukleoos, et peaaegu oleksin jälle sattunud haiglasse. Kolledžis olin haige ja mind viidi haiglasse, kus arstid ei osanudki öelda, mis mul viga on. Tagasi vaadates võin küll öelda, et minu toitumine oli kohutav. Ma ei söönud üldse värsket toitu ja ka koolistress ei aidanud sugugi kaasa. Minu keha oli stressis ja lihtsalt andis alla. Peale haigust otsustasin oma toitumist jälgida. Teadsin, et olen alatoitumuses (kuna kolledži ajal ei olnud kunagi piisavalt raha toidu jaoks).  Nii ma hakkasin sööma rohkem, kuid muidugi ei olnud see värske toit. See oli ikka liha ja teravili. Oma 20tes eluaastates olin kindel, et jälgin seda, mida suhu panen. Ma ei jälginud eriti rasvu ega püüdnud olla kõhn. Oli kaks-kolm külmetust aastas ja arvasin, et see on normaalne.  Peale kolmanda lapse sündi hakkasid mul seedimisraskused. Olles nii palju aastaid söönud halvasti, sain ma lõpuks oma tasu kätte. Kaks aastat  oli mul kõhukinnisus ja gaasid. Proovisin kõrge rasvasisaldusega toortoitu, mis ei aidanud ja tegelikult tegid olukorra isegi halvemaks. Ma jätkasin toortoidu ja küpsetatud toidu söömist ja arvasin, et teen oma parima. Kuid minu seedimine ei läinud paremaks. 
Mul ei ole kunagi olnud kaaluprobleeme, kuna tegin palju sporti. Jooksjana püüdsin oma läbijooksu tõsta, kuid energiatase ei lasknud. Arvasin, et maratonijooksjad on sündinud vastava geeniga.  Varsti sain teada, et me kõik oleme sündides selle kaasa saanud. 
Kas sinu partner sööb sarnaselt sinuga?
Jah.
Kas 811rv dieet on muutunud sine perekonna söömisharjumusi?
Absoluutselt. Minu abikaasa ja mina järgime 811. Meie lapsed söövad suurel hulgal puuvilju, rohelist, kuid samuti ka küpsetatud vegan toitu. Nad näevad, mida söövad teised lapsed ja nad teavad, miks meie sööme nii, nagu me sööme. Me alati räägime neile toitumisest ja nad näevad ka, kui terved nad on võrreldes lastega, kes tarbivad piimatooteid ja rämpstoitu. Minu lapsed on õnnelikud, rahulikud ja neil läheb koolis hästi.  
Räägi oma tavalisest päevast.
Hommikul tavaliselt melon (arbuus) ja/või apelsinimahl. Kui on pikem treeninguga päev, siis söön banaane. Ma teen trenni 2 tundi peale hommikusööki. Lõunaks on 10-15 banaani. Õhtuks puuvilja ja salat. Või kurginuudlid puuviljakastmega. 
Kas see ei ole liiga palju puuvilja?
Puuvilja ei ole kunagi liiga palju. 811toitumisega alustades tunnen ennast järjest paremini ja paremini. Minu veresuhkur ei kõigu kunagi ja minu energia ning seedimine on korras. 
On sul isusid küpsetatud toidu või kõrge rasvasisaldusega toortoidu järele?
Kui ma ei ole söönud piisavalt, siis tekib mul isusid rasvasemate toitude järele. Olen aga jälginud, et rasva tarbimine jääks alla 10%. Samuti mul ei ole enam soola isu. Sool tekitab mul gaase ja dehüdreritud (kuivamine) tunde. Minu silmad lähevad paiste ja tekivad pruunikad silma alused. Soolast on aidanud mind ülelihtsad süsivesikud värskest, küpsest puuviljast. Ehki ma ei tea, võib-olla on isu soola järele seotud just isuga rasvaste toitude järele. On kuidas on, igatahes ma ei söö ega igatse enam soolaga rasvaseid toite. Ma tean, kuidas sellised toidu mind ennast tundma panevad ja ma see aitab mul neist eemale hoida.   
Peale dieedi ja toitumise, millised teised elustiili faktorid olid olulised, et valisid 811rv?
Aktiivsus. Terve öö head und. Väljas päikese käes olemine. 
Kas oled kunagi imestanud, kuidas saad piisavalt ( valku, kaloreid, mikrotoitaineid)?
Ei, enam ma ei muretse. Seni kuni ma saan piisavalt kaloreid ja rohelist, tunnen ennast suurepäraselt. Ja see näitab, et teen kõik õigesti. 
Millised on olnud sinu sportlikud edusammud 811rv dieediga?
Üks asi, mida ma märkasin, et mul ei ole enam talvel külmi käsi ja jalgu. Samas olid kunagi ajad, mil ma arvasin, et miski ei tee neid soojaks. Ja kui mu käed/jalad olid külmad, siis oli ka minul endal külm. Hoides rasva% madalal, aitas see minu vere tsirkulatsioonile kaasa. 
Teine asi, et minu nahk ei ole enam kuiv. Ma ei kasuta kreeme ja minu käte nahk ei lõhene enam kuivusest. Talviti oli minu nahk tavaliselt keskmiselt ekseemne ja tegelikult arst oli kirjutanud mulle steroidse kreemi (hormoonkreemi). Enam ma seda ei vaja. 
Mul ei ole enam ka kehalõhnu ega halba hingeõhku. Ma ärkan hommikuti tundes ennast värskena ja puhanuna. Ma magan nagu laps. 
Kuidas on erinevused kui võrrelda kõrge ja madala rasvasisaldusega toortoitu?
Minu jaoks on kaks suurt erinevust: kõhukinnisus ja madal energiatase Kogu see rasv, mida ma tava toortoitumise puhul sisse sõin viis mu seedesüsteemi täiesti madalseisu. Ja siis tundsin ennast väsinuna. Puuviljad aga annavad kehale parimat kütust. 
Kuidas on sotsiaalne pool 811 stiili järgides?
Siiani ei ole mingeid probleeme. Ma ei ole ise teinud söömisest mingit probleemi ja seetõttu jääb märkamata, et toitun hoopis erinevalt. 
Kuidas sinu pere ja sõbrad reageerisid sinu toitumisvalikutele?
Suurem osa perest ja sõpradest ei tea täpselt, ida ma söön. Nad arvavad, et söön lihtsalt rohkem puuvilju ja aedvilju. Nad ei ole eriti midagi öelnud ja on suures osas toetavad, kuna teavad, et muutsime oma toitumist tütre artriidi tõttu. 
Mõned sõbrad teavad, et jälgime 811rv toitumist ja arvavad, et see on suurepärane. Kui keegi küsiks, kuidas ma toitun, olen suurima rõõmuga valmis seda selgitama. 
Kuidas reageerisid treening- ja võistluskaaslased sinu menüüle?
Paljud teised sportlased on näinud minu omatehtud spodijooke ja kõiki neid banaane ning nad on olnud väga elevil.  Ma olen väga lihtsate sõnadega püüdnud selgitada, miks ma eelistan puuvilja süsivesikuid teravilja omadele. Enamik neist on sellega nõus, kuid nad on üsna sõltuvuses oma geelidest ja tööstuslikest spordijookidest.  Nad kardavad proovida midagi erinevat. Selgitasin, et ka mina tarbisin neid varem ja mitte kunagi ei andnud need mulle energiat, pigem sain hoopis kõhuvalu.  Paljudele meeldib, et olen enda jaoks leidnud sellemis töötab, kuid neile ei ole soovi teha muutusi enda juures. Olen märganud, et inimesed tõesti kardavad muutusi, isegi sel juhul, kui nende olemasolev programm ei tööta nende heaks.   
On sul olnud raskusi leida puuvilju reisimise ajal?
Ei ole. Me võtame tavaliselt enda omad kaasa ja neid on alati lähedal olevas poes. Nii et, ei ole mingeid raskusi. Ma ei ole 811 alustamisest saadik lennukis olnud aga ma ei muretse selle pärast. 
Kaua sa oled olnud vegan?
Alustasin veganlusega 4 aastat tagasi.
Mis veganluses sulle meeldis?
Kõik. Kodu ei lõhna enam päevade kaupa kõrbenud liha järele. Ei ole kõrbenud potte-panne. Ei ole muret, mis kvaliteediga liha on. Ei ole vaja enam steriliseerida oma kööki ja käsi peale toore lihaga tegelemist. Ja ma ei pea muretsema, et minu laste puberteet algab 10, 9 või 8 aasta vanuselt. 
Kas oli mõningaid asju, mis tegid veganiks saamise väljakutseks?
Veganiks olemine ei ole väljakutse.
Kirjelda tavalist treeningpäeva.
Trenni teen 6 päeva nädalas. Sõidan rattaga, jooksen või ujun 1-2 tundi päevas. Samuti teen lihastrenni 2-3 korda nädalas. Sügisel ja talvel teen intensiivsemat lihastrenni. Nädalavahetustel lisandub 3+ tundi maastiku rattasõitu ja  pikamaajooksu. 
Sportlasena on sul spetsiifilised toitainelised vajadused. Kuidas sa tuled toime nende nõudmistega, mida sinu sportlik jõudlus vajab?
Kathleen Leonard (endurance athlete) 
Mul on alati piisavalt küpseid puuvilju, eriti banaane. Ma veendun, et söön niipalju, et olen täielikult küllastunud. Söön hooajaliselt ning monotoitu hommiku- ja lõunasöögiks. See on hea minu seedimisele ja taastumisele. Mulle meeldib süüa erinevaid mittemagusaid puuvilju (kurgid, paprikad) ja aedvilju õhtuks. 
Kuidas toitud suurt pingutust ja energiat nõudvatel perioodidel?
Minule on   pingutuseks 100 miiline (160km) rattamaraton. Tund aega enne sõitu söön ca 5 banaani ja joon veidi vett. Sõidu ajal on mul 4 banaani kaasas ja kaasas on ka kotitäis datleid.  Ühes veepudelis hoian „oma spordijooki“ – viinamarjamahl +1 sellerivarre mahl.  Lisaks veel 2-3 pudelit vett- Peale sõitu söön suure arbuusi. Tund peale sõitu söön ca 10 banaani. Õhtuks lisan salatile rohkem puuvilju. Sellise päeva kohta tuleb kuskil 4000 kalorit.  
Võid sa rääkida, millised sportlikud edusammud oled teinud hakates järgima 811rv toitumist?
Tunnen ennast kergema ja tugevamana. Suudan rohkem trenni teha ja taastun märgatavalt kiiremini.  Taastumise kiirus tundub  tegelikult lausa uskumatuna.  Praegu saan tugevast, intensiivsest treeningust või võistlusest taastuda päevadega mitte enam nädalatega. Ma võtan aega ka puhkamiseks ja seetõttu tundub, et ma ei vaja ka niipalju vett, kui teised sportlased. Olen alati hüdreeritud (niisutatud).  Ma ei kuumene üle. Ma ei ole nagu „peaga vastu seina“ jooksnu ning mu lihased ei krambita kunagi. Alati peale finišijoont tundub, et mul on jäänud veelgi „kütust“ paaki. Enne 811, treenisin kõvasti ja mul oli probleeme nö kütusega.  Energiabatoonikesed ja geelid jätsid mind lihtsalt energiata. Ning peale pikemat tegutsemist võttis aega, et järgmiseks hommikuks taastuda. Ma jäin varasemalt ka haigeks peale pikemaid sõite ja jookse. Puuvilja kütusega  tunnen end vähem väsinuna. Ma suudan treenida kauem ja tugevamini. Minu immuunsüsteem tuleb võistluste raske stressiga ilusti toime seni, kuni ma olen hästi niisutatud, minu kaloraaž on kaetud ja ma magan piisavalt. 
Millised on sinu sportlikud saavutused sel ajal, kui oled 100% 811rv dieedil?
Enne 811rv dieeti jooksin ca 8 kuni 9 minutit 1 miili (1,6km). Ja mulle tundus, et ma olin sellesse punkti nagu naelutatud. Nüüd jooksen   5km, 10km ja poolmaratone (21km) ajaga 7-8 minutit miili kohta. Ma jooksen ka maratone ja loodan ületada 3,50 aja järgmisel aastal. Jooksen ultramaratone 50km ajaga 5:50 ja püüan edasi oma aega parandada. Olen viimasel 4 aastal osa võtnud ka triatlonidest ja lõpetasin oma vanusegrupis esimeste seas. 
Millised on sinu sportlikud eesmärgid?
Treenin Kanada Ironman triatloni jaoks. Mul on tunne, et ma alles alustan ja minu potentsiaal ei ole veel käes. Samuti tahan osa võtta Havai Ironman triatlonist.  Nii et ma keskendun veel enam toitumise spetsiifikale ja treenin triatloniks. 
Mul on ka visioon 100 miili (160km) maratonideks järgmistel aastatel. Sellest ajast, mil järgin 811, tundub, et kõik on võimalik. Ja usun, et suudan vastu võtta iga väljakutse. 
Kuidas sa kuulsid Dr Grahamist ja 811rv?
Ma sattusin veebis ühe toortoidu foorumi peale ja üks kommentaaridest äratas mu tähelepanu. Keegi mainis, et ta sööb suurel hulgal puuvilju nagu 10 banaani ja 10 mangot jne. See köitis tähelepanu, kuna ma armastan puuvilju ja edasine on juba ajalugu. 
Peale raamatu 80/10/10 lugemist, alandasin rasva% 10% ja tõstsin puuviljakoguseid. Kõigest mõnede päevadega kadusi kõhukinnisus ja gaasilisus ning energiatase tõusis.
Millist nõu sa annaksid uutele tulijatele 811 toitumises?
Minu nõuanne on, et võetaks endale üleminekuks aega. Ärge püüdke hüpata liiga kiiresti; see protsess on ühtlasi õppimisprotsess. Keha vajab aega, et kohaneda, harjuda puuvilja kogustega. Tuleb aru saada toidu kombinatsioonidest, milline on küps vili ja hoida oma kodu hästi varustatuna, leida parimad ostukohad. 
Ärge andke alla! Kuulake oma keha ja te saate oma kasud kätte.  

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.