neljapäev, 3. juuni 2021

Naise tervis vol 4 - uskumused menopausi ümber (ja tegelikkus)

 


Amanda Thebe meenutab:

„Kui günekoloog ütles mulle, et mul on perimenopaus, siis ta küsis edasi: "Kas teil on juba olnud kuumahooge?" Mida kuradit? Kuumahood? Olin alles nelikümmend neli aastat vana! Ma ei suutnud uskuda, et ta minult seda küsis. Ma ei tundnud ennast olevat selles eas, mis on märgitud minu sünnitunnistusele, nii et mõte mingitest keskealise daami vaevustest nagu kuumahood, tundus täiesti enneaegne. Ma olin sellise jama jaoks liiga noor!“

Tegelikult hakkavad esimesed menopausi eelsed märgid ilmnema kolmekümnendates. Need võivad olla alguses peaaegu märkamatud. Kuid kui on olnud mensese tsükli ebakorrapära ja/või emotsionaalseid häireid, siis see võib olla algus.

Kui ma mõtlen tagasi aega, kus mina olin 38 – siis ega ma suurt ei mäleta 😎. Mul ei ole olnud kuumahoogusid – aga Gunteri „lohutavate“ sõnade järgi  võivad need veel tulla 😒. Küll ma mäletan, et ammu-ammu aega tagasi oli öiseid higistamisi. See võis olla 38-40 eluaasta vahel.

Kuna menopaus on suuresti seotud östrogeeni liikumisega, siis tuletan meelde, kuidas selle tase muutub mensese tsükli ajal:

 


Ja kuidas paigutub siia emotsionaalne madalseis ehk PMS (premenstruaalne sündroom - sümptomite hulka kuuluvad väsimus, valulikud rinnad, kõhukrambid, sagenenud urineerimine, tujumuutused)

 


Seega ilmub  PMS östrogeeni madalseisu ajal. Menopausi ajal aga östrogeeni tase mitte ainult ei lange madalamale, vaid jääbki madalale.

Thebe kirjutab:

„Aastaid enne menstruaaltsükli ebakorrapäraseks muutumist mõistsin, et see, kuidas keha reageeris eelseisvale tsüklile, muutus viisil, mis ei olnud tavaline PMS-i sümptom. Näiteks väsimus, mis mind eelmisel nädalal valdas - ükskõik kui palju ma ka ei maganud, olin ikkagi kurnatud. Minu tulemuslikkus treeningutel kannatas sel ajal tugevalt; mul oli vaevu jõudu oma tavapäraseid raskusi tõsta ja kõik metaboolselt nõudlik oli täiesti välistatud. Mul olid ka kõige kummalisemad sümptomid. Menstruatsioonide lähenedes sain ma kergesti külma ja kurguvalu ning ma ei suutnud aevastamist lõpetada - mul oli üldiselt suurem allergiatalumatus. Varem oli mul PMS-i sümptomeid olnud vähe või üldse mitte, seega arvasin, et see pidi olema midagi muud. Kuid tõepoolest, ma tundsin, kuidas need sümptomid jätsid mind kohe, kui veri hakkas voolama. Olin siis ainult 38 aastane.“

Pre- ja perimenopaus on kõige sümptomaatilisem aeg. Keskmine menopausi iga on 50-52 eluaasta vahel, kuid suitsetajatel algab menopaus 2 aastat varem. Teatud vähirohud ja ravi ning munasarjade eemaldamine võivad menaopausi esile kutsuda. Lisaks on veel POI (primary ovarian insuffiecency - primaarne munasarja puudulikkus), mida esineb 1000 naisest 1 ja sel juhul algab menopaus enne 40 eluaastat. Seda on teinekord raske diagnoosida, kuna arstid ei oska sageli kumahoogusid, mensese ärajäämist jm nii noores eas menopausiga seostada.

Minu vanavanaema kuulus siis tõenäoliselt nende naiste hulka, kuna tema menopaus algas 35 aastaselt.

Kui jõuad lõpuks postmenopausi – pärast menopausi päeva, kui sul pole 12 kuud mensest olnud – hakkavad pre/perimenopausi sümptomid taanduma.

Jeppi-jee!!! Hakkavad taanduma!

Aga! Pagan küll ... sümptomid ei pruugi kaduda täielikult. Postmenopaus on see aeg, kus eelnenud aja östrogeeni ja progesterooni langus võib tuua kaasa osteoporoosi, südamehaigused või Alzheimeri. On märgitud ka, et postmenopausi jõudmisega tulevad eriti esile vananemise märgid: kortsude teke, kaalutõus ja juuste kaotus. Sel perioodil tunnevad naised sageli ennast halvasti, kuna tundub, et nad ei vasta enam tänase ühiskonna üsnagi naeruväärsele  „igavesti nooruslik“ standardile. 

Amanda Thebe

Thebe kirjutab: „Minu kogemus näitab, et see on naise elus võimas aeg ja meil on vaja see potentsiaal ära kasutada. Olen saanud omale  jõudu juurde neist probleemidest, mida olen pidanud ületama, et jõuda tänasesse hetke ja olen tänulik selle eest, mida mu keha ja vaim suudavad - et nad on nii vastupidavad. See jõud on kandunud üle ka minu elu teistesse aspektidesse ja ma tunnen end rohkem kui kunagi varem olevat võimeline seadma ennast esikohale ja püüdlema isikliku edu poole. Samuti olen leidnud, et see on suurepärane võimalus muuta narratiivi selle kohta, kuidas vananemine välja näeb. Daamid, peame oma kortsud omaks võtma; me oleme palju rohkem kui see, kuidas me välja näeme. Menopausi läbimine annab meile ka jõu hoolida vähem sellest, mida inimesed meist arvavad. On aeg võtta omaks Beth Ditto rida: "Mul pole kontrolli selle üle, mida teised inimesed minust arvavad, kuid mul on 100% kontroll, mida ma endast arvan."

Ja kui oleme pikalt negatiivse mõtlemisega kimpus olnud ja ei arva endast eriti hästi, siis meenuta Byron Katie „Tööd“ – ära usu kõike, mida sa mõtled. Sea see küsimärgi alla.

Pole survet käituda ühiskonna loodud kuvandile, olla kogu aeg „kena“. Ei defineeri ennast enam oma vormi järgi. Pigem oled isiksus, mitte tüdruk või naine, kelle üle otsustatakse välimuse järgi.

Thebe kirjutab oma raamatus ka menopausiga kaasaskäivatest uskumustest:



I uskumus – sul jäävad lihtsalt päevad ära ja see ongi menopaus.

Tegelikkus: Arvamus, et mingil hetkel jäävad sul päevad ära, sa ei pea enam ostma hügieenisidemeid ega muretsema raseduse pärast ning lõbus elu läheb lihtsalt edasi, on reaalsusest üsna kaugel. Nii lihtsalt sa ühest eluetapist teise ei pääse. Toimub midagi täiesti erinevat: mensese tsükkel muutub ebaregulaarseks, päevad võivad alata mil iganes, ignoreerides igasugust korrapära. Verejooks võib olla tugevam või väiksem tavapärasest ja menses võib puududa mitu kuud või võib veritsus olla mitu korda kuus. Thebe kirjutab, et üks tema veritsusperiood kestis 6 nädalat ja mõnikord olid päevad nii tugeva verejooksuga, et ta kartis, et vajab rauaülekannet.

Minu enda mensesed hakkasid mingil ajal samuti kõikuma. Kusjuures täiesti absurdsena tundus asjaolu, et nad kõikusid täiesti minu soovide kohaselt.😏 Rohkem kui üks kord vaatasin kalendrisse ja leidsin, et oh mul on siin üks üritus ja siis peaks menses ka algama – vilets lugu. Ja järgmisel päeval ärkan üles ja menses kohal – et saaks ilusti üritusele minna. Paar korda oli seda lõbus jälgida aga kui see juhtus nendel kordadel, mil tsüklite vahele jäi kõigest 12 päeva, siis polnud just hea tunne. Minu kunagine 28 tsükkel on tänaseks muutunud 21 päevaseks.

Ühesõnaga hormoonide tase kõigub kogu aeg. Ja ootamatuste vältimiseks tuleb hügieenitarbeid kogu aeg kaasas kanda. Kui sa tarbid rasestumisvastaseid tablette või teed hormoonravi, siis selliseid ootamatusi ei tule aga sellest edaspidi.

Statistika järgi (USA) läbib menopausi erinevad perioodid ilma igasuguste vaevusteta 10% naistest. Kuidas Eestis, ei oska öelda. Ainsa statistika, mille ma leidsin Eesti naiste kohta – meil algab menopaus varem kui Euroopas keskmiselt - 50,3 aastaselt.

Selle järgi on mul veel 2 kuud aega...😏. Eks näeme siis.



II uskumus menopaus viib sinu seksuaalsuse langustrendi

Tegelikkus: See võib juhtuda. Thebe kirjutab, et just nii juhtus temaga: „... minu iha kadus. Tegelikult oli seda raske nimetada ka madalaks libiidoks, kuna tundsin end täielikult lahutatuna seksimise ideest. Pigem oli mul selline apaatia seksi suhtes - välja arvatud need harvad juhtumid, kui minust sai raevukas nümfomaan (okei, seda juhtus kaks korda, aga siiski juhtus).“ Üldine vastus on, et see oleneb. WHO statistika järgi kogeb 68-86% menopausiealistest naistest seksuaalsuse düsfunktsioneerimist. Vagiina atroofia ja kuivus ning vahel ka inkontinentsus teevad seksi ebamugavaks ja vähem ihaldusväärseks.

III uskumusmenopaus teeb su paksuks

Tegelikkus: Enamik menopausis naistest on ülekaalus. Me ei taha seda kuulda aga uuringud näitavad, et nii see on. NHANES uuring näitas, et 68%  40-59 aastastest naistest on ülekaalus, see number tõuseb 60 eluaastaste juures 78,3%. Muidugi ei ole see ainult menopausi süü.

Enamik naisi märgib, et menopausi perioodil võtavad nad keskmiselt kaalus juurde ca 3 kg. Thebe mainib oma raamatus, et tema võttis juurde 5kg. Kuid siin ei ole vaja meelt heita, on vaja endale selgeks teha, miks sel perioodil kaal tõuseb ja vaadata, mis avitab. Sellest täpsemalt edaspidi.



IV uskumus Ainus menopausi sümptom on kuumahood – ja need ometi ei saa olla nii halvad?

Tegelikkus: Tühi loba. Sümptomeid on seinast seina. Ja kuumahood - uhh.

V uskumusMa olen menopausiks liiga noor.

Tegelikkus: Arvate nii? Kas te mõtlete, et see on mõeldud ainult vanadele daamidele, kes on oma parima aja ära elanud, mitte värsked ja elujõulised nagu teie? Paljud naised on segaduses, kui perimenopaus algab, ja neid ei saa selles süüdistada. Siin aitab informeeritus ja eneseharimine.  

Eneseharimisega on aga asjad sedasi, et allikaid tuleb hoolikalt valida. Internetti lahti lüües on faktipõhine info segamini müügiinfoga. Ei saa öelda, et müügilehel pole tõest infot - on ikka ja mõnikord palju paremini ja selgemini esitletud, kuid seal sees on ka sellist turundusloba, mis võib kergesti viia eksiteele ja selliste toodete tarbimiseni, mida sa ei vaja (ja võivad tervist hoopis kahjustada). 

Järgmine kord kõigist neid suguhormoonidest lähemalt...

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar