reede, 25. juuni 2021

1. tüübi diabeet ja kõrge süsivesikusisaldusega dieet



Kardioloog Danielle Belardo jagas hiljuti postitust 1. tüübi diabeetikust, kes on taimse dieediga saavutanud häid tulemusi. Paul Coker on Swansea Ülikooli meditsiinikooli magistriõppes ja on elanud 44 aastat (alates 5 eluaastast) 1. tüübi diabeediga. Põhjalikumalt võib tema programmist ja tegemistest saada ülevaate  https://www.transformyourdiabetes.com/

Ma tõlgin Paul Cokeri postituse siia ära nii, nagu see Twitteris avaldati

Tere, mu nimi on Paul ja @DBelardoMD palus mul jagada oma kogemusi kõrge süsivesikusisalduse ja madala rasvasisaldusega madala rasvasisaldusega taimse dieedi kasutamisest oma diabeedi puhul.

https://www.transformyourdiabetes.com/

1 / Mul diagnoositi  I tüübi diabeet 1977. aastal, kui olin 5-aastane. Ma tunnen suurt huvi asjade vastu, mis võiksid minu tervist toetada, nt. I tüübi diabeet  ja sport ning diabeet ja toitumine. Septembris lõpetan magistrikraadi diabeedipraktikas Swansea ülikooli meditsiinikoolis Lõuna Walesis (@SwanseaMedicine)

2 / Minu elu suhkruhaigusega on nö n = 1 eksperiment, kuid ma kasutan oma otsuste jaoks oma andmete analüüsimise ja teadusliku põhjendamise oskusi.

3 / I tüüpi diabeet on autoimmuunhaigus, see diagnoositakse siis, kui immuunsüsteem läheb segadusse ja hävitab insuliini tootvad spetsiaalsed rakud, mida nimetatakse Langerhansi saarte beetarakkudeks.


4 / Insuliin on oluline hormoon, selle peamine ülesanne on seonduda peaaegu kõigi meie rakkude pinnaga ja seejärel toimib see väravana, mis võimaldab glükoosil (energial) liikuda raku välisküljest raku sisemusse .

5 / 1921. aastal isoleeris Kanada neljast teadlasest koosnev meeskond insuliini ja 11. jaanuaril 1922 tehti Leonard Thompsonile esimene insuliini süst, kuni selle ajani oli 1. tüüpi diabeedi diagnoos surmaotsus. Varaseim diabeediravi oli madala süsivesikusisaldusega dieet

6 / 1. tüüpi diabeediga inimesed peavad elus püsimiseks võtma iga päev insuliini süstides või insuliinipumba abil. Ravi eesmärk on anda kehale õige kogus insuliini, et hoida vere glükoosisisaldus õiges vahemikus (4-10 mmol / l või 70-180 mg / dL).

7 / Liiga palju insuliini viib vere glükoositaseme nii madalaks, et tekib seisund, mida nimetatakse hüpoglükeemiaks (teise nimega hüpo). See on nagu olla purjus ilma joomiseta! Olen hüpoglükeemia tõttu viimase 44 aasta jooksul mitmel korral minestanud.

8 / Insuliini ebapiisav tarbimine viib vere glükoosisisalduse tõusuni ja kui see tõuseb väga kõrgele, viib see eluohtliku seisundini, mida nimetatakse diabeetiliseks ketoatsidoosiks (DKA). Kui liiga kõrge veresuhkru tase püsib, siis see suurendab diabeedi komplikatsioonide riski.

9 / Teie keha toodetav insuliin ringleb teie veres loomulikult ja muutub aktiivseks mõne minuti jooksul ning 25–30 minuti jooksul on töö tehtud ja see pole enam aktiivne. Keha toodab teile insuliini kogu aeg, insuliini tootmine lülitatakse välja ainult siis, kui vere glükoosisisaldus langeb.

10 / Teie insuliini tootmine suureneb, kui teie veresuhkru tase tõuseb. On kindlaks tehtud 42 erinevat tegurit, mis mõjutavad vere glükoosisisaldust.

42 vere glükoosi mõjutavat tegurit ?! Üllatav mis!

https://diatribe.org/42factors - siin on mõjutajad jagatud toidu, keskkonna, bioloogiliste jms mõjutajate gruppi.



11 / Üks uuringutest on näidanud, et ööpäevane insuliinivajadus 1. tüübi diabeediga isikul varieerus kahenädalase perioodi jooksul mõõdetuna -50% kuni + 300%. Osad 1. tüüpi diabeediga elavad arstid on väitnud, et insuliin on kõige keerulisem pidevalt kasutatav ravim.

12 / Paljud 1. tüüpi diabeediga inimesed järgivad madala süsivesikute sisaldusega dieeti; arvatakse, et vähese süsivesikute (glükoosi) koguste korral on insuliinivajadus väike ja ka insuliini doseerimisvea tekkimise oht on väike. Elasin niimoodi 38 aastat.

13/ 6 aastat järgisin protokolli, et söön päevas vaid 30g süsivesikuid (see on umbes kaks viilu leiba või õun ja väike banaan) ja see toimis. Minu veresuhkru taset oli lihtsam hallata. Mul oli vaja 1 ühikut insuliini iga 1,73 g süsivesikute kohta.

14 / Leidsin võimalusi oma vere glükoosisisalduse ja madala süsivesikusisaldusega dieedi juhtimiseks, et saaksin mägedesse ronida (sh Kilimanjaro) ja joosta poolmaratone (poolmaraton ca 21 km). See tähendas oma jooksutempo piiramist, et säilitada rasvapõletus vajalikul tasemel ja olin alati peale pikemaid jookse nädalaid ja nädalaid kurnatud.

16 / Lugesin @NealBarnardi töö kohta diabeediga toimetulekust taimse terviktoidu abil ja proovisin seda järgida ning säilitada madala süsivesikute sisaldusega dieeti, kuid leidsin, et see lihtsalt ei sobinud minu jaoks.

17 / Niisiis viskasin selle reegliraamatu aknast välja ja hakkasin sööma dieeti, mis oli taimne terviktoit ja põhines kõrgemal süsivesikute sisaldusel. Märkasin, et saan süüa rohkem süsivesikuid ja vere glükoositase ei tõusnud nii kõrgele, kui olin varem kogenud.



18 / Mõne päeva pärast pidin hakkama tarvitatava insuliini kogust vähendama, kuigi sõin rohkem süsivesikuid. Sel hetkel oleksin peaaegu loobunud; Olin kogu oma elu arvanud, et süsivesikud on vaenlased, kuid nüüd sõin rohkem süsivesikuid ja vajasin vähem insuliini!

19 / Kuid mõningate @CyrusKPhD juhiste järgi suurendasin süsivesikute kogust, mis pärinevad taimsest terviktoidust (nt rafineerimata süsivesikud) ja mida rohkem süsivesikuid sõin, seda vähem vajasin insuliini. See oli vastuolus kõigega, mida mulle diabeedi kohta õpetati.

19a / Järgmiste kuude jooksul, kui kohanesin rohkemate süsivesikute söömisega, jätsin toidust välja kõik loomsed saadused ning vähendasin rasvade ja valkude tarbimist; söön 70% kaloritest süsivesikutest, 15% valkudest ja 15% rasvast.

20 / Tulemused olid hämmastavad, mu vererõhk langes 140/80-lt 120/70-le ja üldkolesterool langes 3,1-le; seda kõike ilma mingite ravimiteta. Kaal langes veidi, kuid see ei seleta insuliinitundlikkuse suurenemist (sellest pikemalt hiljem).

21 / Veelgi olulisem on see, et teadlikkus madalast vere glükoosisisalduse (hüpo) tasemest tuli tagasi ja kui hüpo tekkis, oli taastumine kiirem ja mul oli väiksem tõenäosus järgneva hüpo tekkimine, kas ma olen juba maininud, et vihkan hüposid?

22 / Nüüd tulemused:

23 / LCHF (madal süsivesikusisaldus, kõrge rasvasisaldus) dieedil sõin päevas 30g süsivesikuid ja vajasin 1 ühikut insuliini 1,73 grammi süsivesikute kohta. Nüüd söön 370g süsivesikuid päevas ja kasutan 1 ühikut insuliini 16,8g süsivesikute jaoks, mis näitab insuliinitundlikkuse suurenemist 971%.

24 / See kõlab muljetavaldavalt, kuid aastatel 2016-17 otsustasin joosta aasta jooksul 40 poolmaratoni, et tähistada 40 aastat 1. tüüpi diabeediga elamist ja mu insuliinitundlikkus saavutas selle kampaania ajal ühe insuliiniühiku iga 42,7 g süsivesikute kohta .

25 / Las ma selgitan; aa ei räägi boolusinsuliinist; Ma räägin basaal- ja boolusinsuliinist koos. Isegi täna istuvama eluviisiga (COVID-i piirangud) annan endiselt 1 ühikut boolusinsuliini 45 g süsivesikute eest ja mu kaal on nüüd tagasi 78 kg juures.

26 / Minu HbA1c on parim, mis eales olnud 48 (6,5%), vererõhk on 126/70, üldkolesterool on 3,2. Ainus ravim, mida tarvitan, on insuliin ja ma elan 1. tüüpi diabeediga 43 aastat ja 11 kuud.

27 / Kuidas ma seda seletan?

28 / On mitmeid teooriaid, mis võivad kirjeldada insuliinitundlikkuse suurenemist:

29 / Randle'i tsükkel viitab sellele, et rasvad ja insuliin konkureerivad üksteisega rakumembraaniga seondumisel. Kui rasva on liiga palju, tekib „järjekord“ väljaspool rakku. See blokeerib insuliini retseptori saidid raku pinnal ja loob lühiajalise insuliiniresistentsuse.

30 / Kui rasvhappeid on liiga palju, siis need varundatakse, osad neist pannakse hoiule maksa ja lihastesse. Intramüotsellulaarsed lipiidid on insuliiniresistentsuse määratlus. Mõned uuringud MRi skanneritega on näidanud, et see juhtub mõne tunni jooksul pärast söömist.

31 / Küsige ükskõik kellelt, kes põeb 1. tüübi diabeeti, mis juhtub nende veresuhkru tasemega pärast pizza söömist, nad ütlevad teile, et see on üleval veel umbes 3 tundi hiljem ja tavaliselt püsib üleval umbes 6-8 tundi. Kas on juhuslik, et see sobib intramüotsellulaarsete lipiidide mudeliga?

32 / Jääb selgusetuks, kas rolli mängivad ka muud tegurid. Ameerika Gut Projects puhul vaadeldi mõnevõrra mikrobioomi ja taimse terviktoidu dieete, kuid tulemused ei olnud veenvad (autor dr Luke Thompson), kuid mikrobioomi kohta on vaja rohkem uuringuid.

33 / Süsivesikud ei ole diabeedi vaenlased, taimse terviktoidu täielik toitainemaatriks näib muutvat taimse terviktoidu süsivesikute ainevahetus protsessi; lihtsalt süsivesikute piiramise asemel peame võib-olla eristama mõisteid rafineeritud süsivesikud ja rafineerimata süsivesikud.



34 / Rafineerimata süsivesikud on täielikud paketid vee, vitamiinide, antioksüdantide, kiudainete, mineraalide, fütokemikaalidega ja võib-olla pakuvad need söögijärgsetele vere glükoosiekskursioonidele mõningast leevendust?

35 / On selge, et minu kogemuste osas tõstatunud küsimustele on vaja rohkem uuringuid ning minu magistrikraadi väitekirjas saab olema ülevaade materjalidest süsivesikute piiramisest ja insuliinitundlikkusest I tüüpi diabeedi korral.

36 / Aitan nüüd teistel diabeetikutel proovida diabeediga toimetuleku tööriistakomplekti täiendava strateegiana lisada tervislikke toiduaineid, mis sisaldavad palju süsivesikuid ja vähe rasva.

37 / tulemused viitavad sellele, et minu enda kogemus on korratav ja minu kliendid on märkinud tavaliselt ajavahemiku ja elukvaliteedi paranemisest. Võib-olla on need tõendid kõik, mida ma vajan, samas teisest küljest olen jätkuvalt uudishimulik!

38 / Kui soovite tasuta taimse terviktoidu retseptiraamatut, siis leiate selle siin:

https://www.transformyourdiabetes.com/food-for-thought

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar