teisipäev, 15. juuni 2021

Naise tervis vol 12 - enesehinnagu langus

 


Enesehinnangu langus

Mõistan iga päevaga rohkem, et mu keha teeb seda, mida see on loomulikult programmeeritud tegema, ja minu roll on seda protsessi toetada, kaitsta ja armastada. Ma pole ohver ja ma pole katki. Tunnen end üsna ägedana ja siinne tugi paneb mind end võimsalt tundma - olen täiesti valmis järgmist sammu tegema! Jennifer Mcdowell Exoo, Menopausing So Hard

Me kipume vananemisest rääkima koos sõnaühendiga „anti“, kuigi vananemine on ääretult loomulik ja looduslik protsess. Beebi vananeb ehk kasvab ja me tunneme sellest tohutut rõõmu.

Vananemine võib naistele olla raske just eneseväärikuse ja väärtuse osas. Keeruline on igal üle 30 aastasel naisel enda üle rõõmu tunda, kui tema kõrval on pildid meediast, mis dikteerib, kuidas välja tuleb näha.



Thebe kirjutab oma raamatus „Menopocalypse“: „Ma olen ilmselt see, mida fitnessitööstuses peetakse vanaks krõnksuks, kuna siia sobituvad "ideaalse" sildi alla  nobedad liibuvate lühikeste pükstega kahekümne viie aastased. Ja minu arvates on omapärane see, et kuigi üle neljakümnesed naised moodustavad suure osa jõusaalis käijatest, ei esinda spordiajakirjad, veebisaidid ega sotsiaalmeedia meid kunagi. Selle asemel näeme naeruväärseid pilte naistest, kes on iga grammi oma kehast nälga jätnud, kortsudeta ja tselluliidivabad. Siia lisanduvad artiklid, mis ütlevad meile, et oleme liiga vanad või liiga paksud või et meil on liiga palju kortse ja lahjad tissid. Samuti, kuidas sa julged halliks minna! Noh, ma olen kogu sellest pasast väsinud. Ma olen väsinud sellest, kuidas peavoolumeedia vanemate naiste elu ignoreerib, tehes kõik endast oleneva, et meie puudustele tähelepanu juhtida. Pole ime, et mõned naised on masenduses nooruse kaotuse ja isegi rasestumisvõime kaotuse pärast. Idee, et nende sünnituse aastad on selja taga, võib paljudele naistele tohutu kaose tekitada. (Kiire lisamärkus: minu lemmik hashtag on #aginghoweverthefuckyouwant. Teie keha, teie asi.) Ja et õli veel tulle valada, tuletavad kõik teised meie ümber pidevalt meelde meie kaotatud noorust. Tööl võime tunda, et meid ei austata nii palju kui meessoost kolleege - või kui meid austatakse, siis peame enda tõestamiseks kaks korda rohkem vaeva nägema. Kodus tunneme end pidevalt ebaõnnestununa, kui me ei järgi seda „täiusliku naise ja ema“ survet. Kui mu energia hakkas perimenopausi ajal hääbuma, tundsin, nagu ei suudaks ma kodus midagi valmis saada.“




Thebe räägib, et tema neljakümnendates eluaastates juhtus aga hämmastav leppimine. Tal oli täiesti ok, et nägu muutub – vastupidi sellele, et kolmekümnendates eluaastates silmade kortse märgates, oli ta kohkunud: „Mäletan, et keegi saatis mulle foto, öeldes, et see on nende lemmikfoto minust ja ma olin ahastuses. Ma ei suutnud lõpetada pilti inspekteerimast, mu nägu oli viimase kümne aasta jooksul nii palju vananenud ja et inimesed veel arvasid, et ma näen sellisena välja "okei". Ma hakkasin vaatama teiste naiste nägusid, imestades, kuidas nad kogu sellistesse muutustesse suhtuvad. Kuid kui ma vaatasin naisi, kes olid mu elu mõjutanud, ei olnud minu hirm üldse mõistlik. Ma ei hinnanud kunagi nende vananemist - tegelikult imetlesin, et nad elasid nagu nad elasid. Täna näen kõiki neid samu asju, mida nägin varem hirmuga, kuid nüüd on nendega kõik korras.  Nüüd, kui vaatan oma nägu, näen inimest, kes on elanud ja olnud täis vastupidavust ja jõudu.“

Vaadates ringi, võid sa näha mitte vanemat inimest, vaid kedagi tema kire ja energia, mineviku ja lugude ja kogemustega, tema kasvava enesekindlusega. 

Thebe märgib, et iga aastaga kasvab temas enesekindlus ja et järjest vähem lähevad talle korda ühiskonnas kinnistunud sildid.

Menopaus langeb sageli kokku pesaks tühjaks jäämisega. Kui lapsed kodust lahkuvad, võib vanematele ja eriti naistele jääda kaotuse ja leina tunne. “Tühja pesa sündroom” ei ole kliiniline haigus, kuid see võib olla keeruline üleminekuperiood. Kodust lahkuvad lapsed on kõige loomulikum nähtus maailmas. Me tahame, et nad läheksid suurde maailma ja oleksid iseseisvad. Ometi võib see mõnikord jätta naised eriti masendunuks ja panna nad oma nüüdse eesmärgi üle mõtlema. Depressiooni, ärevuse, tagasilükkamise, eesmärgi kaotamise ja lapse heaolu pärast muretsemise tunne võib olla valdav. Need tunded pole kerged. Paljud naised on sel ajal kimpus  ja kui see langeb kokku menopausiga, võib neil olla raske stressiga toime tulla. Kui üksinduse ja sügava kurbuse tunne võtab võimust, otsige abi vaimse tervise spetsialistilt.

See on samas paljude võimaluste aeg - pöörata lõpuks tähelepanu iseendale, sõlmida kodust lahkunud lastega suhted täiesti uuel tasandil, tegeleda oma huvidega ja leida täiesti uusi võimalusi ja hobisid.

Hoolitsemine kahe põlvkonna eest, endast noorema ja vanema eest, on levinud kogu keskea jooksul ja võib tuua tohutu raskustunde. Ühel pool on teie lapsed, kes vajavad teid ja sõltuvad teist, ning teisel poolel vananenud vanemad, kelle eest tunnete vastutust. Aga teie ise? Teie karjäär, tervis, suhted abikaasa või elukaaslasega? Päevas on ainult teatud arv tunde ja nii ei jää enda jaoks aega. Naised võtavad tavaliselt liiga palju ülesandeid enda kanda ja nii võib sageli olla raske hakkama saada.

Ameerikas läbi viidud küsitluse järgi on USAs 65,7 miljonit inimest, kes hooldavad kedagi (tasuta st see pole nende töö). Kuna see võtab ära aega sõpradega ja perega koosveetmiselt, siis just naised on siin suurema stressi all.

Stressi maandamine peaks olema prioriteet igal ajal oma elus, eriti menopausi ajal. Stressil võib olla tervisele tohutu mõju. Hooldaja läbipõlemine toimub siis, kui füüsiline, emotsionaalne ja vaimne kurnatus võtab võimust ning hooldajad lõpetavad hoolitsemise iseenda eest, investeerides kogu oma energia haigete või eakate lähedaste hooldamisse. Nad võivad seda teha kohusetundest või süütundest ning keha saab hakkama ainult teatud piirini; kui me ei aktsepteeri piisavalt teiste abi, on oht, et krooniline stress võtab võimust.



Thebe märgib, et kunagi ütles ta naljatamisi sõbrale, et võib kihla vedada - enamik lahutusi toimub menopausi ajal.: "Me ei saa enam hakkama kogu selle pasaga, millega varem leppisime, sest oleme stressis, hormonaalsed, võib-olla masenduses ja täis ärevust. Me võime kaaluda uusi algusi, karjääri, elumuutust. Miks me ei peaks mõtlema ka vabanemist abikaasast." See sai öeldud naljaga, kuid kui Thebe oli oma depressiooniaegade sügavuses, siis tal tekkis mõte, et äkki see kõik on õnnetu abielu pärast. See oli mööduv mõte, kuid tal oli raske meeles hoida positiivset.

Ja statistika ütlebki: üle 60% abielulahutusi algatavad naised 40-60 eluaastates. 

Miks see siis juhtub? Kas me just peame kõiges oma hormoone süüdistame, kuid siin tasub tõesti mõelda. Kui östrogeeni tase langeb, langeb ka oksütotsiini tase. Oksütotsiin on üks meie hea enesetunde hormoonidest; see vähendab meie takistusi sotsiaalsetes kohtumistes ja vähendab meie ärevust. Mõnikord nimetatakse seda "kiindumuse hormooniks", hormoon saadab sõnumeid ajju, eriti seksi, sünnituse ja imetamise ajal - see aitab meil suhelda oma partnerite ja lastega. Oksütotsiin on näidanud end ka antitoodina depressiivsete tunnete vastu ja mõjutab orgasmi saamist. 



Mis on siis östrogeenil ja oksütotsiinil lahutusega pistmist? Mõned arstid arvavad, et see oksütotsiini langus võib muuta naiste mõtteviisi - kese nihkub  "meie" juurest "minale"  ja meestele see ei meeldi. Kas te kujutate ette, et hakkame end vahelduseks esikohale seadma? See on nagu lambipirni süttimine, kui naised mõistavad, et nad saavad tegelikult teha otsuse, mis mõjutab kõigepealt neid ennast, mitte teisi. Daamid - on aeg lõpetada enda süüdistamine. Me läbime oma kehaga evolutsiooniprotsessi, mis tähendab, et asjad muutuvad. Ja meie vaade partnerlusele muutub samuti. 

Partneriga rääkimine, avatud olemine oma kogemuste, toimetuleku ja vajaliku abi osas aitab teie partneril teist paremini aru saada. Tegelikult, miks mitte panna neid menopausi puudutavat raamatut lugema? See võib olla ka aeg, kus määratletakse uuesti  abielu või partnerluse mõiste.

Thebe kirjutab: "Minu mees ei taibanud suurt minu menopausist, mis jättis ta minust eemale ja segadusse. Mul oli vaevu endal arusaam toimuvast, nii et oli vähe võimalusi, et ka abikaasa midagi aru saaks. Mõistsin, et pean looma teistsuguse suhtluskeskkonna, et oleksime lähedasemad, ja tekitama uue dialoogi meie vahel, mis hoiab meid emotsionaalselt ühenduses."

See on mu partnerit ja mind lähedasemaks teinud. Ta ei mõistnud varem naise keha muutusi, kuid nüüd ta teab palju. Rasked tsüklid, öine higistamine, unustamine, kaalutõus. Oleme oma meeskonda tugevdanud, et saaksime koos ja kõike lahendada. 

KARI BROWN, Menopausing So Hard



1 kommentaar:

  1. Sa teed tänuväärt asja. Laadisin täna on raamatu alla ja hakkasin lugema.
    Sa võiksid mõne kirjastuse poole pöörduda, sul nii palju tõlgitud ja sellist raamatut oleks hädasti Eesti keeles vaja

    VastaKustuta